امیر قطر

روزنامه «رأی‌ الیوم» اعلام کرد علت تصمیم اخیر قطر برای اخراج تعدادی از رهبران حماس، فشارهای شش ماهه اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی‌ الیوم» در گزارشی به انتشار خبر اخراج تعدادی از رهبران حماس از این کشور پرداخت و فشارهای آمریکایی و اسرائیلی را در این زمینه موثر دانست.

در این گزارش آمده است: قطر طی شش ماه گذشته به دلیل حضور رهبران حماس در این کشور تحت فشارهای شدید آمریکا و اسرائیل قرار داشت؛ رهبرانی مانند «خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی حماس، موسی ابومرزوق، محمد نزال، عزت الرشق و صالح سلیمان العاروری (ابو محمد) که ترکیه وی را به عنوان یکی از شروط آشتی با رژیم صهیونیستی از کشورش اخراج کرد.

العاروری عضو دفتر سیاسی حماس نقشی پررنگ در تاسیس شاخه نظامی این جنبش (گردان‌های القسام) در کرانه باختری داشت و بیش از 15 سال را در زندان‌های اسرائیلی گذارنده است؛ اسرائیل وی را یکی از عوامل پشت پرده ربایش سه صهیونیست در الخلیل و قتل آنها می‌دانند ربایشی که در انتقام زنده سوزاندن «محمد ابوخضیر» نوجوان 17 ساله فلسطینی به دست شهرک‌نشینان صورت گرفت و رژیم صهیونیستی همین موضوع را بهانه جنگ 2014 علیه نوار غزه کرد.

رأی‌الیوم در ادامه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت دیدار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «تمیم بن حمد» امیر قطر در حاشیه نشست ریاض متشنج بوده و ترامپ نسبت به حضور رهبران حماس در دوحه اعتراض و شکایت‌های اسرائیل از این موضوع را ارائه کرده است.

عطوان سپس تصریح کرد: آنچه می‌خواهیم بگوییم آن است که قطر قویتر از ترکیه نیست، ترکیه‌ای که تسلیم فشارهای آمریکایی و اسرائیلی شد و العاروری را اخراج کرد و بعید نمی‌دانیم که انصراف هنیه از رفتن به قطر نیز به درخواست همین کشور صورت گرفته باشد.

در پایان این گزارش آمده است در صورتی که قطر طی روزهای آینده تسلیم فشار آمریکا (برای اخراج رهبران حماس) شود این سوال پیش می آید که اینها به کدام کشور خواهند رفت؛ به ترکیه، بیروت یا اینکه به غزه بازخواهند گشت؟ چه بسا این موضوع در جدول کاری هیأت حماس که به قاهره رفته ، باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس