جیمز کومی

رئیس سابق «اِف بی آی» رئیس جمهور آمریکا را متهم ساخت که با هدف اختلال در روند تحقیقات این آژانس پیرامون تبانی احتمالی میان تیم انتخاباتی ترامپ و روسیه، او را از مقام خود برکنار کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، «جیمز کومی» روز پنج شنبه در جلسه شهادت خود در کنگره «دونالد ترامپ» را متهم ساخت که در تلاش برای ایجاد اختلال و تضعیف روند تحقیقات این آژانس فدرال پیرامون تبانی احتمالی میان اعضای تیم انتخاباتی خود و مقامات روسیه، وی را از ریاست اف بی آی برکنار کرده است.

جیمز کومی در یکی از پربیننده ترین جلسات استماع کنگره ظرف سالهای گذشته، خطاب به قانونگذاران آمریکا گفت که دولت ترامپ پس از برکنار کردن وی از ریاست اِف بی آی در روز نهم ماه مه، به نشر اکاذیب و بدنام ساختن او و این آژانس فدرال اقدام کرده است.

کومی در این جلسه شهادت که بیش از دو ساعت به طول انجامید، خطاب به اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس سنا گفت که باور دارد ترامپ درصدد سوق دادن وی به سمتی بود که در نهایت، روند تحقیقات اف بی آی در خصوص اقدامات «مایکل فلین»- مشاور سابق امنیت ملی ترامپ- را متوقف نماید.

با این حال، اعضای کمیته اطلاعاتی سنا در این جلسه شهادت شاهد هیچگونه افشاگری تازه ای در خصوص رابطه احتمالی میان ترامپ و دستیاران وی با مقامات روسیه نبودند.

کومی در پاسخ به پرسشهای کمیته اطلاعاتی سنا، تصویری از یک رئیس جمهور سلطه جو را ترسیم کرد که به وی اعتماد نداشت و او را برای توقف تحقیقات اف بی آی در خصوص مایکل فلین تحت فشار گذاشته بود.

گفتنی است که پس از برکناری کومی از ریاست اف بی آی، مقامات کاخ سفید برای این برکناری غافلگیرانه دلایل گوناگونی برشمردند. ترامپ مدت کوتاهی پس از اعلام این برکناری- در روز یازدهم ماه مه- تصدیق کرد که کومی را به دلیل تحقیقات اف بی آی در خصوص روسیه از سمت خود برکنار کرده است.

با این حال، کومی در مورد چرایی برکناری خود گفت که دقیقاً علت آن را نمی داند. وی در ادامه افزود: «بار دیگر، بر گفته رئیس جمهور تکیه می کنم. می دانم که دلیل برکناری من به نحوه عملکردم در تحقیقات در مورد روسیه مربوط می شود که در واقع رئیس جمهور بابت آن احساس ناراحتی می کرد. و به همین خاطر تصمیم گرفت که من را برکنار نماید».

جیمز کومی به رغم تأکید بر این نکته که روند تحقیقات اِف بی آی، مایکل فلین را در معرض یک «خطر قانونی» قرار می داد؛ از اظهارنظر در خصوص اینکه آیا شخص رئیس جمهور درصدد مانع تراشی بر روند اجرای عدالت بود یا خیر، خودداری کرد.

این در حالی است که منتقدان ترامپ بر این باورند که هرگونه تلاش از جانب رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد اختلال در روند تحقیقات اف بی آی می تواند به مثابه اقدام در جهت ممانعت از اجرای عدالت باشد.

در صورت اثبات این موضوع، احتمال استیضاح ترامپ در کنگره با قوت بیشتری مطرح می شود؛ هرچند جمهوریخواهان که کنترل هر دو مجلس سنا و نمایندگان را در دست دارند، تاکنون به این مسئله روی خوش نشان نداده اند.   

در مقابل، «مارک کازوویتز» وکیل شخصی ترامپ گفت که جلسه شهادت جیمز کومی ثابت می کند هیچگونه تحقیقاتی در مورد شخص رئیس جمهور در حال انجام نبوده است و اینکه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد در اثر مداخله روسیه در انتخابات سال گذشته، حتی یک رأی تغییر می کند.

وکیل شخصی ترامپ همچنین اظهارات کومی مبنی بر درخواست وفاداری از او از سوی رئیس جمهور آمریکا را تکذیب کرد و وی را به دلیل درز اطلاعات مربوط به گفتگوی خود با رئیس جمهور مورد انتقاد قرار داد.

شایان ذکر است که روسیه بطور مکرر هرگونه مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را رد کرده و کاخ سفید نیز بارها منکر وجود هرگونه تبانی میان اعضای تیم انتخاباتی ترامپ و مقامات مسکو شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس