فیلم حضرت امام (ره)

عبدالرضا اکبری بازیگر نقش امام خمینی (ره) گفت: کاملاً روشن بود که برخی دوست نداشتند فیلم درباره حضرت امام (ره) ساخته شود؛ چندین بار کار متوقف شد.

به گزارش مشرق، ساخت فیلم یا سریال با موضوع زندگی رهبران سیاسی بزرگ دنیا، یکی از مهم ترین علایق فیلمسازان است. زندگی اغلب رهبران بزرگ دنیا  آنقدر دراماتیک است که سازنده اثر نیازی به درام پردازی و تخیل ندارد و صرفا اندکی تلاش می تواند تضمین کننده ساخت اثری موفق و تماشایی باشد و مردم به واسطه تاریخی بودن شخصیت و نوع تفکراتش به این آثار علاقه زیادی نشان داده‌اند.  

در سینمای هالیوود زندگی شخصیت ها و رهبران سیاسی دنیا اعم از «عمر مختار»، «ماهاتما گاندی«، «جان اف کندی»، «آبراهام لینکلن»، «مارگارت تاچر» و«جرج بوش» را دستمایه کار خود قرار داد اما «فرزند صبح» تنها فیلم تولید شده در سینمای ایران با موضوع زندگی امام خمینی(ره) است.

ادای دین سینمای ایران به زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با همین یک فیلم صورت گرفت و فیلم دیگری با عنوان « یازده دقیقه و سی ثانیه» که در بخش مسابقه ویدئویی جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر به نمایش درآمد و قرار بود به ۳۵ میلیمتری تبدیل شود که محقق نشد. هر دو فیلم توسط بهروز افخمی ساخته شد و در هر دو اثر «عبدالرضا اکبری» نقش حضرت امام خمینی(ره) را ایفا کرد. در گفت‌وگو با این بازیگر با سابقه و نام آشنای سینمای ایران خاطرات تولید این دو فیلم رامرور کردیم.

عبدالرضا اکبری بازیگر سینما و تلویزیون که ۲ بار و ۲ مقطع نقش حضرت امام خمینی (ره) را بازی کرد درباره فیلم سینمایی «فرزند صبح» و این مهم که فیلم برای نمایش آماده شود گفت: امیدوارم این فیلم در سالن‌های سینما پخش شود و این  چشم انتظاری که وجود دارد، به پایان برسد. من فیلم را دیدم و  در مجموع این فیلم اگر به  دست آقای بهروز افخمی اصلاح شود و اصلاحات  آن آنگونه که نظر کارگردان کار است مراحل پس تولید اعم از  تدوین، صداگذاری و ... انجام شود فیلم بی شک، اثری قابل توجه و تاثیرگذار خواهد شد. 

وی ادامه داد: فیلم به  مقطعی خاصی از زندگی حضرت امام (ره) را دنبال می کند و زمانی که ایشان از سوی ایادی رژیم  تهدید می کنند، خاطرات گذشته ایشان مرور می شود و به دوران نوجوانی زمانی که پدر حضرت امام (ره) توسط  فئودال‌ها و ارباب‌ها به قتل می‌رسد. پس از قتل ایشان، خانواده ایشان به پایتخت مهاجرت می کنند و منتظر محاکمه می‌شوند.  

بخشی خصوصیات بارز حضرت امام (ره) پررنگ شد

بازیگر نقش حضرت امام خمینی (ره) گفت: بخشی از دوران نوجوانی ایشان در فیلم  گذرا  و کوتاه دیده می‌شود و به شدت سینمایی است. در فیلم  به دلیل محدودیت زمانی و مقاطعی که کارگردان در نظر داشت که دیده شود، دیدگاه‌های حضرت امام (ره) خیلی کم اشاره می‌شود.  فقط  موارد  مشخص و بارز خصوصیات شخصیتی که از  ویژگی‌های  اخلاقی ایشان به شمار می رود در فیلم دیده میشود. «فرزند صبح» اولین فیلمی بود که درباره حضرت امام (ره) ساخته شد. شاید خیلی‌ها دوست نداشتند فیلم ساخته شود.

بسیاری دوست نداشتند فیلم «فرزند صبح» ساخته شود/ بارها فیلم متوقف شد

عبدالرضا اکبری در پاسخ به این سوال که چطور عدم تمایل ساخت فیلم توسط برخی دیده می‌شد گفت: کاملاً روشن بود که برخی دوست نداشتند فیلم درباره حضرت امام (ره) ساخته شود. چندین بار کار متوقف شد و مشخصاً برخی به دلایلی که هیچ گاه روشن نبود  دوست نداشتند فیلم ساخته شود که در بحث ما نمی‌گنجد.  

این فیلم شروع شد و ساخته شد در جشنواره  فیلم فجر اکران شد و  اکران عمومی نشد اما فیلم توانست راه گشا باشد تا فیلمسازان ما درباره شخصیت‌های تاریخی موثر و معاصرحرکتی را شروع کنند.

برای ساخت آثار درباره شخصیت ‌های موثر در تاریخ کشور لازمه‌اش تحقیق شود.  روی زندگی‌نامه‌های افراد تحقیق درست صورت گیرد به خصوص درباره  شخصیت هایی که اوج و فرود بسیاری در تاریخ دارند و بسیار تاثیرگذار هستند و لحظات تعیین کننده‌ای را در تاریخ خلق می‌کنند و جریان ساز می‌شوند و تغییر تحولات بزرگی در جامعه صورت بپذیرد.

امیدوارم فیلم «فرزند صبح» در سینما به نمایش درآید

بازیگر فیلم «اخراجی‌ها» در پاسخ به این سوال که توقف «فرزند صبح» باعث عدم تولید فیلم درباره شخصیت حضرت امام خمینی (ره) شد یا خیر گفت: نه به عقیده من تاثیری نداشت کما اینکه ما ساخت سریال «معمای شاه» را توسط محمدرضا ورزی شاهد بودیم که در آن  تاریخ ایران و تاثیرگذاری نقش حضرت امام در قیام مردم را شاهدبودیم همچنین شخصیت‌های برجسته دیگر از جمله آیت الله طالقانی، شهید مطهری، آیت الله کاشانی، شهید بهشتی و...  در این سریال دیده می‌شدند که پخش شد و در قسمت های زیادی از سریال، مبازات امام‌ خمینی (ره)، سالهای ۴۲ و بعدش را می‌بینیم.

در سریال شاهد بودیم که مخاطب بیشتری را درگیر کرد . «فرزند صبح » اولین فیلم سینمایی درباره حضرت امام (ره) بود که امیدواریم با سپری شدن مراحل فنی توسط کارگردان اختلاف نظرها مرتفع شد و فیلم در سینما به نمایش درآید.

در کویر نمک گریم شدم/ ۵ ساعت گریم طول می‌کشید

بازیگر نقش حضرت امام خمینی (ره) درباره گریم سنگین که روی صورتش انجام شد، گفت: من برای گریم باید ۱۲ شب در  کویر نمک جاده قم  حاضر می ‌شدم  و تا ۵ صبح گریم به طول می انجامید گریم این کار برای من خستگی زیادی را ایجاد می‌کرد و من در اتاق نگهبانی که آنجا حضور داشت و مسئولیت ورود و خروج کامیون‌های نمک بود، گریم می‌شدم. در همه این مدت بیدار می نشستم گاهی که  خستگی بر من غلبه می کرد زیر دست گریمور می‌خوابیدم اول  یک طرف صورتم را گریم می کردند، بعد بیدارم می کردند و سمت دیگر صورتم را گریم می‌کردند. این وضعیت تا چهل شب ادامه داشت .

۴۰ شب فیلمبرداری سکانس‌هابه طول انجامید

وی دلیل طولانی شدن سکانس‌های مربوطه را اینگونه توضیح داد: چهل شب ضبط سکانس‌ها به طول انجامید زیرا باید در همزمان با طلوع آفتاب سکانس‌ها فیلمبرداری می‌شد و همین سختی کار را دو چندان می‌کرد.  خیلی سخت بود و  تکرار پلان ها زیاد بود زیرا باید آن حسی که آقای افخمی می‌خواست درمی‌آمد و  آنچه ایشان تایید می‌کرد باید فیلمبرداری می شد،  روزهای سخت و سردی را گذراندیم. در روزهایی  آب بالا می آمد و تا ساق‌پا در آب فرو می رفتیم  تا  پلان‌های  مورد نظر آقای افخمی گرفته شد. اما بعد از دیدن فیلم در جشنواره بسیار لذت بردم.

۲ بار نقش حضرت امام (ره) را بازی کردم

عبدالرضا اکبری درباره حضورش در فیلم  «یازده و سی ثانیه» که توسط افخمی ساخته شد و ایشان نقش حضرت امام را بازی کرد گفت: من تنها بازیگری هستم که در دوفیلم نقش حضرت امام (ره) را در دو مقطع تاریخی بازی کردم یکی در «فرزند صبح» در مقطع سال‌های ۴۲ و دیگری در «یازده و سی ثانیه» که روز اول جنگ را روایت می‌کند و امام در سال ۵۹ دیده می‌شود. 

فیلم تولید سیما فیلم بود که در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر در بخش مسابقه آثار ویدئویی به نمایش درآمد و چندین بار از تلویزیون پخش شد.

این فیلم هم خاطرات بچه های فیلمبرداربود. فیلم به اولین روز جنگ  و صدام به ایران حمله کرده است.

سخنران تاریخی حضرت امام می‌کند که آن فیلم هم ساخته آقای افخمی بود. حلقه فیلم تمام می شودو بچه ها مجبور می‌شوند از جماران خودشان را به تلویزیون برسانند و تا قبل از تمام شدن حلقه فیلم، حلقه دوم را برسانند.

کار زیبایی بود که در آن فیلم گریم‌ام نسبت به «فرزند صبح» متفاوت بود زیرا مقطع دیگری از تاریخ زندگی امام روایت می شود.آن هم یک کار سینمایی تلویزیونی بود که به خوبی تلاش گروه‌‌های تلویزیونی را در آن مقطع از انقلاب نشان می‌داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    چرا؟ باید مطالبه کرد؟ دیگه سکوت بسه
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    چرا؟ باید مطالبه کرد؟ دیگه سکوت بسه
  • IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    بله. با این فیلم های توهین آمیز و ضعیفی نظیر فرزند صبح البته که ما یقین داریم شما به درد فیلم ساختن در مورد امام خمینی نمی خورید. این کار بزرگ در قد و قامت شهید سلحشور بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس