کد خبر 737746
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
139603251545053911155264.jpg

در چند روز اخیر جنگل‌های منطقه حفاظت شده دیل از توابع شهرستان گچساران طعمه حریق شد.

 به گزارش مشرق، در اواخر سال زراعی ۹۵- ۹۶ شاهد افزایش بارندگی‌ها در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهرستان گچساران بودیم که همین امر سبب رشد پوشش گیاهی در جنگل‌ها و مراتع شده است.

پوشش گیاهی که با رسیدن فصل گرما به بلای جان درختان بلوط این استان تبدیل شده به گونه‌ای که در چند روز اخیر شاهد ۳ فقره آتش سوزی در جنگل‌های کوه دیل جزو مناطق حفاظت شده استان بودیم که در این آتش سوزی‌ها درختان زیادی زنده زنده در آتش سوختند و به طور حتم حیات وحش نیز دچار خسارت شده است.

جنگل‌های بلوط ایستاده و خرامان کهگیلویه و بویراحمد جلوی چشم مردم و مسئولان به دلیل نبود امکانات لازم از جمله ادوات اولیه مورد نیاز برای مهار آتش سوزی، خودروی کمک‌دار، بالگرد امدادی و ...پرپر می‌شوند تا بلکه مردم و مدیران امروزی را شرمنده آیندگان کنند.

بیش از ۲۵ هکتار از جنگل‌های دیل در آتش سوخت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: طی چند روز گذشته سه فقره آتش سوزی در جنگل‌های منطقه حفاظت شده دیل رخ داد که در آتش سوزی روز اول ۱۵ هکتار و روز دوم نیز ۱۰ هکتار از جنگل‌های این منطقه طعمه حریق شد.

عبدال دیانتی نسب از مهار سومین آتش سوزی در منطقه دیل با استفاده از امداد هوایی خبر داد و افزود: هنوز از خسارت وارده این آتش سوزی آمار دقیقی در دست نیست بلکه موضوع در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: سومین آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه دیل ظهر روز چهارشنبه شروع و ساعت ۲ بامداد امروز مهار شد اما امدادگران برای پیشگیری از فوران دوباره هنوز در منطقه حضور دارند.

دیانتی نسب با اشاره به اینکه محیط بانان برای رسیدن به محل آتش سوزی باید سه ساعت پیاده روی کنند و منطقه سخت گذر و دارای شیب‌های تند است، تصریح کرد: نیروهای مردمی و امدادگران با استفاده از بالگرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: درختان بلوط، ارزن و بادام کوهی از مهم‌ترین پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده دیل بوده و به دلیل کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه مهار آتش در این منطقه به‌کندی و دشواری صورت می‌گیرد.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۸۷۴ هزار هکتار جنگل ۲۰ درصد جنگل‎های حوزه زاگرس را دارد ولی این سرمایه ملی به دلیل بیماری و حوادثی از جمله آتش سوزی روبه نابودی بوده و در صورت عدم چاره اندیشی توسط مسئولان و متولیان امر در آینده‌ای نه چندان دور از جنگل‌های زیبای این سرزمین تنها خاکسترش باقی می‌ماند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس