جزایر مصری

پارلمان مصر در حالی طرح واگذاری جزایر مصری به سعودی ها را تصویب کرد که در پس این طرح، طرح های دیگری نهفته است.

سرویس جهان مشرق - سرانجام پس از کش و قوس های فراوان پارلمان مصر روز بیست و چهارم خرداد ماه جاری در اقدامی عجیب که تاکنون در تاریخ کشورها بی سابقه شمرده می شود، موافقت خود را با توافقنامه ترسیم مرزها بین مصر و عربستان سعودی اعلام کرد تا به موجب آن دو جزیره «صنافیر و تیران» به طور رسمی به سعودی ها واگذار ‌شود.

این در حالی است که روز پیش از آن نیز کمیته امور حقوقی و قانونگذاری پارلمان مصر با توافقنامه مربوط به دو جزیره تیران و صنافیر و ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان موافقت کرده بود.

بر اساس توافقنامه ترسیم مرزها بین مصر و عربستان سعودی با ترسیم خطوط دریایی بین این دو کشور، دو جزیره تیران و صنافیر در محدوده آب های منطقه ‎ای عربستان قرار می گیرد و به این ترتیب این دو جزیره که در نقشه متعلق به مصر است، جزء خاک عربستان می‎ شوند.

آغاز ماجرا

موضوع دو جزیره تیران و صنافیر برای اولین بار طی سفر «سلمان بن عبد العزیز»، پادشاه سعودی به قاهره در تاریخ نهم آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی و دیدار با «عبد الفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر در چارچوب امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی دو کشور مطرح شد و از همان ابتدا با اعتراض های بسیاری در داخل مصر مواجه شد، چون مصری ها امضای این توافقنامه را سند چشم پوشی قاهره از بخشی از خاک کشورشان دانستند.

اعتراض مصری ها موجب شد تا جزئیات این توافقنامه فاش نشود. اما آنچه بر همگان مبرهن بود، اینکه هدف اصلی توافقنامه، دو جزیره تیران و صنافیر جهت واگذاری آن به سعودی هاست. جزایری که در توافقنامه ننگین «کمپ دیوید» بین مصر و رژیم صهیونیستی هم به آن اشاره شده و این نشان می دهد، وضعیت این دو جزیره از ابتدای تاسیس رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی مورد توجه صهیونیست ها بوده است.

درباره اهمیت راهبردی تیران و صنافیر برای رژیم صهیونیستی باید گفت، این دو جزیره ورودی و خروجی «خلیج عقبه» شمرده می شود و مسدود شدن آن به معنای تعطیلی دریانوردی در بندر «ایلات» یا همان «الرشراش» است.

از آن تاریخ تاکنون انتقادات و اعتراض های گسترده گروه ها و جریان های مختلف در داخل مصر مانع تصویب این توافقنامه و سپردن تیران و صنافیر شده بود. اما به نظر می رسد، سفر اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه وضعیت این پرونده را روشن و آن را یکسره کرد. اما آنچه این روزها در پرونده واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر جلب توجه می کند، افشاگری های رسانه ها درباره پشت پرده این توافق است.

تیران و صنافیر مقابل ۱۶ میلیارد دلار

«موشه یعلون»، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی سال گذشته در سخنانی اعلام کرد که مصر دو جزیره تیران و صنافیر را به ۱۶ میلیارد دلار به عربستان فروخته است.

یعلون همچنین به این نکته نیز اشاره کرده بود که تل آویو با واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان موافق بوده بوده، همان گونه که آمریکا هم به عنوان نماینده نیروهای بین ‌المللی مستقر در شبه‌ جزیره سینا موافقت خود را با این توافق اعلام کرده بود.

همچنین برخی اطلاعات درز یافته به بیرون توسط محافل رسانه ‌ای و سیاسی پیش ‌تر فاش کرده بود که «جان کری»، وزیر خارجه وقت آمریکا، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌ جمهور مصر، «بنیامین نتانیاهو»، نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن سلمان»، وزیر دفاع و جانشین ولی عهد عربستان سعودی در نشستی چهار جانبه از جمله نحوه واگذاری تیران و صنافیر با یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده ‌اند.

افشای مکالمه‌ تلفنی وزیر خارجه مصر با فرستاده ویژه نتانیاهو

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی «المکمّلین» مکالمه ای تلفنی بین «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر با  «اسحاق مولخو»، فرستاده ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را فاش کرد که طی آن دو طرف به بررسی و تبادل نظر درباره دو جزیره تیران و صنافیر می پردازند. 

طی مکالمه، وزیر خارجه مصر به فرستاده ویژه نتانیاهو اطمینان خاطر می دهد، قاهره در تمام مراحل اجرای توافقنامه ترسیم مرزهای مصر و عربستان سعودی بر خلاف خواست و اراده تل آویو عمل نخواهد کرد.

سامح شکری در بخشی از این گفت و گو گزارشی از اقدامات حقوقی صورت گرفته در پرونده تنگه تیران، جزایر تیران و صنافیر و خلیج عقبه را به طرف صیهونیستی ارائه می دهد و بار دیگر، وزیر خارجه مصر تأکید می کند که قاهره به اقدامات حقوقی برای اجرای توافقنامه ترسیم مرزها بدون توجه به اعتراض های داخلی و احکام قضایی دادگاه های مصر مبنی بر رد واگذاری این دو جزیره ادامه خواهد داد.

واگذاری تیران و صنافیر تهدیدی برای امنیت ملی مصر

اما «احمد شفیق»، نخست وزیر اسبق مصر در سخنانی تاکید کرد، در پس طرح ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان سعودی طرحی وجود دارد که در درجه اول امنیت ملی مصر و در درجه دوم کانال سوئز به عنوان مهم ترین شریان حیاتی این کشور را تهدید می کند.

به گفته نخست وزیر اسبق مصر اطلاعاتی که در اختیار دارد، تاکید می کند، پس از واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان، سعودی ها اقدام به ایجاد کانالی آبی به عرض ۸ کیلومتر خواهند کرد که از کرانه سعودی جزیره تیران آغاز و به کرانه مصری دو جزیره تیران و صنافر منتهی می شود.

احمد شفیق می افزاید:  بر اساس این طرح قرار است، از این کانال ۸ کیلو متری ۲ کیلومتر تحت عنوان آب های منطقه ای به مصر داده خواهد شد و مابقی عرض این کانال به عنوان گذرگاهی بین المللی که تحت سیطره و اشراف هیچ کشوری در منطقه نیست، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

نخست وزیر اسبق مصر احداث چنین کانالی را تهدیدی بزرگ و حیاتی برای کانال سوئز مصر توصیف می کند که قاهره بر آن اشراف و نظارت دارد، چون در عمل آن را به تعطیلی خواهد کشاند و می توان از آن به عنوان مقدمه ای بر اجرای طرح احداث کانال جایگزینی که دریای سرخ را به دریای مدیترانه وصل می کند و همچنین طرح احداث خط آهن سراسری یاد کرد که سرزمین های اشغالی را پس از عبور از خاک اردن به عربستان سعودی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مرتبط می کند.

طرح سعودی – صهیونیستی جهت سیطره بر مصر

در این راستا، پایگاه اینترنتی «سودانیز اونلاین» در گزارشی افشاگرانه درباره اهداف پشت پرده واگذاری جزایر مصری تیران و صنافیر می نویسد: مهمترین هدف نهفته در پس این طرح سیطره عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بر مصر است و «انور عشقی»، ژنرال بازنشسته دستگاه اطلاعات عربستان سعودی نقش رابط بین ریاض و قاهره را ایفا خواهد کرد.

بر اساس این طرح عربستان سعودی موظف است، زمینه نفوذ به مصر در قالب کمک های مالی و اقتصادی، دستیابی به دو جزیره تیران و صنافیر، ایجاد دار الفتوایی وهابی همسان دار الفتوای الازهر در مصر، جذب هرچه بیشتر مصری ها، اشاعه اندیشه های وهابی، از بین بردن استقلال مصر در تمام زمینه ها و ایجاد وابستگی به ریاض  تل آویو و حمایت از دولت سودان و سپس تحریک این کشور علیه مصر جهت ایجاد هرج و مرج سیاسی بین دو کشور و در مرحله بعد در سطح منطقه ای فراهم کند.

در مقابل رژیم صهیونیستی موظف است، به هرج و مرج و نا امنی در صحرای سینا با حمایت بیش از پیش از گروه های تروریستی و مهاجرت ساکنان این منطقه با هدف تغییر بافت و ترکیب جمعیت بومی آن دامن بزند، اعمال فشار بر دولت مصر جهت اجرای طرح های مستمر نظامی و امنیتی در صحرای سینا با مشارکت ارتش اسرائیل و برقراری گشت های ثابت و چرخشی در این منطقه، فراخواندن سفیر اسرائیل در قاهره به هر بهانه و دستاویز برای نا امن جلوه دادن فضای امنیتی مصر و القای در راه بودن انقلابی دیگر از سوی مصری ها.

به این ترتیب، این طرح تلاش می کند، اهداف مشترک زیر را برای سعودی ها و صهیونیست ها محقق کند:

ـ تجزیه مصر و سیطره رژیم صهیونیستی بر شمال این کشور و عربستان سعودی بر جنوب مصر

ـ اسکان فلسطینی ها در صحرای سیناء و تخلیه کرانه باختری از وجود آنها که پیش زمینه اشغال کامل فلسطین توسط رژیم صهیونیستی خواهد بود

- اجرایی کردن طرح های راهبردی و رشد و توسعه منطقه و البته در راستای اهداف و منافع صهیونیستی – سعودی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    4 38
    عربستان یگانه ابر قدرت تمام جهان
    • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      21 3
      آقاجون صدبار گفتم قرص هایت را سر وقت بخور . گوش نمیدی دیگه .
    • ماني IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      12 9
      اوسكول ماه رمضوني چي زدي ؟؟؟!!!
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      5 6
      عبدالحمید چطوره؟
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      7 2
      فازت چیه؟ هرچی زدی خیلی خالص بوده...
  • GB ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    2 28
    الان هم مصر پس میده. ایران هم باید دهها شهر که برای خودش نیست را به کشورهای منطقه پس بدهد
    • hkjvh IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      5 1
      ذره ای از تاریخ وجغرافیای ایران اطلاعات نداری اگرنه این حرف را نمیزدی کشورهای منطقه که بعضی از انها قبلا جزیی از خاک ایران بودند وبعضی هم به اندازه ایران گذشته تاریخی ندارند
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    13 4
    همان قدر که مردم عربستان برای صهیون بی خطرند مردم مصر خطرناکند مردم مصر رهبری درست و مستقلی ندارند والا اوضاع طور دیگری بود پس برای صهیون بسیار واجبه که مصر تجزیه شود و ستون های قدرتش بریزد مصر برای ابد به کشوری بی اثر تبدیل شود و بندر ایلات برای ابد بی دغدغه . خصوصا اینکه در حال حاضر هم حکومت عربستان یهودیه (خیبری) هم حکومت مصر (مادر یهودی مراکشی سیسی) و این بهترین فرصته برای خلاص ابدی مصر و نزدیک تر شدن به نیل ، فقط هم مصر نیست مثلا توانستند سودان را تجزیه کنند همه کشورهای بزرگتر از اسراییل در برنامه تجزبه قرار دارند حتی خود عربستان البته در گام آخر .
  • ی بنده خدا IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    19 3
    مصر نفهمید چه خیانتی به تاریخ و آینده ی ملتش کرد. آینده ها بیشتر ازتبعات این خیانت به منطقه و ملت مصر خواهیم شنید متاسفانه.
  • محمود IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    9 9
    اقای ظریف هم که دست به تلفنش خوبه
  • مانترا IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    19 4
    خیلی شرم اوره که نماینده مردم در پارلمان رای مثبت بدهد به این امر که قسمتی از خاک کشورش به کشور دیگری بخشیده شود ولی چرا راه دور بریم مگر در مجلس قبل از انقلاب نمایندگان به جدایی بحرین از ایران رای ندادند البته تعدادی ازانها هم مخالفت کردند
    • ماني IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      12 2
      وجه تشابه مصر الان و ايران اون موقع سرسپردگي و نوكري آمريكاست !!!
  • فاطمه IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    6 4
    در اقدامی عجیب که تاکنون در تاریخ کشورها بی سابقه شمرده می شود چیش بی سابقه بوده ما خودمون بحرین دادیم.....
  • سید مرتضی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    12 3
    بسم الله الرحمن الرحیم لذت می برم وقتی هما هنگی یک دولت و مجلس را می بینم ، مهم نیست کجای دنیا باشه . دقیقا مثل مجلس و دولت خودمون ، وقتی رئیس دولت می گه اگه می خواهید تحریم بشید به من رای ندهید . وقتی انتخاب می شه و تحریم ها تصویب می شه ، مجلس در یک اقدام هماهنگ مرقانون تعطیلات مجلس را اجرا می کنه و به یک تعطیلات دوهفته ای میره . به این میگن یک مجلس در خدمت کی ؟
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    6 6
    یاد برجام افتادم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس