بعیدی نژاد

دیپلمات هسته‌ای کشورمان در حالی با پیوند زدن تحریم‌های ایران و روسیه در پی توجیه آن است که این موارد ربطی به هم ندارند.

سرویس سیاست مشرق - یکی از رویه‌های غلطی که در دولت یازدهم توسط دیپلمات‌ها انجام می‌شد، توجیه ضربه‌های دیپلماتیک غرب به کشورمان به خصوص در زمینه برجام بود. غرب ضربه خود را به کشور وارد می‌کرد و دیپلمات‌هایی مانند عباس عراقچی و حمید بعیدی‌نژاد به مانند ماشین توجیه‌گری کارشکنی‌های غربی علیه کشورمان وبرجام دست به کار می‌شدند.

این روش تا جایی ادامه داشت که علاء الدین بروجردی،‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارائه شش ماهه از ماهیت اجرای برجام گفت که این کارشکنی‌ها برجام را بی‌خاصیت کرده است. مهر تاییدی که آقایان دیپلمات روی کارشکنی‌های غربی می‌زدند مزید علت می‌شد تا غرب گستاخانه‌تر به این رویه خود بپردازد.

حالا اما از دیپلمات‌های توجیه‌کننده کارشکنی‌های غرب عباس عراقچی بیش از پیش سکوت کرده اما حمید بعیدی‌نژاد که این روزها در سفارت ایران در انگلیس به سر می‌برد، در مورد تحریم‌های جدید سنای آمریکا علیه ایران با همان قلم توجیه‌گرانه خود فضای ضدروسی در آمریکا  را علت تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران بیان می‌کند و می‌نویسد:‌« تحولاتی در آخرین روزهای تصویب این لایحه بوقوع پیوست که نقطه ی تمرکز این لایحه را از بحث تحریم ایران به بحث تحریم روسیه تغییر داد بطوریکه موضوع تحریم ایران در این لایحه کاملا تحت الشعاع تحریمهای گسترده ی روسیه قرار گرفت. مهمترین تحولی که در این میان بوقوع پیوست به تفاهم رسیدن دو حزب دمکرات و جمهوریخواه برای وارد کردن موضوع تحریم روسیه بعلت اتهام دخالتهای اخیر این کشور در کارزار انتخاباتی آمریکا در این لایحه بود. در حالیکه سنا میتوانست تحریمهای روسیه را در قالب یک لایحه مستقل جدید وضع کند، اما فرآیند مذاکرات دو حزب بدینجا رسید که تحریمهای روسیه نیز در همین لایحه درج شوند. »

این دیپلمات افزود: این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید به مجلس نمایندگان برود و بعد به امضای ترامپ برسد. اعضای سنا از هم اکنون هشدار داده اند که اگر ترامپ بخواهد لایحه را وتو کند، آنها وتوی او را با حمایت بالایی که دارند نقض خواهند کرد.

وی در پست اینستاگرامی دیگر خود با بیان اینکه باید بررسی شود که تحریم‌های جدید آمریکا چه ضربه‌ای به برجام می‌زند نوشت: «بنا به دلایلی که در یادداشت قبلی تشریح گردید، شرایط سیاسی داخلی در آمریکا تصویب این لایحه را با تاخیر زیادی روبرو ساخت. فضای ضد روسیه در آمریکا و بویژه در فضای مجلسین آمریکا که با احضار مسؤولین ارشد دولت برای گرفتن اعتراف به نقش داشتن در ماجرای ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به اوج رسیده است، نهایتا باعث شد که تحریم های گسترده علیه روسیه که علی الاصول می باید تحت لایحه ی مستقلی به تصویب می رسید، وارد همین لایحه تحریم های ایران گردید که واقعا عجیب هم بود. در چنین فضایی امضای لایحه تحریم های ایران که چون مورد حمایت کامل دولت ترامپ بود، براحتی از سوی ترامپ امضا می شد اما حالا این لایحه شرایط جدیدی پیدا کرده است و به علت آنکه تبدیل شدن آن به قانون بشدت روابط آمریکا و روسیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، امضای آن ممکن است با پیچیدگی مواجه شود.»

جالب اینجاست که در زمان اوباما نیز کنگره آمریکا کار ویژه بی‌خاصیت کردن برجام را در دستور کار داشت. در آنجا نیز اوباما هیچ گاه در مقابل تحریم‌های کنگره علیه ایران ایستادگی نکرد و ترامپ جای خود را دارد و برخلاف پیچیدگی که بعیدی‌نژاد بدان اشاره می‌کند نمی‌توان به ترامپ امیدی داشت. این درحالی بود که در زمان اوباما دیپلمات‌ها چشم امیدشان را به وی می‌دوختند که کاری انجام دهد و حال عجیب است که چنین ساده‌لوحانه چشم امید به ترامپ می دوزند؟!

در این خصوص آنچه بیشتر از همه در خصوص توجیه‌های جدید بعیدی‌نژاد باید مورد توجه قرار داد ارتباط میان ایران و روسیه است. اگر فضای آمریکا ضد روسیه است پس در این میان ایران چه کاره است و چرا باید ایران چوب آن را بخورد. تحلیل بعیدی‌نژاد در اینجا مثال ضرب المثل «‌گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری» است و اصلا طرح چین مباحثی چه موضوعتی دارد. با این اوصاف آیا ضربه جدید کنگره آمریکا به کشورمان با این موارد و تفاسیر قابل توجیه است؟ سئوالی که وی به عنوان یک دیپلمات به آن پاسخی نداده اقدام متقابل دولت روحانی در مقابل تحریم های تازه آمریکاست.

گزارش از: حسین نجار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    این آقای ترامپ می خواست در روز اول کاری اش برجام را لغو کند هنوز هم هیچ غلطی نکرده.این قدرت دیپلماسی اعتدال است.
    • محمد IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      :/ معنی دیپلماسی هم فهمیدیم
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      نيازي به پاره كردن نيست، آن را بي خاصيت كرده است
    • وانداده IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      11 0
      وقتی قراردادی بارها نقض و عملا بی خاصیت شود، چه فرقی با پاره شدن آن دارد؟ این نتیجه دیپلماسی التماس است که ما به تعهداتمان کاملا عمل کرده و صنعت هسته ای را تقریبا تعطیل کردیم و حالا آمریکا تمام تحریمهای اصلی را برمی گرداند. ایکاش به اندازه اعتدالی که ادعا می کنید بصیرت و غیرت داشتید
    • US ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      80 8
      چرا پاره ش کنه برجام به نفع امریکاست ایران همه برنامه ها هسته ای خودرا تعطیل کرد تحریم را داره برمیگردونه اون هم با عناوین مختلف
    • US ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      86 11
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ خندیدم جوک بود قدرت دیپلماسی چه قدرتی!!!کل برنامه هسته ای تعطیل شد تحریم ها به بهانه های مختلف اضافه شد برجام عملا بی خاصیت ماند عقل کل دیگه چرا پاره کنه حالت خوبه فکر کنم خوب نیست
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      93 9
      قدرت دیپلماسی! خخخخخخخخخخ
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      103 8
      از برجام بهتر برای آمریکا وجود نداره حالم به هم میخوره از ساده لوحی بعضیا که خیال میکنند آمرکائیها و صحیونیستها از برجام بدشو میاد.
    • ایرانی IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      55 6
      عجب تحلیلی !!»»
    • راد IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      43 6
      مثبت اشتباه بود ترامپ نمیخواهد پاره کند تا برجام، گاو سامری بماند و بعضی بخاطر هیچ آنرا پرستش کنند!
    • مهدی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      41 7
      بنده خدا کم کم با این تحریم ها ریشه‌های همون امتیازات نیم بند برجام هم زدند. با پنبه سر بریدن کجای کاری. خوابی یا بیدار عمو یادگار
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      6 1
      بله همین قدرت دیپلماسچی تون. جرا در روز به حمله به تهران کاری نکردند. خودشون گفتند که دنیا دنیای گفتمانه. دقیقا می خواستند با کسی که خودش رو منفجر می کنه و به درک واصل می کنه چه جوری مذاکره کنند. #سایه_جنگ رو موشک ها و قدرت نظامی مان دور کرده نه #برجام نافرجام.
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      4 1
      وای!!! چه دنیای گل وبلبلی داری دوست عزیز! واقعا فکر کردی که این حرفو زدی؟
  • محمد IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    1 14
    این توجیه اصلا درست نیست چون سناتورهای دموکرات درخواست اضافه شدن تحریم های ضدروسیه رو دادن و این کارشون برای توجیه پذیر شدن تحریم های ضد ایرانی بود. یعنی با یک تیر دوتا نشون زدن: اول تحریم های ضد روسیه دوم توجیه تحریم های ضدایران که نقض برجام محسوب میشه.
  • سجاد IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    8 22
    برجام برای ایران سود های مادی و معنوی زیادی داشت واژه بی خاصیت سازی مؤید همین اصله که اونا می بینن ما سود کردیم و سعی دارن جلوش رو بگیرن که یه اصل ساده استراتژیکه بین دوتا دشمن حالا هرچقدر هم سعی بکنن سود معنوی برجام رو اون هم با دولتی مثل دولت ترامپ نمیتونن از بین ببرن
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      8 0
      کدام سود! همون سود روزانه صد وچند میلیون دلاری عوایدی اجرای برجام یا واریز نکردن بدهی هند و یا عدم توانایی شرکتهای چینی در پرداخت بهای محصولات پتروشیمی و یا تقریبا هیچ اقای سیف؟
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    75 12
    الان یک هفته بعداز تحریم و سه روز بعداز واکنش موشکی دقیقا حسن روحانی کجاست؟؟؟ نمی خواهم از فردی طرفداری کنم ولی اگر احمدی نژاد بود همه رسانه ها تیتر می زدند قهررررررررررررر احمدی نژاد
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      39 8
      احسنت
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      7 0
      آخ گفتی دقیقا همین طوره.
    • ناشناس IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      8 0
      این آقا اخیرا"سپاه رو کوبیددیگه رویی نداره واکنشی داشته باشه
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    44 7
    همش حرفه برای ماست مالی گند بررررررجام
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    52 8
    آقا برای شادی روح اون تازه درگذشته شادروان برجام یک صلواتی عنایت بفرمایین. البته خیلی وقته درگذشته ولی تو پزشکی قانونی دولت معطل می کردن که علت مرگ رو تشخیص بدن؛ که انقدر طول کشیده
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      4 0
      چیزی نیست تقصیر دولت قبله .البته یه چیز جدید هم اومده تقصیر مجلس قبله
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      4 0
      چیزی نیست تقصیر دولت قبله .البته یه چیز جدید هم اومده تقصیر مجلس قبله
    • IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      4 0
      مرده به دنیا آمده بود این نقشی هم که دولت برداشت نقش بود.
  • مهرناز IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    4 0
    عباس عراقچی وبعیدی نژاددیپلمات توجیه ای بودند"ودر اینده هم نیز خواهند بود"چه انتظار داشتید بعد از 2سال واندی رفت وامد ومذاکره "بگویند متن برجام نواقصی دارد"که امریکا با رندی بخورد شان دادند"انان به قول کری اعتماد کردند " بدون انکه بخواهند گوش به منتقدین خود بدهند"که کری در اینده نزدیک در دولت امریکا نقشی نخواهد داشت"که اعتماد به سخنان او وبه استناد سخنان او"حرکت می کنید "و در پایان برجامیایجاد شد"بدون شلیک یک تیر یکسویه "در مدت 20 دقیقه در مجلس به نفع امریکا برقرارشد.
  • علی IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    6 0
    ماست مالی بس است خجالت بکشید اگر معنی خجالت را می دانید
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    5 0
    در اينده مردم ميفهمن چه گندي زديد ! كشور وبه قهقرا برديد
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    1 3
    خودشون میدونن رفتارای ترامپ غیر پیش بینیه. تحریم ها امضا نمیشوند ببینید کی گفتم
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    7 0
    برجام خیلی وقت است که مرده فقط کسی برایش گریه نمی کند.
  • دامغانی IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    6 1
    هنوزم دولت مردان به این حقیقت نرسیدن .که فهم ودرک سیاسی اقا فرسنگها ازانها جلوتراست.تاخود را ملزم به اطاعت محض از رهبری کند؟(امریکاقابل اعتمادنیست)
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    5 0
    برجام از اول هم نوزاد نارسی بود که هیچ دایه ای نتونست اونو زنده نگه داره و هفته گذشته هم درگذشت.دیگه این همه توجیح هم لازم ندارم.خیلی هم ناراحتیم از این وضعیت.کاش با این همه تلاش که برای برجام شد حداقل جواب می داد.
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    7 0
    این که جایزه نابودی هسته ای ایران رو گرفت و رفت شد سفیر ایران در انگلستان . الان دیگه دنبال چیه ؟
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    5 1
    دوستان عزیز مهم مصلحت کشوره نه جناح و حزب. برجام شکست خورد باید پذیرفت و عزت کشور رو حفظ کرد.
  • حميد CA ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    5 0
    درواقع مجموعه نيروهاي طرفدار و وابسته به امريكا يكدست چنين مي فرمايند علت تحريم ايران نزديكي به روسيه هست يعني همان تبليغاتي كه تمام جاسوسان امريكايي به ايران مي زنند تا بكويند اگر ما به سوي امريكا برويم تحريم هم نخواهيم داشت و كشور هم گل وبلبل عينا عربستان سعودي حقيقتا بي حيايي اولين مشخصه اين جاسوسان هست
  • مهدی GB ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    11 0
    روحانی رئیس جمهور من نیست
  • ناشناس IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    7 0
    از اول مرده به دنیا اومد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس