تسلط موشکی ایران بر تنگه هرمز

اندیشکده آمریکایی «رند» می‌نویسد: موشک‌های بالستیک، کروز و همچنین «پدافندهای هوایی یک‌پارچه» ایران از لحاظ کمیت و دقت به‌صورت مستمر پیشرفت داشته و در آینده دقیق‌تر هم خواهد شد.

سرویس جنگ نرم مشرق - منابع اطلاعاتی و تحلیلی آمریکا به‌رغم برخورداری کشورشان از پیش‌رفته‌ترین و بزرگ‌ترین نیروی نظامی در دنیا، از مدت‌ها پیش به این نتیجه رسیده‌اند که ارتش آمریکا اکنون کارایی خود را از دست داده است. اندیشکده‌ها و نهادهای تأثیرگذار بر تصمیمات سیاستمداران کاخ سفید چندین سال است که با اشاره به قدرت روزافزون دشمنان آمریکا، بر لزوم تغییر در رویکرد سخت و نظامی‌گرایانه دولت این کشور تأکید می‌کنند.

اندیشکده شناخته‌شده «رند» وابسته به صنایع نظامی آمریکا یکی از اندیشکده‌هایی است که گزارش‌های متعددی را با موضوع قدرت نرم و سخت دشمنان آمریکا و مقایسه این قدرت با توان رو به زوال تأثیرگذاری بین‌المللی کاخ سفید با توسل به اهرم‌های نظامی به رشته تحریر درآورده است. این اندیشکده آمریکایی که بخشی از بودجه خود را از دولت فدرال آمریکا دریافت می‌کند، در یکی از آخرین گزارش‌های خود تحت عنوان «قدرت هوشمندتر، شرکای قدرتمندتر» قدرت بازدارندگی دشمنان آمریکا و به طور خاص به راه‌بردهای «ضددست‌رسی» و «منع منطقه‌ای» ایران، روسیه و چین پرداخته است.

رند این گزارش را تحلیلی را با حمایت دفتر معاونت رئیس ستاد کل ارتش آمریکا منتشر کرده و بودجه این کار را نیز مستقیماً از دولت فدرال و ارتش ایالات متحده دریافت نموده‌ است.

مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.

مهم‌ترین نکات اصلی این گزارش به‌ویژه نکات مربوط به بخش‌ ایران به شرح زیر است:

۱. نگاهی به آینده نشان می‌دهد که با گذشت زمان، اطمینان آمریکایی‌ها مبنی بر این‌که ایالات متحده می‌تواند هر کشوری را قاطعانه شکست دهد، ممکن است رو به فرسایش بگذارد.

۲. روند رو به افزایش گرایش دشمنان آمریکا به راه‌بردهای ضددسترسی و منع منطقه‌ای به گونه‌ای است که کاخ سفید به سادگی نخواهد توانست با آن مقابله کند.

۳. روسیه، چین و ایران از اصلی‌ترین دشمنان آمریکا هستند که باید به سناریوهای مختلف احتمالی برخورد با آنها توجه کرد.

تمام نقاط خلیج فارس و تنگه هرمز، در همین لحظه، تحت تسلط موشک‌های بالستیک ایران قرار دارند

۴. ایران توانایی بستن تنگه هرمز را دارد.

۵. ایران می‌تواند در «حملات نامتقارن» و شلیک موشک‌های بالستیک  به برخی اهداف منطقه‌ای با هدف تهدید متحدان آمریکا در خلیج فارس اقدام کند.

۶. ایران ظرفیت‌های ضددسترسی و منع منطقه‌ای بالایی دارد.

۷. موشک‌های بالستیک و کروز ایران از لحاظ کمیت و دقت تا سال ۲۰۲۵ و همچنین در زمینه «پدافندهای هوایی یک‌پارچه»پیشرفت خواهد داشت.

۸. بزرگ‌ترین چالش پیش روی نیروهای آمریکایی، عملیات هوایی علیه اهداف متحرک ایران نظیر موشک‌های بالستیک با قابلیت پرتاب از سکوهای متحرک، موشک‌های کروز ضدکشتی، شناورهای تندرو، کشتی‌های مین‌گذار و البته پیش از همه این‌ها، پدافند هوایی ایران است.

به اعتقاد کارشناسان اندیشکده «رند»، سال ۲۰۲۵، تنگه هرمز زیر چتر موشک‌های زمین به هوای ایران نیز خواهد بود

این گزارش در پایان بسیار بر روی ظرفیت‌های ضددسترسی و منع منطقه‌ای دشمنان آمریکا تاکید کرده و معتقد است که قابلیت‌های ضددست‌رسی و منع منطقه‌ای دشمنان مهم آمریکا احتمالاً با گذشت زمان، به نحو چشم‌گیری گسترش پیدا خواهند کرد و منافع استراتژیک ایالات متحده را تهدید می‌کند و بنابراین اعمال قدرت آمریکا را با مشکل مواجه خواهد کرد.

مشرق پیشتر در رابطه با  ابعاد گسترده راه‌برد ضددسترسی و منع منطقه‌ای ایران گزارشی تحت عنوان «گزارش اندیشکده آمریکایی از راه‌برد ضددسترسی ایران در منطقه» منتشر کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 19
  • روح الله IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
    77 6
    امریکا شغالی بیش نیست و به موقعش امریکای بوزینه و حرامزاده های طرفدارش رو جر میدیدم//// همه مون و هر نفر باید نظر کنیم برای کشتن 100 امریکایی متجاوز شغال
  • روح الله IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
    90 12
    نگران شوید تا جر بخورید حرامزاده های امریکایی تروریست
  • روح الله IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
    66 11
    نگران شوید تا جر بخورید حرامزاده های امریکایی تروریست
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
    77 9
    مرگ بر آمریکای جنایتکار و تمام نفوذیها
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
    46 9
    خیلی جالب بود مشرق بازم مقاله با منبع بذار واقعا مهم و جالب هستند
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
    20 46
    ما در برابر بمب اتم چه حرفی برای گفتن داریم؟ اگر عربستان در پاکستان آشوب ایجاد کرد و توانست به بمب های هسته ای دست پیدا کند چه؟ فرقی هم نمی کند خود عربستان استفاده کند یا ان را به گروه های تروریستی بدهد. در برابر بمب های اتمی چه در چنته داریم؟
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
      22 5
      واقعا متاسفم برات.مگه بمب اتم شوخیه؟هر کشوری استفاده کنه نتیجه فوق العاده بدتری در انتظار خودشه.و باعث میشه بقیه هم استفاده کنن و جهان نابود بشه.هیچ کشوری جرات استفاده نداره
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۵
      13 4
      فکر کردی پفکه ؟! عربستانو چه به این حرفا !!!!!!! نمیدونم شما پاکستان رو چی فرض کردین ! ارتش پاکستان اگه بخواد میتونه کل خاورمیانه رو شخم بزنه ! در ضمن پاکستان هیج وقت ایران رو به عربستان نمیفروشه دوست عزیز ! اینها فقط بازی سیاسی هست ! چون همه دارن از این گاو شیرده میدوشن ! پاکستان هم داره سهم خودشو بر میداره ! جنگ هسته ای هم هیچ وقت اتفاق نمی افته ! چون انرژی کل دنیا از این منطقه تقریبا داره تامین میشه ! و اگه مشکلی پیش بیاد کل اروپا میمیرن !
    • ناشناس US ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۵
      7 4
      سلاح هسته ای یا از طریق بمب افکن پرتاب میشه حالا یا بمب هدایت شونده یا موشک کروز یا به وسیله موشک بالستیک ، راه حلش سامانه های برد بلند S-300 و S-400 و جنگنده های چند منظوره هستند که فکر میکنم گزینه های خوبی هم برای بالستیک و کروز هستند هم برای بمب افکن ها و هواپیماهای فرماندهی و هشدار اولیه خوشبختانه ما هردوشوم داریم چیزی که نگران کننده است ترس امسال شماست.
    • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۵
      7 4
      مشخصه باید دنبال بمب اتم باشیم و یا سلاح میکروبی قوی و سری
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۵
      17 5
      روحانی رو ما داریم برجام برد برد خوزستان رو میده عرب ها جنگ نمیشه
    • ali IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۵
      13 3
      دانش فنی ساخت سلاح اتمی رو ایران داره نگران نباش
  • حسن کدخدا IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۵
    21 4
    پس برجام کروز و برجام قایق تندرو و برجام پدافند و برجام مین هم بعد از برجام بالستیک لازمه!!..علی برکت الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس