عکاسی

سعید محمودی ازناوه گفت که عکاسی با موبایل را یک فرصت خوب می‌دانم،‌ هم برای کسانی که عکاس نیستند و هم برای عکاسان.

به گزارش مشرق، سعید محمودی ازناوه مؤسس و نایب‌رئیس انجمن عکاسی میراث فرهنگی در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که از دید عکاسان، عکاسی با تلفن همراه یک فرصت است یا تهدید،گفت: قاعدتاً عکاسی با موبایل را یک فرصت خوب می‌دانم،‌ هم برای کسانی که عکاس نیستند و هم برای عکاسان. چون کسی که با اصل عکاسی نظیر نور و کادربندی آشنا است، اگر گوشی همراه مناسبی هم داشته باشد، در لحظه می‌تواند به ثبت رویداد بپردازد.

وی ادامه داد: البته از دید برخی عکاسان،‌ پیشرفته‌شدن قابلیت‌های عکاسی با گوشی‌های تلفن همراه یک تهدید است،‌ همانطور که در بدو اختراع دوربین عکاسی،‌ نقاش‌ها هم آن را تهدیدی برای حرفه خود می‌دانستند. در صورتی که با گذشت زمان، عکاسی به کمک آن‌ها آمد و می‌توانستند تصویر مدنظر خود را با دوربین ثبت کنند و از روی آن اتود بزنند.

این عکاس حوزه ایران‌شناسی اظهار کرد: اوایل پدید آمدن عکاسی دیجیتال، عکاسان آن را به عنوان یک تهدید می‌شناختند و البته که حرفه عکاسان هم تا حدودی تضعیف شد،‌ اما این موضوع دلیل نمی‌شود که کل قضیه را نفی کنیم. بلکه باید آن را در اختیار خود در آوریم و امکانی که به وجود آمده را به سمت مطلوب هدایت کنیم. مقوله «عرضه و تقاضا» در وادی هنر هم وجود دارد و اگر پدیدآورنده خوبی باشیم، همواره تقاضا برای هنر ما وجود دارد. بنابراین گمان می‌کنم در این موضوع، کسانی برنده هستند که با آرامش با آن روبه‌رو شوند و سعی کنند شرایط را بپذیرند و از آن بهره ببرند.

محمودی ازناوه در پاسخ به این پرسش که آیا عکاسی موبایلی توانسته به عکاسان دیدگاه‌های جدید بدهد و به عنوان یک سبک خود را مطرح کند، گفت: پاسخ به این پرسش ساده نیست، چون اصولاً انسان‌ها راحت‌طلب هستند و سادگی و در دسترس بودن می‌تواند هنر ما را به ورطه نابودی ببرد. یک زمانی است که گوشی تلفن در دست یک عکاس حرفه‌ای است،‌ او که تجربه عکاسی با دوربین‌های قطع بزرگ و متوسط را دارد، می‌تواند از آن بهترین بهره را ببرد. به عنوان نمونه، یک عکاس خبری در لحظه می‌تواند تجربیات عکاسی خود با دوربین حرفه‌ای را به کار ببرد و با گوشی موبایل هم به حس بهتری از سوژه‌های زنده برسد.

مؤسس انجمن عکاسی میراث فرهنگی ادامه داد: اما یک زمانی است که گوشی تلفن در دست یک فرد معمولی قرار می‌گیرد که صرفاً تجربه عکاسی با دوربین‌های کوچک (کامپکت) را دارد و عکس او هیچ نکته و نگاه خاصی ندارد. بنابراین او صرفاً برای ثبت خاطره عکس می‌گیرد. البته یک شخص سومی هم می‌توان در نظر گرفت که تشنه یادگیری است و عکاسی با گوشی تلفن می‌تواند او را به عکاسی حرفه‌ای سوق دهد.

وی درباره پیشینه برگزاری جشنواره‌های عکس موبایلی در کشورمان و اهمیت برگزاری جشنواره موبایل عکس «هشت» گفت: در دنیا شرکت‌ها و مؤسسات مختلف مسابقات عکاسی با گوشی تلفن را برگزار می‌کنند، ‌در کشورمان هم عکاسی موبایلی دو ـ سه دوره‌ای برگزار شد و نمی‌دانم چرا متوقف شد. متأسفانه گاهی تب موضوعی بالا می‌گیرد و بعد از مدتی سرد می‌شود. باید عکس موبایل را جدی گرفت،‌ خوشبختانه این اتفاق تا حدودی رخ داده و حتی هفته گذشته هم آقای محمود کلاری نمایشگاه عکسی با گوشی تلفن همراه برگزار کردند.

مؤلف «در این قطعه از بهشت»‌ نخستین کتاب مصور حرم رضوی بعد از انقلاب، با ذکر خاطره‌ای از عکاسی در حرم امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: در یکی از ادوار جشنواره امام رضا(ع) برگزیده شدم و به همراه حدوداً 40 عکاس حرفه‌ای دیگر به مشهد مقدس دعوت شدیم. همانطور که می‌دانید در حرم امام رضا(ع) اجازه عکاسی داده نمی‌شود، اما به همراه یکی از دوستان قرار گذاشتیم هر طور شده دوربین را داخل ببریم و عکس بگیریم و چنین هم شد. البته بعد از آن، یکی از خادمان حرم به ما گفت متوجه قضیه شده‌اند،‌ اما چون مهمان جشنواره بودیم، چیزی نگفته‌اند.

وی در پایان اضافه کرد: مرادم از بیان آن خاطره این بود که بگویم از آنجایی که همراه داشتن دوربین عکاسی در حرم رضوی ممکن نیست، عکاسی با موبایل یک نعمت و فرصت مغتنم است. البته باید آرامش معنوی حرم را مراعات کرد و مزاحم خلوت زائران نشد. چنین نباشد که عکسی را ثبت کنیم که سوژه حاضر در آن از ثبتش خشنود نیست.

بر اساس این گزارش، جشنواره عکس «هشت» ویژه عکاسی با تلفن همراه با محوریت فرهنگ زیارت است که در قالب یکی از مجموعه برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار می‌شود. وجیه‌اله شیرمحمدی دبیر این جشنواره و نقش رویای بهشت متولی برگزاری این رویداد هنری است. آخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره روز 10 تیرماه آتی اعلام شده و علاقه‌‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در جشنواره می‌توانند به وبسایت www.rbphoto.ir یا کانال تلگرامی @eightphoto و اینستاگرام 8_aks مراجعه کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس