کودتای 28 مرداد

وزارت خارجه آمریکا پس از سال‌ها امتناع از انتشار اسناد مربوط به دخالت خود در کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت قانونی وقت ایران، بالاخره این اسناد را در چهار محور منتشر کرد.

به گزارش مشرق، اداره آرشیو وزارت خارجه آمریکا بالاخره اسناد محرمانه مربوط به سال ۱۳۳۲ را که نشان‌دهنده نقش این کشور در کودتای علیه دولت مرحوم دکتر مصدق است، از طبقه بندی خارج و منتشر کرد.

در این مجموعه که دولت آمریکا سال‌ها بود از انتشار آن خودداری می‌کرد،صدها سند مربوط به مکاتبات میان سفارت امریکا در تهران، وزارت خارجه امریکا و سازمان سیا وجود دارد.

این اسناد نشان می دهد که آمریکا مستقیما در کنار زدن دولت منتخب محمد مصدق ایفای نقش کرده است. بر اساس این اسناد، واشنگتن برای سرنگون کردن دولت مصدق برنامه ریزی داشته و کودتا را مستقیما مدیریت کرده است.

یکی از این اسناد به تاریخ ١٩ اوت ١٩٥٣ نشان می دهد رابط سیا در تهران و سفیر آمریکا از واشنگتن خواسته اند پس از کودتا، برای کمک به دولت زاهدی ٥ میلیون دلار بودجه اختصاص دهد.
 

در سندی دیگر، سفیر آمریکا به شاه دیکته می کند که باید چه بیانیه ای صادر کند و خطاب به مردم ایران چه بگوید. او توصیه می کند که شاه از نظامیان و مردم بخواهد دستورات زاهدی را اجرا کنند.

این اسناد در قالب ۴ محور کلی «تلاش‌های ایالات‌ متحده برای فهمیدن مصدق از فوریه ۱۹۵۱ تا فوریه ۱۹۵»، «بحران سیاسی جولای ۱۹۵۲ ایران و تبعاتش»، «برنامه‌ریزی و اجرای عملیات آژاکس در اوت ۱۹۵۳» و «روزهای پس از عملیات آژاکس از سپتامبر ۱۹۵۳ تا دسامبر ۱۹۵۴» منتشر شده است.

وزارت خارجه آمریکا باید اسناد را مدتها پیش منتشر می کرد، اما تاکنون درخواست تاریخ نگاران برای برداشتن طبقه بندی این اسناد را رد کرده بود.

نقش مستقیم آمریکا در کودتای ٢٨ مرداد پیش از این هم در اسناد مراجع دیگر تشریح شده بود، اما اسناد تازه منتشر شده حاوی جزییات بیشتری است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • آتش به اختیار IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    23 13
    جالب اینکه مصدق السلطنه قجری با سابقه سیاه خیانت به دلیران تنگستان تبدیل به دکتر محمد مصدق رهبری نهضت ملی شدن نفت ایران نشد مگر با ایستادن بر تنها یکی از حقوق ملت ایران و تحمل انزوای بین المللی و تحریم همه جانبه نفتی و تورم بالای صد درصد به خاطر حفظ ملی شدن نفت. اما کودتا که شد و زاهدی که آمد هم تعامل به جامعه جهانی برقرار شد و هم سرمایه گذاران خارجی به نفت ایران وارد شدند و هم تورم یک رقمی شد و.... اینکه مصدق افراطی بود و یا زاهدی اعتدال و تدبیر داشت سوال بیهوده ای است. اما یک نفر جواب دهد دلیل اینکه ظریف را مصدق دوم نامیدند و مدعیان طرفداری از مصدق پای علم روحانی سینه زدند چیست؟
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
      12 7
      جانا سخن از زبان ما می گویی
    • دیده بان آتش IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
      11 5
      داداش اینی که تو نوشتی دیگه اتش به اختیار نبود انهدام طرف مقابل به اختیاربود اونهم با یه چیزی تو مایه هایRPG7دیگه اونطرفی ها حد اکثر انتظارشون یکی دو تا گوله کلاشنیکوف بود نه اینی که تو نوشتی.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    13 6
    تاریخ تکرار شد ولی کو عبرت گیر فتنه های عصر حاضر در ایران همان خواب های پریشان آمریکا است که به حقیقت نخواهد پیوست
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
      14 6
      متاسفانه چرا. با این مردم ترسو که از ترس جنگ موهوم رای می دهند البته بدتر از آن تکرار خواهد شد.
  • US ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    17 7
    از کاشانی چی گفته؟
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    1 1
    بی سلیقگی سایت. چرا اصل فایل را نگذاشتید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس