مجلس خبرگان

مجلس خبرگان رهبری در پی طرح برخی مطالب و شبهات پیرامون نقش مردم در حکومت اسلامی، در بیانیه ای نسبت به طرح مسائل تفرقه آمیز در جامعه هشدار داد.

به گزارش مشرق، در پی طرح برخی مطالب و شبهات پیرامون نقش مردم در حکومت اسلامی، مجلس خبرگان رهبری در بیانیه ای، نسبت به طرح مسائل تفرقه آمیز در جامعه هشدار داد.
متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم


در روزهای اخیر مطالبی پیرامون «مشروعیت» و «مقبولیت» حکومت اسلامی و تصدی ولایت و حاکمیت مبتنی بر آراء مردم با استناد به کلمات امیرالمؤمنین(ع) درجامعه مطرح شد که با برخی مبانی دینی اعم از مبانی دینی اهل سنت و تشیّع که در فقه سیاسی اسلام مورد بحث قرار گرفته، متعارض و ناسازگار است. طرح این گونه مطالب هر چند تازگی ندارد و در طول تاریخ اسلام چه در عصر حضور و چه در دوران غیبت و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بوده و همواره از سوی علمای بیدار پاسخ داده شده است.


اکنون با توجه به ضرورت پاسداری از جایگاه رفیع ولایت و امامت الهی توسط همه ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان رهبری لازم می داند نکاتی را یادآور شود:


۱. ولایت و امامت الهی به همه شوؤن آن اهم از تبیین و حفظ دین و هدایت مردم و زعامت سیاسی اجتماعی از احکام الهی است همانند ولایت پیامبر(ص) و متوقف بر خواست و نظر و رأی مردم نیست بلکه باید گفت ولایت، روح اسلام است و احکام بدون پشتوانه و قدرت اجرایی خود را از دست می دهد «و ما نودی احد بشئ کما نودی بالولایة». همانگونه که آیات الهی قبل از نهج البلاغه بر آن تأکید دارند و می فرماید «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» که مقام ولایت را همانند مقام نبوت الهی می داند.


۲. بیعت با پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام) به معنای مشروعیت بخشی به حکومت پیامبر و یا امام توسط مردم و بیعت کنندگان نمی باشد بلکه تأکیدی بر اعلام وفاداری و پیروی و فرمانبری از رهبران الهی است. بنابراین، نباید آن را با رأی مردم و انتخابات در دوران معاصر مقایسه کرد.


۳. بعد از قرآن باید به مسأله غدیر و نصب حضرت علی(علیه السلام) در آن جمع کثیر بی سابقه توجه کرد، بعد هم خطبه های متعدد نهج البلاغه و نامه ها که همه صریح و گویا است. باید به این گوینده گفت «حفظت شیئا و غابت عنک الاشیاء». خود امیرالمؤمنین(ع) در بعد از ارتحال پیامبر (ص) حق حکومت خود را مطالبه کرده است. احادیثی مانند« ناشدتکم الله اما کنتم فی حجة الوداع اما سمعتم رسول الله یقول من کنت مولاء فهذا علی مولاء) دال بر این امر است.


حضرت علی (ع) در خطبه شقشقیه ولایت خود را فریاد زد(انه لیعلم ان محلی منها محل القطب من الرحی) تا آنکه فرمود(اری ترانی نهبا من) می نگرم که میراث ولایت و حکومتم ربوده شده است در حالی که سخنی از رأی و خواست و نظر مردم در میان نمی آید و البته اگر مردم با فردی غیر از ولی بیعت کنند مشروعیت نمی یابد لذا در نهایت حضرت فرمودند: «لولا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ الله علی العلماء ان لا یقاروا علی کظة ظالم و لا سغب مظلوم لقیت حبلها علی غاربها» که اگر حضور مردم حاضر در صحنه و وجود یاورانی که حجت به وسیله آنان تمام می شود و نیز مسؤولیت الهی علما که نباید بر شکم بارگی ستمکاران و گرسنگی مظلومان آرام بگیرند معنایی برای پذیرش حکومت از منظر علی (ع) نبود.


خلاصه آنکه اگر حضرت در ابتدا بیعت را نپذیرفت بخاطر شناخت جامعه و نقض کنندگان و فتنه های آینده بود. لذا شرط می کند که اگر بیعت آنان را بپذیرد به نظر خودش عمل خواهد کرد.


مجلس خبرگان رهبری، با اذعان به نقش و جایگاه مردم در استقرار و استمرار حکومت اسلامی، بر اهمیت منحصر به فرد جایگاه رفیع امامت، ولایت و رهبری امت اسلامی که منشاء مشروعیت نظام اسلامی بوده و مردم سالاری دینی را به ارمغان آورده است و امروز در ولایت فقیه تجلی یافته، اصرار داشته و بر ضرورت حفظ وحدت داخلی و انسجام ملی و اجتناب از بحث و جدلهای تفرقه انگیز تأکید می نماید.

احمد جنتی
رئیس مجلس خبرگان رهبری
دوشنبه ۲۴رمضان المبارک ۱۴۳۸برابر با ۲۹خرداد

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • اميد IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    19 5
    اميدوارم مخاطب مورد نظر در دسترس باشد!
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      1 0
      عاقبت روحانی عاقبت بنی صدر است ما مرده ملت زنده
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    15 7
    متاسفانه حرف های شیخ حسن روحانی در حد یک فرد عادی هم نبود چه برسد به فردی که حوزوی باشد ؛ وقتی ایشان مشروعیت را به رای اکثریت گره می زند ابهام ایجاد میشود در حالی که امامان از روی اجبار حکومت را رها کردند //// امیرالمومنین به اصطلاح امروزی طی یک کودتا سلب منصب خلافت شد و برای اجرای وصیت پیامبر حضرت زهرا سلام الله علیه شهید شد
  • نفیسه IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    14 7
    واقعا مایه خجالته رئیس دولتی که ادعا میکنه دکترا داره و درس حوزوی خونده در جامعه شیعی برای اثبات خودش با ایجاد شبهه شخصیتی مانند امام علی رو خرج منافع کوتاه مدت دنیویش میکنه
  • IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    5 6
    چند سوال 1.ولی خدا چگونه تعیین می شود؟(از طرف مردم از طرف علما و..) آن علما چگونه به این نتیجه می رسند و آیا آن علما نباید از تقوای و فقاهت بالا، و بینش سیاسی وسیع برخوردار باشند؟ 2.خداوند چگونه و از چه مسیری ولی اش را معرفی می کند؟ 3.فرض را بر این می گیریم که ولی خدا مشخص شود آیا ولی خدا بدون پشتیبانی و حمایت مردم می تواند تشکیل حکومت دهد؟ نمونه اش علی علیه اسلام است که ولی خدا بود ولی چون مردم با او همراه نکردند 25 سال ایشان خانه نشین شدند
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      8 6
      فرافکنی نکن.... مبنای ولایت حضرت علی رای مردم نبود ..... همین
    • SE ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      1 0
      میزان رای ملت است. سخن امام نیست. ناقص بیان شده. تگر میزان رای مردم باشه امام حسین که رای مردم را نداشت بلکه یزید رای داشت ظاهرا
  • دانیال IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    17 6
    اینها کار همان بازوی داخلی استکبار است نقشه ها از پس هم یکی پس از دیگری می آیند.
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    16 5
    فعلا" که بنفشها برای طرح مباحث تفرقه آمیز و تفاسیر شخصی و من درآوردی از دین گازشو گرفتن . کسانی که برجام و 2030 براشون مدینه فاضله هست . جالبه یه مشت سوسول ضدانقلاب که با اصل نظام مخالفن با سر و وضع عریان و همیشه در حال رقص بعنوان طرفدار دور سران اصلاحات جمع میشن و اونا هم از این طرفداران پرشور بخودشون می بالن !!!
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    8 5
    احسنت
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    1 0
    اینا بازیه. اقتصاد را بچسبید که مهمترین امنیت است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس