کد خبر 739273
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
جشنواره

سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان امسال با تغییراتی نسبت به ادوار گذشته در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، بحث جشنواره‌ها آن هم از نوع بین‌المللی‌شان از جمله رخدادهایی هستند که همیشه به شکلی مورد توجه بوده‌اند، اما در کنار این توجهات موضوعی که بیشتر اهمیت دارد، میزان تأثیرگذاری و گستره اتفاقاتی است که آن را مهم و گاه بی‌اهمیت می‌کند. برخی از جشنواره‌ها مثل فیلم فجر سال‌هاست که به‌عنوان جشنواره شاخص و البته پرحاشیه کشورمان فعالیت می‌کنند و برخی دیگر مثل جشنواره فیلم کودک و نوجوان که این روزها بازار آن داغ است، با وجود سبقه چندین ساله، هنوز مسیر طولانی را برای پیشرفت در پیش دارند.
جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان که هر ساله با بخش‌های گوناگونی برگزار می‌شود، امسال در آستانه دوره سی‌ام خود قرار دارد و قرار است تا با تغییراتی نسبت به دوره‌های قبل از 9 تا 15 تیر در اصفهان برگزار شود.
حضور داورانی از میان کودکان و نوجوانان، ادغام برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در یک زمان و فضا، برپایی جشنواره تا 5 سال آتی در اصفهان و... از جمله مواردی‌اند که در این دوره از جشنواره به آنها پرداخته شده است.
آقای احد میکائیل‌زاده، مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی این دوره از جشنواره  درباره رویکرد و دیگر تغییرات سی امین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان بیان کرد: امسال با توجه به افزایش تولید، توسعه انیمیشن در کشور و استقبالی که در این حوزه از سوی تولید کنندگان شده است، ما بخش مجزایی  با عنوان مسابقه انیمیشن سینمای ایران داریم که در آن 8 فیلم با هم به رقابت می‌پردازند. در دوره‌های قبل چنین اتفاقی نبوده و امسال به جهت بستر و تلاش و کوششی که در این حوزه از سوی سینماگران وجود داشت، تصمیم گرفتیم تا این بخش جدا از بقیه رخدادها برگزار شود. توجه به سینمای انیمیشن قطعأ به سینمای کودک و نوجوان کمک می‌کند، توسعه این سینما نیز عاملی برای کمک به سینمای ایران است.

یک جشنواره با 2رویکرد
وی با اشاره به ادغام برگزاری بخش کودکان‌‌و‌نوجوانان افزود: در دوره‌های قبل جشنواره کودک و نوجوان به صورت مجزا و در 2 بخش برگزار شد، اما امسال یک جشنواره واحد با عنوان کودک‌و‌نوجوان وجود دارد که البته در حوزه داوری‌ها 2مقوله متفاوت و با 2 رویکرد مجزا آثار بررسی می‌شوند.
نکته دیگری که وجود دارد این است که امسال با برنامه ریزی صورت گرفته در باشگاه مخاطبین جشنواره، علاقه مندان به سینمای کودک و نوجوان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه از فیلم‌ها بهره مند شوند. در حال حاضر بیش از 15هزار خانواده ثبت‌نام کرده‌اند و این تعداد تا زمان افتتاحیه افزایش می‌یابد.
برگزاری نشست‌های تخصصی ومحتوا از دیگر مواردی بودند که میکائیل‌زاده پیرامون آن گفت: در این دوره نشست‌های تخصصی میان رشته‌ای در بین حوزه‌هایی چون علوم اجتماعی، روانشناسی، فرهنگی، سبک زندگی و سینمای کودک برگزار می‌شود که در آنها گفت‌وگوهای دو یا چند سویه‌ای با هنرمندان سینمایی صورت می‌گیرد. این نشست‌ها تا زمان برگزاری جشنواره ادامه خواهند داشت.

جشنواره تا 5 سال آینده در اصفهان
وی با اشاره به تغییر مکان برگزاری جشنواره در سال‌های قبل ادامه داد: در دوره‌های قبلی مکان برگزاری جشنوراه تغییر می‌کرد و امسال با پیگیری‌های صورت گرفته، تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری اصفهان نوشته شد که بر اساس آن تا 5 سال جشنواره به‌صورت ثابت در اصفهان برگزار شود.
بخش فیلمنامه نویسی نیز از دیگر موضوعاتی بود که میکائیل‌زاده در خصوص آن گفت: بخش فیلمنامه نویسی امسال به‌طور جدی پیگیری شد و امسال نزدیک به 320 اثر تألیفی و اقتباسی در دو بخش حرفه‌ای و آینده‌ای نو به جشنواره ارسال شده که برخی از آن‌ها توسط داوران انتخاب و تعداد دیگری نیز در حال بررسی هستند. علاوه‌بر این‌ها امسال در بخش ارتباطات تلاش ما بر این بود تا همکاری گسترده و دوسویه‌ای را با رسانه‌ها داشته باشیم، به همین جهت حجم اخبار در این حوزه افزایش پیدا کرده است.

داورانی کوچک از بین شهدای مقاومت
حوزه بین‌الملل و فعالیت‌هایی که در آن صورت گرفته، از بخش‌هایی است که مدیر اطلاع‌رسانی جشنواره حول آن بیان کرد: امسال در حوزه بین‌الملل چند کار به‌طور جدی پیگیری شده و در این راستا تعدادی از کشورها فیلم دارند و تعدادی کارگاه‌هایی را در حوزه انیمیشن برگزار می‌کنند، علاوه‌بر این‌ها برخی از داوران از کشورهای گوناگون انتخاب شده‌اند.
در این بخش علاوه بر 60 داور برای بخش کودک و نوجوان، تعدادی از  کودکان و نوجوانان 9 تا 15 سال از کشورهای مختلف که بخشی از آن‌ها از خانواده‌های شهدای مقاومت از کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، نیجریه، افغانستان و‌... هستند، حضور می‌یابند و آثار را داوری می‌کنند.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس