کد خبر 735185
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
عبدالله گنجی

از جلوه های زیبای پس از حوادث تروریستی تهران محکومیت یک پارچه آن از سوی جامعه اهل سنت ایران است.

 به گزارش مشرق، عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: از جلوه های زیبای پس از  حوادث تروریستی تهران محکومیت یک پارچه آن از سوی جامعه اهل سنت ایران است.

از ائمه جمعه آنان تا نمایندگان مجلس و تا کانال ها و سایت ها و رسانه های اهل سنت این فاجعه را محکوم کردند.

البته ممکن است این کار برای آنان هزینه هم داشته باشد. ترور علمای بلوچستان و کردستان توسط تکفیری ها در تاریخ ثبت است. اخیرا نیز وزارت اطلاعات یکی از موفقیت های سربازان گمنام امام زمان را خنثی سازی ترور علمای اهل سنت بلوچستان اعلام کرد.

اما اهمیت این محکومیت نه به دلایل سیاسی که به دلایل فقهی است. وقتی یک عالم دینی اهل سنت با صراحت اعلام می کند:"ما اینها را مسلمان نمی دانیم" یعنی در فقه علمای اربعه اهل سنت توجیهی برای اقدامات آنان یافت نمی شود.

نتیجه اینکه تکفیر و ترور عمومی ناشی از آن، یک پدیده مدرن است و ریشه در فقه ۱۲۰۰ ساله اهل سنت ندارد.

بدون تردید اشراف غرب بر اختلافات کلامی در حوزه مذاهب اسلامی توانسته است این فضا را زنده نماید. اما اینکه چرا سعودیها را محور آن می دانیم صرفا یک جنگ روانی نیست.

حتی اگر سعودیها مستقیما پول و سلاح ندهند(فرضاً) اما این مساله قطعی است که محتوایی که این جوانان می خوانند توسط دستگاه آل سعود تولید می شود.

 مدارسی که در سراسر جهان و جهان اسلام این ایدئولوژی را تدریس می کنند توسط آل سعود پشتیبانی می شوند.

بنابر این ریشه آل سعود در این ماجرا عمیق تر از ارسال پول و سلاح است.

مبانی فکری- ایدئولوژیک این جماعت به علمای اربعه اهل سنت در قرون دوم تا چهارم هجری بر نمی گردد.

عمق تاریخ کلامی آنان از قرن هفتم و از ابن تیمیه در کتاب "منهاج السنه "شروع و با محمد ابن عبد الوهاب در قرن ۱۲ هجری پیوند می خورد. تزریق این ایدئولوژی به قدرت در خاندان آل سعود توسط انگلستان، پیوند بین قدرت و ایدئولوژی را  رقم می زند که به آن مکتب وهابیت می گویند. اکتفا به ظاهر  قران و تعمیم بدون تفسیر و شان نزول نیز مصیبت مضاعف است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
    6 15
    از اين سنخ مقالات بيشتر بنويسيد ... هم كوتاه است و هم اثر گذار ... همانطور كه نويسنده اشاره كرده ابن تيميه نقش جدي در پازل طراحي شده قدرت ايدئولوژيك انگليسي ايفا مي كند. امروزه بسياري از پايان نامه هاي عربي و انگليسي در دانشگاه هايي كه مورد حمايت عربستان قرار مي گيرد در سراسر جهان با حمايت عربستان به اين شخص اختصاص داده مي شود به نحوي كه اندك اندك وي كه سوابق و انحرافاتش بر اهل علم شيعه و سني آشكار است به عنوان تنها نماد فلسفه سياسي اسلامي شناسانده مي‌شود. بايد با همين روش آكادميك و در زبان هاي متنوع مقابله به مثل كرد تا بعضي شرق شناسان مغرض كه به پيروي از استادشان گلدزيهر تقلا مي كنند در قالب طراحي اين پازل بعضي زخارف را به جاي حقايق بنشانند رسوا نمود و هزينه تزوير علمي را براي آنها بالا برد
  • علی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
    6 12
    مشرق جان خدا قوت، یادداشت مفیدی بود
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
    24 6
    خواهشا چرت ننویسید نخیر بیان و حمایت هم کنن فعلا ضعیف هستند وگرنه قیافشون طب نشان می دادند
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
      5 26
      لابد رجوی هم سنی بود؟بنی صدر چطور؟ چرت نگو اخوی کم تروریست فارس و غیره که اتفاقا شیعه هم بودن تو منافقا نداشتیم. کی گفته تو حکم صادر کنی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس