بانک

سفیر ایران در لندن با اشاره به تصمیم اخیر گروه(FATF) مبنی بر ادامه تعلیق محدودیت‌های اعمال‌شده علیه ایران، عنوان کرد که این تصمیم امکان توسعه روابط بانکی و مالی با ایران را تضمین می‌کند.

به گزارش مشرق، حمید بعیدی نژاد با انتشار یادداشتی در صفحه تلگرامی‌اش نوشت: اعضای نهاد ترتیبات مالی بین‌المللی برای جلوگیری از پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم موسوم به «اف ای تی اف» که در شهر «والنسیا» در اسپانیا تشکیل جلسه داده‌اند، طی مصوبه‌ای از اقدامات مؤثر نظام بانکی و مالی ایران برای مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم تقدیر نمودند و بدین ترتیب برای دومین سال متوالی اعمال محدودیت‌های تحمیلی قبلی این نهاد بر نظام بانکی و مالی ایران را تعلیق و متوقف نمودند.

وی افزود: کشورهای اروپایی و کشورهای بزرگ اقتصادی جهان با این تصمیم خود، امکان توسعه روابط بانکی و مالی خود با ایران را که یکی از اهداف عمده‌ی تفاهم هسته‌ای برجام می‌باشد، تضمین کردند.

بعیدی نژاد اضافه کرد: این تصمیم در شرایطی اتخاذ می‌گردد که برخی محافل و مراکز تندرو در آمریکا از ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور خواسته بودند که به هر ترتیبی جلوی این تصمیم را بگیرد، اما آمریکا تحت‌فشار کشورهای اروپایی نهایتاً پذیرفت که متن موردحمایت تمامی کشورهای مهم جهان را بپذیرد.

وی افزود: آمریکا با پذیرش متن مصوبه‌ی این نهاد بین‌المللی مجبور شد اقدامات مؤثر بین‌المللی ایران در مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم ایران را مورد تائید قرار دهد و راه را برای رفع محدودیت‌های هر چه بیشتر بانکی و مالی ایران طبق برجام هموار نماید.

 روز گذشته گروه کاری اقدام مالی، اعلام کرد، «با توجه به تعهد سیاسی ای که ایران از خود نشان داده و گاه های مرتبطی که این کشور در راستای برنامه اقدام خود برداشته است» تصمیم گرفته تعلیق اقدامات متقابل خود علیه ایران را ادامه دهد.

اف ای تی اف در بیانیه مطوعاتی اش که بعد از نشست خود در مادرید اسپانیا صادر کرده آورده است: « تا زمانی که برنامه اقدام ایران به طور کامل تکمیل شود، ایران در بیانیه عمومی گروه کاری اقدام مالی باقی خواهد ماند، تا این کشور اقدامات لازم برای مقابله با قصورهای به رسمیت شناخته شده در این برنامه اقدام را اجرایی کند.»

این نهاد بین دولتی گفته، به رصد پیشرفت ایران در روند اجرای برنامه اقدام ادامه می دهد و گام بعدی رام این کشور را مورد توجه قرار خواهد داد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «اف ای تی اف از ایران می خواهد تا به طور کامل با قصورهای خود در زمینه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریزم مقابله کند.»

در ژوئن سال گذشته، این نهاد ناظر مالی با استقبال از اقدامات اتخاذ شده از سوی ایران، وضعیت این کشور را ارتقا داد و اعلام کرد که اقدامات متقابل علیه این کشور به حالت تعلیق در خواهد آمد و به ایران برای انجام اصلاحات یک سال زمان داده می شود.

بدین ترتیب ایران فعلا مجددا در محدوده خاکستری حفظ شده و مجددا به لیست سیاه گروه کاری اقدام مالی بازگردانده نشده است.

این نهاد بین المللی در بیانیه خود افزوده است:«تا زمانی که ایران اقدامات خواسته شده برای رفع کاستی های تعیین شده در برنامه اقدام را انجام نداده است اف ای تی اف نسبت به تامین مالی تروریسم از طریق ایران و تهدیدِ ناشی از آن برای نظام مالی بین المللی نگران باقی خواهد ماند. بنابراین اف ای تی اف از همه اعضای خود می خواهد که به نهادهای مالی خود تذکر دهند تا همچنان در روابط و تعاملات تجاری با افراد حقیقی و حقوقی در ایران نهایت دقت عمل را داشته باشند.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس