رحلت ام الزهرا(س)

دهم رمضان سال دهم بعثت، تاریخی است که شیعیان جهان به دلیل وارد شدن یک مصیبت سنگین بر خانه رسول اکرم(ص) آن را فراموش نخواهند کرد.

به گزارش مشرق، سال دهم بعثت بود و پیامبر(ص) هنوز هجرت خود را آغاز نکردند. سختی‌های فراوان از دشمنان به مسلمانان وارد می‌شد و رسول اکرم(ص) این مصائب را در کنار وجود آرام‌بخش همسرش تحمل کردند. همراهی که قبل از ازدواج و شروع رسالت آغاز شد و تا آخرین نفس‌های خدیجه(س) برای رسول الله(ص) ادامه داشت.

«اِمرأه القریش» یا شاهزاده خانم قریش لقب داشت اما با خضوع و فروتنی با مردم برخورد می‌کرد. همواره به مهربانی مشهور بود و در دیگران نیز به دنبال خصایص خوب می‌گشت. همین شد که امانت‌داری و امین بودن محمد جوان(ص) او را جذب کرد.

با وجود سن کم و تجربه نه چندان زیاد در تجارت، محمد(ص) را امین خود دانست و کاروان‌ها را به وی سپرد. شخصیت محمد(ص) چنان شیفته‌اش کرد که آرزویش همسری او بود. خداوند نیز خواست قلبی خدیجه(س) را برایش به سرانجام رساند. دیگر نه در قامت کارفرما که به عنوان همسر و همراه کنار رسول الله(ص) قرار گرفت.

تا آنجا که منابع مختلف دنیای اسلام وی را گرامی‌ترین همسر برای رسول الله(ص) می‌دانند. پس از آن که جبرئیل بر پیامبر(ص) رسالتش را عرضه می‌دارد، اولین بانویی که این رسالت را از دل و جان می‌پذیرد خدیجه(س) است.

پس از آغاز رسالت و همزمان آغاز مشقت‌های فراوان برای جامعه کوچک مسلمانان، بانوی خانه محمد(ص) هر آنچه در توان دارد برای خدمت به اسلام می‌گذارد.

همین شوکت و بندگی است که موجب می‌شود پس از رحلت، رخت آخرتش را جبرئیل از سوی خداوند با خود به خانه محمد(ص) بیاورد و تقدیمش کند و بفرماید: «یا رسول الله، خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید: ایشان اموالش را در راه ما صرف کرد و ما سزاوارتریم که کفنش را به عهده بگیریم.»

با رفتن خدیجه عام الحزن پیامبر خدا(ص) نیز آغاز می‌شود. سالی بسیار سخت و غمبار برای محمد(ص) و فاطمه زهرا(س) که باید داغ بی‌مادری و غربت را بر دوش بکشد. جای خالی خدیجه در خانه رسول الله(ص) همواره باقی ماند و این بر هیچ‌یک از اهالی مکه پوشیده نماند.

خدیجه(س) با وجود بدی‌های اطراف و محیط زندگی، در مسیر خوب خود باقی ماند

قاسم جعفری، استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در خصوص حضرت خدیجه نکات زیادی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد، ایشان در شرایط بسیار غبارآلود و بت زده شبه جزیره عربستان که باعث انحرافات زیادی شده بود زندگی می‌کردند اما فطرت خود را از این زشتی‌ها کاملاً حفظ کردند.

وی با بیان اینکه خدیجه(س) با وجود بدی‌های اطراف و محیط زندگی، در مسیر خوب خود باقی ماند، افزود: با توجه به اموال و مکنت ایشان، هرگز دیده نشد از شرایط و امکانات خود دست به اقدامات ناپسند یا عجیب بزند، ایشان دچار آن گردنکشی که قرآن در خصوص مغروران از مال دنیا گفته است، نشد.

خدیجه(س) ثابت کرد که حلاوت بندگی در شرایط وجود امکانات زیاد شیرین‌تر می‌شود

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در تاریخ داریم افرادی که دائماً در حال عبادت بودند و زمانی که به خلافت رسیدند قرآن را بوسیدند و کنار گذاشتند، اما حضرت خدیجه ثابت کردند که حلاوت و بزرگی بندگی در شرایط وجود امکانات زیاد شیرین‌تر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه حسن انتخاب حضرت خدیجه(س) برای ازدواج و زندگی مشترک نکته جالبی در زندگی ایشان است، گفت: اگر حضرت خدیجه(س) به دنبال زندگی دنیایی بود مانند خیلی افراد دیگر دست به انتخاب مال و منال دنیا می‌زدند، اما ایشان مسیر سعادت و ابدیت را انتخاب کردند.

جعفری افزود: نکته دیگر شناخت ایشان در کنار حسن انتخابشان بود، خیلی‌ها در پی انتخاب خوب برای ازدواج هستند اما در مصداق دچار اشتباه می‌شوند، این در حالی است که حضرت خدیجه(س) دست به بهترین انتخاب ممکن زد.

وی اظهار داشت: حتی زمانی که ایشان به دنبال فرد امینی برای تجارت خود بود، دست به بهترین انتخاب زد و حضرت محمد(ص) که هم سن و هم تجربه کمی در تجارت داشت با توجه به معیار امانت‌داری و امین بودند انتخاب کرد.

این کارشناس مسائل تاریخی و اسلامی با اشاره به زندگی مشترک پیامبر اسلام(ص) و حضرت خدیجه(س) افزود: ایشان در زندگی مشترک هم بهترین یار و همراه برای رسول خدا(ص) بودند تا جایی که اگر ثروت حضرت خدیجه(س) اسلام نمی‌توانست توسعه پیدا کند، همچنین در سال‌هایی که پیامبر در غار حرا بودند ایشان بزرگ‌ترین امانت‌دار رسول خدا بودند، هم از پیامبر(ص) مراقبت می‌کردند و هم رازشان را به کسی نگفتند.

حضرت خدیجه(س) گویا یک مأموریت الهی و واقعی در حمایت از پیامبر(ص) داشتند

وی تأکید کرد: تا زمانی که پیامبر(ص) مأمور به رسالت علنی شوند، حضرت خدیجه(س) گویا یک مأموریت الهی و واقعی در حمایت از ایشان داشتند، بر اساس بسیاری از روایات اولین بانوی که به اسلام گرویدند ایشان بودند؛ در دوران شعب ابیطالب و در دوره تحریم‌های دشمنان اسلام نیز حضرت خدیجه(س) به‌طور کامل همراه مسلمانان بودند.

جعفری ادامه داد: ایشان آن قدر برای رسول خدا(ص) عزیز بودند که پیامبر(ص) سال درگذشت ایشان و حضرت ابوطالب را عام الحزن نامیدند، بنابراین تک تک قسمت‌های زندگی این بانوی عزیز برای ما الگو است.

وی افزود: زندگی ایشان نشان می‌دهد که اسلام هیچ زمانی با ثروت و اموال مشکلی نداشته و ندارد، اما مهم این است که ثروت بندگان خدا حلال باشد و مسائل دینی و اجتماعی در آن رعایت شود، همان‌طور که ایشان بودند و در روایت آمده است که حضرت خدیجه(س) در کنار حضرت زهرا(س)، حضرت مریم، حضرت آسیه و حضرت حوا از منتخبین زنان عالم هستند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    9 0
    سلام ودرود خدا بر حضرت خدیجه سلام الله علیها که در سخت لحظات حضرت محمد صلی الله را یاری کرد.اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس