کد خبر 742759
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
شهید بهشتی

این واقعه علیرغم تلخی هایش، در داخل موجب انسجام ملت شد نوع برخورد امام(ره) در واکنش به این واقعه نیز بسیار عبرت آموز است.

به گزارش مشرق، واقعه هفتم تیر حادثه‌ای تروریستی بود که نام یک حزب را در تاریخ انقلاب جاودانه کرد، حزب جمهوری اسلامی که برای ایجاد انسجام تشکیلاتی و مقابله با لیبرال‌ها راه خود را در سپهر سیاسی پسا انقلابی گشوده بود، پس از برخی تحولات سیاسی دستخوش تغییراتی شد، انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر سال 60 اتفاقی بود که در حیات این حزب تاثیر بسیاری گذاشت.

حزب جمهوری اسلامی مهم‌ترین حزب در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود، شماری از شخصیت‌های علمی، مذهبی و سیاسی ایران که در پیروزی انقلاب نقش داشتند و از یاران امام خمینی بودند حزب جمهوری اسلامی را در سال 1357 تأسیس کردند. این حزب به خاطر حُسن شهرت مؤسسان روحانی آن، به شدت از سوی جامعه انقلابی ایران مورد استقبال قرار گرفت و «سید محمد حسینی بهشتی» نخستین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی شد.

ابوالفضل ظهره‌وند دیپلمات باسابقه کشورمان درباره شهید بهشتی معتقد است: شهید بهشتی هدف کلیدی استکبار در حادثه هفتم تیر بود تا هم بابت ضربه ای که در مسئله حذف نیروی نفوذی شان یعنی بنی صدر خوردند از ایشان انتقام بگیرند و هم نقش ایشان را در اجرای منویات امام و تثبیت و تقویت نظام حاکمیت اسلام در ایران متوقف کنند.

وی همچنین معتقد است: بی تردید دشمن و ایادی اش در پس جنایت هفتم تیر سال 60 و به شهادت رسیدن شهید بهشتی و یاران شان در دفتر حزب جمهوری اسلامی، علاوه بر اهدافی که در داخل دنبال می کردند اهداف بین المللی نیز داشتند و می کوشیدند تا مانع جولان تفکر انقلاب و شخصیت های اثرگذار آن در محیط بین الملل شوند.

از این رو در گفت‌وگو با ابوالفضل ظهره‌وند دیپلمات باسابقه کشورمان درباره چرایی دشمنی نظام استکبار جهانی با شهید بهشتی به بحث و بررسی نشسته‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید:

*نظام سلطه و استکبار جهانی با حمایت از منافقین در حادثه هفتم تیر ماه و شهادت شهید بهشتی و یاران شان چه اهدافی را دنبال می کرد؟

در سال 60 که هنوز زمان زیادی از عمر انقلاب نگذشته بود، استکبار نظمی که در ایران در حال شکلگیری بود را برنمی‌تافت از این رو، همه تلاش اش را به کار بست تا مانع از دوام و بقای آن شود لذا از جمله دست و پا زدن‌هایش، شناسایی و به شهادت رساندن شخصیت های اثرگذار و کسانی بود که می توانستند در مهندسی نظام جمهوری اسلامی و شکل دهی به این پارادایم تفکر قرآنی، نقش کیلدی را ایفا کنند همچون شهیدان بهشتی و مطهری.

شهید بهشتی با نوع تجریبات و قدرت سازماندهی و اعتمادی که امام خمینی(ره) به ایشان داشت و نیز درک و شناختِ آن شهید از زوایای تفکر و آرمان های امام خمینی(ره)، بدیهی بود که در تیررس حملات دشمن قرار گرفت به ویژه بعد از عزل بنی صدر که مرحوم دکتر بهشتی در آن ماجرا و در اجرای منویات امام ناظر بر عزل بنی‌صدر، نقش کلیدی داشت.

بنابراین، ایشان هدف کلیدی استکبار قرار گرفت تا هم بابت ضربه ای که خوردند یعنی حذف نیروی نفوذی شان از شهید بهشتی انتقام بگیرند و هم نقش ایشان را در اجرای منویات امام و تثبیت و تقویت نظام حاکمیت اسلام در ایران متوقف کنند.

*چقدر هراس نظام سلطه از شهید بهشتی به دلیل اندیشه و تفکر ایشان و تلاش برای جلوگیری از نفوذ این اندیشه بود؟

هراس نظام استکبار از جنبه فکری و اندیشه افراد است؛ مرحوم دکتر شهید بهشتی به دلیل ویژگی های اندیشه‌ای و وجوه معرفت شناسانه از یک سو و از سوی دیگر به دلیل ولایتمدار بودن و شناختی که به عنوان یک فقیه از حقیقت اسلام ناب داشت، مجموعه ای شخصیتی را ایجاد کرده بود که شناخت استکبار از  آن شخصیت می طلبید نظام را از وجودش محروم کند.

قدرت مدیریت و نگاه عمیق نسبت به آینده و خطراتی که نظام را تهدید می کرد باعث شد آنطور که استکبار ایشان را شناخت مردم ایران آن مرحوم را در آن دوران نشناسد! چراکه استکبار کار مطالعاتی دقیقی بر شخصیت ایشان انجام داد و نهایتا هم ما را از وجودش محروم کرد.

امروز هم بسیاری از نخبگان از نقاط تعارض کشور و نظام با لیبرالیسم غافل اند؛ باید توجه داشت جمهوری اسلامی فقط یک اتفاق سیاسی نیست بلکه این نظام و اندیشه امام راحل، یک پارادایم و زیست سیاسی است که مقابل غرب و استکبار سر بلند کرده و غرب این را به خوبی فهمیده که اگر نخبگان ما نیز می فهمیدند و بفهمند قطعا سیاست هایشان تفاوت اساسی خواهد کرد.

این چیزی بود که شهید بهشتی به خوبی دریافته بود و از این منظر با توطئه های غرب برخورد می کرد و می کوشید جمهوری اسلامی به عنوان نظام سیاسی امام و امت، در مسیر جامعه سازی و حکومت سازی، گام‌های بلندی بردارد، چراکه دو سال بیشتر از عمر انقلاب نمی گذشت و راه طولانی ای در پیش بود و آمریکا و غرب تاثیر وجودی ایشان را دریافته و مصمم بود هر چه زودتر آن شهید والامقام را از صحنه سیاست ایران حذف کند.

خلاء وجودی ایشان در سال های بعد به خوبی مشهود بود و است و اگر این فرصت را داشتیم از وجودشان بهره بگیرم با توجه به تفکری که در کلیت نگاه به اسلام ناب در حوزه های اقتصاد، فرهنگ، سیاست خارجه و ... داشت، قطعاً طراز جمهوری اسلامی متفاوت می بود.

مهم آنکه ناب بودن تفکر شهید بهشتی امروز هم مشهود است و شاید هم عدم کاربست این دیدگاه ها است که موجب برخی ناکارآمدی ها می شود.

*شهید بهشتی جمله معروفی دارند مبنی بر آنکه: «به آمریکا بگویید از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر»؛ چقدر شهادت شهید بهشتی و یاران شان برگرفته از همین عصبانیت بود و این عصبانیت و خشم نسبت به شهید از کجا ریشه می گرفت؟

این موضع شهید بهشتی به دلیل دارا بودن مقام فقاهت، برگرفته از آیات قرآن بود: «مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ»؛ طبیعی است کفار نسبت به مومنان و راه حق کینه دارند به ویژه آنکه نظام و انقلاب اسلامی پرچمدار مسیری جدید پیش روی جهانیان شدند و شهید بهشتی با توجه به این رسالت و شناخت مسیر حق و شناخت راه مستکبران که تا ظهور موضع شیطانی دارند، فرمود: که ما به راه امام ایمان داریم و مصمم هستیم و شما به ما بغض دارید و در این بغض بمیرید.

این نگاه در واقع برخاسته از آموزه های قرآنی و دیدگاه فقهی شهید بود و نشان می داد راه ما برحق است هرچند فراز و فرودهایی داریم اما در نهایت وعده قرآنی «جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا» محقق می‌شود و باید در این مسیر مصمم بود و صبوری کرد و دامان ولایت را رها نکرد و پشت سر امام ایستاد چنان که این ویژگی بزرگ و بارز شهید بهشتی بود و همین باعث شد امام خمینی(ره) از ایشان به یک امت تعبیر کنند. یعنی مجموعه ای بودن شخصیت شهید درخور واکاوی است، شخصیت آن شهید والامقام نه تنها تک بعدی نبود بلکه روزآمد بود و در موضوعات روز با اتکای به معارف قرآنی و نیز آموزه های نبوی قدرت تفقه داشت؛ این ها ویژگی هایی بود که من شخصاً جز مقام معظم رهبری شخصیتی را در طراز ایشان ندیده ام.

*شهادت شهید بهشتی و یاران شان از نظر تاثیرگذاری بین المللی و شناساندن راه و تفکر شهید هم آثاری بر جای گذاشت؟ این آثار در چه ابعادی بود؟

آنچه به نظر من در محیط داخل و بین المللی در پی این واقعه تاثیر گذاشت شناخت مظلومیت شهید و یاران شان بود؛ چنین اتفاقی بی سابقه بود که مجموعه ای از نخبگان در یک مکان جمع شده و درباره ریاست جمهوری آتی و مشخصات کاندیدای منتخب و تورم که هر دو در ارتباط با منافع ملی بود به مباحثه بپردازند و جریان مرتبط با امپریالیسم آنها را شهید کند!

این واقعه علیرغم تلخی هایش، در داخل موجب انسجام ملت شد نوع برخورد امام(ره) در واکنش به این واقعه نیز بسیار عبرت آموز است صلابتی که از خود نشان دادند باعث شد ملت در نگاه امام خویش صلابت و اعتمادبنفس را ببیند و این اعتمادبنفس و خودباوری را در دفاع مقدس تجلی دهد.

به عبارت دیگر ارتباط معنی داری وجود دارد بین واقعه هفتم تیر و ایستادگی و صلابت رزمندگان در دوران دفاع مقدس و به محوریت امام راحل باز می گردد که نشان داد ایران پر از بهشتی است به ویژه وقتی فرمودند: «بکشید ما را اسلام زنده تر خواهد شد!»

من در آن دوران نوجوان بودم وقتی این موضع گیری های امام راحل را می دیدیم نه تنها خود را نباختیم بلکه مصم تر شدیم و این بزرگ‌ترین ثمره خون شهید بهشتی و هبه ایشان به انقلاب و نظام بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس