زرافشان

معاون آموزش و پرورش گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران، این است که تمایزی بین آموزش دختران و پسران نداریم و در دنیا جزو کشورهایی هستیم که دسترسی دانش‌آموزان تابع مسائل جنسیتی نیست.

به گزارش مشرق، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص «برنامه‌های در حال انجام معاونت آموزش متوسطه»، اظهار داشت: یک سری برنامه‌هایی داریم که بخشی تکالیف قانونی است و بخشی برنامه‌های کیفیت‌بخشی است.

وی با اشاره به تکالیف قانونی افزود: این تکالیف قانونی در برنامه پنجم، نقشه جامع علمی کشور و در سند تحول آمده است؛ برای نمونه پوشش تحصیلی دانش‌آموزان یکی از تکالیف قانونی است که ملزم هستیم بر اساس نقشه جامع کشور در دوره ابتدایی و در دوره متوسطه به پوشش واقعی 100 درصد برسیم.

زرافشان افزود: در دوره دوم متوسطه به دلیل اینکه جزو تحصیلات اجباری نیست، پوشش 97 درصد پیش‌بینی کرده‌اند؛ در نتیجه برای تحقق این سیاست، برنامه‌هایی را اجرا کرده‌ایم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در دوره اول متوسطه پوشش واقعی ما 94 درصد است یعنی اینکه 94 درصد دانش‌آموزان گروه سنی 12 تا 14 ساله در حال حاضر در مدارس دوره اول حضور دارند.

وی بیان داشت:‌ برنامه پوشش را از 89 درصد به 94 درصد رسانده‌ایم؛ یعنی 5 درصد از دانش‌آموزان را که پوشش نداده بودیم، به مدارس عادی آورده‌ایم.

زرافشان خاطرنشان کرد: برنامه‌ای را در دوره اول و دوم متوسطه در حال اجرا داریم که عنوان آن «جذب کودکان بازمانده از تحصیل» است یعنی دانش‌آموزانی که به مدارس آمده‌اند در دوره اول متوسطه 94 درصد و در دوره دوم متوسطه نزدیک به 82 درصد هستند، اما دانش‌آموزانی که به دلایلی به مدرسه نیامده‌اند، باید به سراغ آنها برویم و آنها را به مدرسه بیاوریم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: تقریباً در شروع هر سال تحصیلی، فهرست اسامی دانش‌آموزانی که سال قبل در مدرسه بودند از طریق سامانه سناد به تفکیک استان و منطقه دریافت می‌کنیم، تیم آموزشی هر منطقه ملزم به حضور در منازل آنها هستند تا حد امکان آنها را به مدرسه بیاورند.

وی با اشاره به کودکان بازمانده از تحصیل گفت: در حال حاضر در دوره اول متوسطه علاوه بر 94 درصد پوشش‌، 3 درصد دانش‌آموز وجود دارند که در مدرسه هستند، اما در دوره تحصیلی‌شان نیستند و در دوره ابتدایی‌‌اند.

زرافشان در توضیح این عدم حضور 3 درصدی دانش‌آموزان، عنوان کرد: اگر تعداد 115 هزار دانش‌آموز را به 94 درصد تعداد در دوره اول متوسطه اضافه کنیم؛ یعنی 97 درصد دانش‌آموزان گروه سنی 12 تا 14 ساله‌ در حال حاضر در مدرسه حضور دارند و درس می‌خوانند و تنها 3 درصد در مدرسه نیستند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: پوشش واقعی در دوره دوم متوسطه، 81.81 درصد در کل کشور است اما این رقم در استان ها متفاوت است برای نمونه در استان البرز پوشش 91.88 درصد است و در یزد 91.89 درصد است.

وی در خصوص «ترکیب جنسیتی دانش‌آموزان »، بیان داشت: در حال حاضر در کشور پوشش پسران 83.85 درصد و دختران 79.72 درصد است و حدود 4 درصد تفاوت بین تعداد دانش‌آموزان دختر و پسر وجود دارد.

* آموزش دانش‌آموزان تابع مسائل جنسیتی نیست

زرافشان گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی که برگرفته از فرهنگ اسلامی بوده، این است که از ابتدای کار آموزش و پرورش خیلی تمایزی بین آموزش دختران و پسران نداریم و در دنیا جزو کشورهایی هستیم که دسترسی دانش‌آموزان تابع مسائل جنسیتی نیست.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات ساختار بازماندگان از تحصیل افزود: البته در بازماندگان از تحصیل 2 گروه داریم؛ گروهی از پسران هستند که به مدرسه نمی‌آیند و معمولاً مشکل‌شان اشتغال و کمک به اقتصاد خانواده است؛ گروه دیگر دختران هستند که آنها نیز علت عدم حضورشان در مدرسه، اشتغال و ازدواج است.

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزش از جمله اهداف است، گفت:‌ در دوره متوسطه بر اساس هدف‌گذاری که کرده‌ایم، گفتیم استان‌‌ها با انجام فعالیت‌های آموزشی و مشاوره‌ای دانش‌آموزان را جذب کنند و در این خصوص رشد خوبی به دست آورده‌ایم؛ برای نمونه در خرداد 95 نسبت به خرداد 94، درصد قبولی ما در دوره دوم متوسطه و در انتخابات نهایی 2.17 درصد افزایش پیدا کرد و میانگین نمره دانش‌آموزان نیز 24 صدم درصد افزایش داشت. 

زرافشان ابراز داشت: این افزایش در استان گلستان 1.02 درصد افزایش پیدا کرده است و در استان سیستان و بلوچستان درصد قبولی 7.19 درصد افزایش پیدا کرده که در کشور در این خصوص رتبه نخست را دارد و نمره امتحان نهایی آنها نیز 75  صدم درصد افزایش یافته است که به علت پروژه‌های کیفیت بخشی است که انجام شده است؛ مهم‌ترین این پروژه‌ها، خیرین اندیشه‌ساز است که در این طرح معلمان را بسیج کردیم تا در اوقات آزاد خود، دانش‌آموزان را آموزش دهند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در بحث کیفیت بخشی، مجموعه فعالیت‌‌هایی انجام داده‌ایم که ظاهر آن کیفیت‌بخشی نیست، اما باطن آن نشاط علمی است مانند برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات آزمایشگاهی که هدف این است که اولاً آزمایش در مدارس انجام شود و آزمایشگاه مدارس تجهیز شود و ثانیاً استعدادها شناسایی شود؛ ضمن اینکه برگزاری مسابقات فنی و حرفه‌ای که مدتی تعطیل بود، راه اندازی شد.

وی با اشاره به موضوع کیفیت بخشی و تعالی مدیریت مدرسه اضافه کرد: فصل 4 سند تحول مربوط به تعریف مدرسه در سند است و در این طرح، برنامه تعالی مدرسه را اجرا کردیم و این فصل را تبدیل به مدلی کردیم تا ایجاد کیفیت مدیریت صورت گیرد؛ پوشش امسال ما در تعالی مدیریت مدرسه، 11 هزار مدرسه در کشور است و این نیز جزیی از برنامه ششم است و برای سال آینده این تعداد را افزایش خواهیم داد.

* 17 درصد پایه نهمی های سال گذشته در کاردانش تحصیل می‌کنند

زرافشان با اشاره به برداشت نادرست والدین در موضوع هدایت تحصیلی مبنی بر اجبار کردن دانش آموزان برای رفتن به شاخه‌های فنی متذکر شد: تصور جامعه از هدایت تحصیلی این شد که ما قصد داریم به اجبار دانش‌آموزان را به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بفرستیم؛ در حالی که هدف ما این نبود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: به محض آغاز ثبت‌نام، 17 درصد ظرفیت فنی و حرفه‌ای ما تکمیل شد و در کاردانش نیز 17 درصد ثبت‌نام کردند و در نهایت 3 درصد کاهش داشتیم. بحث این چند سال ما این بوده است که  جایگاه فنی و حرفه‌ای و کاردانش را ارتقا دهیم و دانش‌آموزان را به این سمت ترغیب کنیم.

وی با تأکید به وجود دغدغه اشتغال و کارآفرینی، عنوان کرد:‌ بستر قانونی فراهم کردیم و مصوبه‌ای در دولت گرفتیم تا برون سپاری انجام شود؛ برای نمونه امسال در لایحه بودجه 96 ردیف مستقلی برای برون سپاری اختصاص پیدا کرده است. نتیجه کار فرهنگ‌سازی که برای معرفی فنی و حرفه‌ای و کاردانش انجام شده، این شده است که همه دستگاه‌ها در جهت توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وارد شده‌اند. 

زرافشان با ذکر نمونه‌هایی از مشارکت دستگاه‌ها در ترغیب دانش‌آموزان به شاخه کاردانش یادآور شد: برای نمونه در کردستان نیروی دریایی اعلام کرده است که 3 نفر برتر رشته‌های دریایی امریه می‌گیرند و بعد استخدام می‌شوند، یا وزارت کشاورزی نیز هنرجویان را امریه می‌کند و به آنها وام زودبازده می‌دهد.

*پیش‌بینی اعتبار از صندوق ذخیره ارزی برای تجهیز هنرستان‌ها در سال 96

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: امسال اقدام خوبی انجام شد و کمیسیون آموزش مجلس نیز در این خصوص کمک کرد؛ ضمن اینکه در قانون بودجه 96 کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای خوب دیده شدند و در برنامه توسعه ششم اگر پیش‌بینی در نظر گرفتن اعتبار از صندوق ذخیره ارزی برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تحقق یابد، سال 96 سال نوسازی و تجهیز هنرستان‌ها خواهد شد.

وی با تأکید بر توجه به ارزش کار و فنی‌وحرفه‌ای به جامعه گفت:‌ علی‌رغم همه مشکلات و سنگ‌اندازی در مسیر کاردانش‌ و فنی و حرفه‌ای وجود داشت، در حال حاضر پوشش ما در کاردانش و فنی و حرفه‌ای 34 درصد است.

زرافشان با اشاره به موضوع ورود دانش‌آموزان به عرصه علم و فناوری خاطر نشان کرد: در این مدت توانسته‌ایم به جامعه علمی کشور ظرفیت دانش‌آموزان را اثبات کنیم و امروز تمام ستادهای معاونت علمی رئیس جمهور اعلام می‌کنند در این خصوص باید از مدرسه و دبستان شروع کنیم.

*انجام طرح «کاشف» برای 2 میلیون دانش‌آموز

زرافشان با اشاره به موضوع کارآفرینی گفت: برنامه جامعی برای کارآفرینی تعریف کرده‌ایم و با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، 2 میلیون دانش‌آموز پایه‌ها هفتم و هشتم دوره اول متوسطه پیمایشی تحت عنوان «طرح کاشف» انجام داده‌ایم و مشخص کرده‌ایم کدام دانش‌آموز ویژه کارآفرینی دارد.

*تربیت 5 هزار دانش‌آموز برتر کارآفرینی

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش متذکر شد:‌ دانشکده کارآفرینی 250 مربی را تربیت کرد و پروانه داد و این تعداد مربی کارآفرینی را تابستان سال گذشته به استان‌ها فرستادیم و به هر مربی گفتیم، باید 20 دانش‌آموز اول استان خود را  تدریس کنند یعنی با این 250 مربی 5 هزار دانش‌آموز رتبه بالای کارآفرینی تحت آموزش قرار دارند.

وی با بیان اینکه این آموزش‌ها کاملاً کاربردی است، یادآور شد: انتهای آموزش باید به بازارچه‌های کسب و کار دانش‌آموزی تبدیل شود و در پایان کار ایده کارآفرینی داشته باشند، تولید کرده و سپس آن را عرضه کنند.

زرافشان اظهار داشت: سراغ بنیاد ملی نخبگان رفتیم و اعلام کردیم که شما از کارآفرینان نوآور ما که ایده‌های جدید دارند حمایت کنید؛ در حال حاضر ملاک‌های شناسایی این دانش‌آموزان را تنظیم می‌کنیم و امیدواریم با این روند فرآیندی برای شناسایی استعدادهای کارآفرینی از دوره ابتدایی شروع کرده و ایجاد فرصت کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: کار مطالعاتی انجام دادیم که پیمایش مرحله اول، تربیت مربی مرحله دوم، و آموزش و ایجاد بازارچه دانش‌آموز مرحله سوم طرح است و پس از ارزیابی، دوباره از اول هر سال تحصیلی با ورودی‌های پایه هفتمی این کار هر سال تکرار شود.

وی با اشاره به ورود به حوزه نانو عنوان کرد: ما جزو 10 کشور برتر حوزه نانو هستیم؛ سال گذشته هفتمین المپیاد نانو دانش‌آموزی را برگزار کردیم و بیش از 30 هزار دانش‌آموز در این المپیاد شرکت کردند.

* ایجاد 64 آزمایشگاه نانو در پژوهش‌سراها

زرافشان با اشاره به اینکه آزمایشگاه نانو در 64 پژوهش‌سرا ایجاد شده است، تأکید کرد: درحال حاضر تجربه کشورمان دو سال است به کشور چین رفته و در دبیرستانی با 4 هزار دانش‌آموز در قالب یک کیت مستقر شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    1 0
    حیف و میل پول والدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس