کودک خیابانی

اصلاح‌طلبان بیان می‌کنند با بالابردن هزینه شهرهای بزرگ از مهاجرت به این شهرها باید جلوگیری کرد، ایده خطرناک ارباب رعیتی که حتی ممکن است زاغه نشینی را در حاشیه شهرها به‌وجود بیاورد.

سرویس سیاست مشرق - چندی است که در خصوص مدیریت شهری کلان‌شهرهایی مانند تهران صحبت‌های قابل تاملی زده می‌شود که دقیقا بازگشت به سیستم و ساختار ارباب رعیتی است تا شهروندسالاری. در نظام ارباب رعیتی، رعیت در خدمت اشرافیت و خان‌ یا همان طبقه ثروتمند است اما در نظامی که شهروند در آن قرار داد هر فردی دارای حقوقی است که باید جامعه و مسئولان به آن احترام بگذارند.

اما اینک که مدیریت شهری مانند تهران به دست اصلاح‌طلبان افتاده آنان ایده مدیریت طبقاتی و جداسازی مردم از یکدیگر را مطرح می‌کنند که بسیار خطرناک و غیرحقوقی است. جالب اینجاست که این نوع سخنان از زبان کسانی بازگو می‌شود که حامی دولتی هستند که چندی پیش منشور حقوق شهروندی را رونمایی کرد تا به جامعه بگوید به دنبال استیفای حقوق آنان است.

طرح اصلاح طلبان برای بالا بردن هزینه زندگی شهروندان تهرانی

در این خصوص محسن صفایی فراهانی، فعال اصلاح طلب در گفتگو با روزنامه کارگزارانی آرمان گفته شهرداری‌ها باید به دنبال ایجاد درآمد پایدار باشند، زیرا در غیر این صورت نمی‌توان شهرهای بزرگ را اداره کرد.
وی افزود: هر شهروندی که در شهر بزرگ زندگی می‌کند باید هزینه زندگی در شهر بزرگ را بپذیرد.

صفایی فراهانی اظهار داشت: شورای شهر باید به دنبال اجرای طرح جامع و درآمد پایدار برای شهر بوده و به آن پایبند باشد.

وی ادامه داد: در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، مردم با عوارضی که در شهرهای بزرگ بابت زندگی و استفاده از خدمات شهری می‌پردازند درآمد آن شهر را تامین می‌کنند.

صفایی فراهانی گفته  فردی که در تهران زندگی می‌کند نسبت به یک شهروند که در یک شهر کوچک زندگی می‌کند، باید دو نوع عوارض به شهرداری بپردازد. بنابراین باید نوع و میزان پرداخت عوارض در شهرهای بزرگ و کوچک تغییر کند.

او تصریح کرد: این مهم سبب می‌شود که جلوی مهاجرت‌های بی‌رویه گرفته شود، زیرا فرد وقتی می‌بیند برای زندگی در شهرهای بزرگ ناگزیر باید هزینه‌های بسیار بیشتری را متقبل شود.

صفایی فراهانی اظهار داشت: بدیهی است که آن‌ها زندگی در همان شهرهای کوچک را به مهاجرت در شهرهای بزرگ ترجیح دهد. بنابراین معتقدم شورای شهر موفق در کشور، شورایی است که بتواند درآمدهای پایدار را برای شهر ایجاد کند و هزینه‌های اداره شهر را از خود مردم بگیرد.

جلوگیری از مهاجرت با افزایش هزینه‌های شهر تهران

جالب اینجاست که همین سخنان پیشتر از زبان استاندار تهران رسانه‌ای شده بود. «امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشورهای پیشرفته، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد»؛ این سخنان عجیب را سیدحسین هاشمی استاندار تهران به زبان آورد؛ کسی که حل مشکلات ساکنان تهران و تسهیل شرایط زندگی آنان، یکی از کلیدی‌ترین مسئولیت‌های وی است!

فارغ از اینکه این نوع پیشنهاد چه بلایی بر سر شهر تهران خواهد آورد، متاسفانه باید به ریشه دواندن اشرافیت در مدیران و مدیریت اشرافی دولت یازدهم اشاره کرد که بسیار خطرناک و مخرب است. در سیستم مدیریتی که چندین سال است در تهران به‌وجود آمده با کمترین هزینه‌ای شهروندان می‌توانند سفر شهری انجام دهند و فاصله شمال و جنوب با وسایل حمل ونقل عمومی بسیار کوتاه شده است اما به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان این را بر نمی‌تابند و سعی دارند تهران را به شهر پولدارها و نجومی بگیران تبدیل کنند.

نظری که حتی ممکن است در حاشیه شهرهای بزرگ زاغه‌نشینی را دوباره به‌وجود بیاورد و بعید به نظر می‌رسد که باعث جلوگیری از مهاجرت شود بلکه ممکن است افرادی را برای کسب درآمد بالا برای حضور در شهرها ترغیب هم کند.امروز پدیده تاکسی‌خواب‌ها هم به‌وجود آمده که شاهد آن هستیم برخی از شهروندان شهرستانی برای کسب درآمد به شهرهای بزرگ می‌آیند و در تاکسی می‌خوابند و آخر هفته به شهر خود باز می‌گردند این مورد خود از جمله این آسیب های اجتماعی است که نشان می‌دهد هزینه شهرهای بزرگ آنچنان هم کم نیست. شاید با این طرح اصلاح‌طلبان می‌خواهند تعداد کارتن‌خواب‌ها، گورخواب‌ها و کودکان کار و خیابانی را افزایش دهند!

به هر جهت در این‌نوع شیوه مدیریتی، نادیده گرفتن بخش اعظمی از ملت ایران را به وضوح شاهد هستیم. سئوال اساسی از آقای استاندار و این فعال اصلاح‌طلب این است که اگر هزینه تهران افزایش یابد، چه کسی جز کسانی که حقوق‌های نجومی می‌گیرند توان زندگی در تهران را خواهند داشت و مردم بومی تهران با این افزایش هزینه باید به کجا بروند؟!

این درحالی است که راه حل کم کردم مهاجرت روستاها به شهرهای بزرگ بالا بردن هزینه شهرها نیست بلکه ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان‌ها و روستاهاست. فقرزدایی از این مناطق که بعضا با ورود نیروهای بیگانه و خرج پول‌های گزاف سعی در ایجاد اغتشاش در آن دارند از جمله مسائل مهم ملی است که به امنیت و توسعه کشور کمک شایان توجهی می‌کند. اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از آمایش سرزمینی چیزی نمی‌دانند و سعی دارند با ایجاد دو دستگی، کشور را به دوران قاجار پرت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 23
  • ققنوس فاتح IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    81 13
    خدابهمون رحم کنه دردوران مدیریت این اصلاح طلبای نوکسیه واشراف زاده ویل لکل همزت لمزه الذی جمع مالا وعدده یحسب ان ماله اخلده کلا لینبذن فی الحطمه به قول شاعر اگردرخانه کس است یک حرف بس است عاقلان رااشارتی کافی است حالا این اشاره ازطرف خدا باشه دیگه هیچی!!!
  • سید IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    73 19
    اصلاح طلبان تهوع آور
  • علی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    66 17
    از قرار معلوم اصلاح طلبان قسم خوردند که نسل مستضعفین را از روی زمین پاک کنند .! البته نه با پاکن بلکه با تشدید فقر و نداری .
  • علی IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    60 11
    مثلا این اقایون شهر نشین تخم دو زرده میذارن حرفای احمقانه تمومی نداره
  • دیبا IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    43 7
    بنظر نیرسد این اقایان مسئول به جای برنامه ریزی جهت اشتغال جوانان وسروسامان دادن به معضلات شهری واجتماعی به جای ایده های اساسی وخلاقانه ،بدنبال راهکاری بدون منطق ونشات گرفته از دررفاه بودن خودشان هستند ایا نمیدانند کسانی که سالهادرشهرهای بزرگ اقامت کردند دیگر نمیتوانند به شهر خودشان برگردند بالطبع دزدی وفحشا وهزاران مشکل دیگر شهروندی برای جبران این نقیصه اتفاق خواهد افتاد
  • mohamad IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    56 9
    در عجبیم از این همه تدبیروامید,واقعانمیدونم با این مدیریت ضعیف چطورمیشه برا مردمی که اعتمادکردن ورای دادن تصمیمگرفت این اقایون به اصطلاح روشن فکرواصلاح طلب مغزشون نمیکشه بحای این سیستم مسخره افزایش هزینهددرشهری مث تهران بیان صنایع رومنتقل کنن شهرای کوچیک واستانای دیگه ببینم وقتی کارباسه کسی پامیشه بیاد تهران
  • الف IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    65 18
    اونایی که چشم بسته و بدون تحقیق به لیست رای دادن حالا توی ظلمهای اینها شریک هستند
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    78 17
    اصلاح طلبی در یک کلام یعنی اشرافیگری ، میلیاردر شدن پای سفره بیت المال ، ترویج بی بند و باری و عشق بیحد و مرز به آمریکا
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
      43 11
      یعنی 4 درصدی
  • کریم IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    18 78
    درود بر اصلاح طلبان
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
      44 10
      ببخشید راحت طلبان 4درصدی
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
      17 8
      درود بر کریم شیره ای
    • علی IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
      17 4
      اصلاح طلب کدومه مشدی سرکار ها اینها همه از امثال شما استفاده ی ابزاری می کنند دلت خوشه ها
    • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
      0 0
      از سر نادانی یه چیزی گفته سخت نگیرید.
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    29 2
    با توجه به تفسیرتان یعنی اینکه عده ای از مسولین رده بالا اگاهانه می خوهند انقدر بر مردم سختگیری کنند تا مردم از نظام ناامبد شده دست به شورش و انقلاب بزنند تا کشور را بجای دیگر بکشند رهبرم مواظب رفتار مدیران ارشد با شید که انان تفکرات غرب را می خو اهند پیا ده کنند .
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    10 46
    مشرق خاک بر سرت
  • رابین هود IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    53 11
    ننگ بر اصلاح طلبان خائن و جنایتکار
  • رابین هود IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    38 9
    ننگ بر اصلاح طلبان چپاولگر و خائن
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    41 7
    اینها می خواهند تهران مثل ریاض بشه و بقیه مردم بیابان نشین قبیله ای بشن بخصوص که کمبود آب هم وجود داره به این شکل مردم عادی بتدریج ازبین رفته و ازدست غرغرهای مردم راحت می شوند
  • هموطن IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    43 2
    این راه حل درستی نیست که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را افزایش داد بلکه برای جلوگیری مهاجرت به شهر های بزرگ میبایست امکانات شهرهای کوچک را افزایش داد
  • شهروند تهرانی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    41 3
    گناه کسی که از اول اصالتا در شهر بزرگ زندگی کرده چیست جالب است اکثر آقایان اصلاح طلب شهرستاهای خودشان را برای تصدی های سیاسی ترک نموده ودر تهران ساکن شده اند وحالا برای تهرانیها نسخه می پیچند
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    34 3
    این اقایی که میگه درود بر اصلاح طلبان درودش برای چیه ما رای برای چی دادیم به این دولت که روزگارمون رو سیاه کنه الان در تهران هزینه ها همین فقط اجاره بها کمر ادم رو میشکنه دیگه میخوان بیشتر ازین گرونترش کنن خدا به دادمون برسه چه میشه کرد از ماست که بر ماست
  • ناشناس IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    24 3
    نسل بعد از انقلاب فقط بلده فحش و ناسزا بگه نه بزرگی و نه کوچکی حالیشون نیست در صورتیکه هر بلایی سر ملتها میاد از جهل و بی ادبی و قوم گرایی است خرافه پرستی دردی را دوا نیکند
  • بوسجین IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    21 2
    اقایون توان حل مسئله را ندارندمی خواهند صورت مسئله را پاک کنند این حرف را اولین بار استاندار تهران زد فکر کردم شاید از کار زیاد بنده خدا قاطی کرده اما بعد شنیدن از دهان چند اصلاح چی حالا به این نتیجه رسیدم نه این یک برنامه تدوین شدن در اتاق فکری انهاست و متاسف شدم با ان ادعای اصلاحاتی و شعار های ظاهرا" انچنانی این تفکر سخیف را داشته باشند اقیون به کجا چنین شتابان شهر را و ولایات را هم دارید طبقاتی می کنید یاد باشد تا چندین سال پیش پداران شما در ولایات بودند انها و شما حق دارید در اینجا زندگی کنید دیگران حق نداشته باشند شما اگر می خواهید مسئله را حل کنید با دادن امکانات به شهرستانها جاذبه انها را زیاد کنید نه اینکه تهران را به جهنم برای فقرا تبدیل کنید این نه انسانی است و نه اسلامی و نه با عدالت سازگاری دارد
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    29 4
    اصلاح طلبان در دولت و شوراي شهر و ... هر غلطي بكنند هيچكس حق اعتراض نداره ، چون خودمان بهشان راي داديم ؛ البته به حضرت عباس ( ع ) من راي ندادم .
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    29 3
    اصلاح طلبانی که دو میلیارد تومان پول میدهند تا درلیست قرار گیرند انتظاری بیش از این نیست
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    21 1
    بهتر نیست امکانات شهرستانها را افزایش دهند تا دیگر کسی مایل نباشد شهر پدری خودش را به امید زندگی بهتر برای شهری چون تهران ترک کند؟ البته که بله ولی گویا می خواهند راه ساده تر را انتخاب کنند گرانی بیشتر و بیشتر...
  • علی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    28 3
    خوب معلومه وقتی هر یک از اعضای لیست به اصطلاح اصلاح طلب چهار میلیارد توان دادن تا در لیست قرار بگیرند باید این پول ها رو از گرده ی مردم بکش بیرون دیگه ، !!!!! مگه اینها در مدت چهار سال چقدر حقوق می گیرند 48 ماه ضرب در ده میلون تومان هم بکنی یک چارم پولی که دادن بدست نمی آید.؟؟؟ داداش علی برکت الله
  • محمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    24 4
    سلام حالا تهرانیای عزیز متوجه میشن وقتی به اصلاح طلبان رأی دادن چه اشتباه بزرگی کردن چون اصول فکریشون این که یه عده ثروتمند باید باشن که مردم از اونا تغذیه کنن. تازه اول بدبختی تهرانیا عزیز
  • حق طلب IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    15 2
    خدایا تعصب جناحی تا کی؟ آخه این مردمی که بهشون رأی میدن مگه افزایش بیکاری، رکود در بازار، حقوق‌های نجومی، تاراج صندوق ذخیره فرهنگیان، تلاش برای اجرای سند ننگین 2030 و وابسته کردن ایران به غرب، کم کردن بنیه دفاعی کشور، واردات بی‌رویه، فریب خوردن در مذاکرات هسته‌ای به علت خوش‌بینی مفرط به آمریکا و افزایش تحریم‌ها، تهدید از سوی کشورهای منطقه رو نمی‌بیین. یعنی همه اینا توهمه. به این میگن اصلاح یا فساد؟ خدا عاقبت ما را به خیر کنه.
  • خیاوی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    17 2
    انصافا برای تهران همچین تصمیماتی خوبه ومناسب برای اینکه درکشورما حتی بچه هاهم میدونن که اصلاح طلبان و اربابانشون طرفدارلیبرالیسم هستن واصلا اعتقادی به حمایت طبقه پایین ندارن هرچندکه خودشون بواسطه این نظام پولدارشدن ولی متاسفانه تهران درهرانتخاباتی بیشترین رای روبه اینا میده پس باید تمام عواقب اونم بپذیرن
  • ایرانی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    10 1
    بااین کارانمیشه جلوی مهاجرت روگرفت یکیش خودماکه ازدست فضولی ودخالتای دوست واشنا میخوایم بیاییم تهران .چه گران بکنن ،چه نکنن! حتما میاییم.وضعیت مالیمونم خوب نیست.هیجکس هم نمیتونه جلومونو بگیره،حالابفرمایین ازمهاجرت جلوگیری کنین.
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    7 0
    نکته جالب داستان اینجا هست که خیلی از این آقایان اصلاح طلب خودشون مال شهرستان های دیگر و چه بسی دهستان های دیگر هستند و به تهران مهاجرت کرده اند. بلکه حتی شاید تهران رو با نقشه و قطب نما پیدا کرده باشند.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    9 0
    مردم ایران پیش بسوی تهران اینها می خواهند تهران را کشور مستقلی کنند مثل بحرین
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    0 0
    من خودم اصلاح طلبم ولی مخالف این کارام
  • محمد IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
    2 0
    متاسفانه این یک واقعیت تلخ است که باید پذیرفت آنها که ندارند اگر در روستاها و شهر های کوچک بمانند زندگی شرافتمندانه تری خواهند داشت
  • US ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    0 0
    من یه پیشنهاد دیگه دارم باید بگن هر کی که تو شهرهای بزرگ زندگی میکنه یارانه اش رو قطع میکنیم و اول هم از تهران شروع کنن اینطوری هیچ کس هوس مهاجرت به سرش نمیزنه و کم کم هم برن سمت اصفهان و شیراز و تبریز و مشهد. چون یارانه تو تهران برای نود و نه درصد مردم بود و نبودش فرق نداره پول روزانه کرایه ماشین و بنزین نمیشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس