image.png

عکاس فلسطینی «سمر ابوالعوف» با تصویری از «محمود عجور»، کودک غزه‌ای که در حمله رژیم صهیونسیتی هر دو دست خود را از دست داده، برنده جایزه جهانی عکس مطبوعاتی سال ۲۰۲۵ شد.

به گزارش مشرق، برنده جایزه جهانی عکس مطبوعاتی سال ۲۰۲۵ امروز (پنجشنبه) اعلام شد. سمر ابوالعوف، عکاس فلسطینی، هنگام حضور در نمایشگاه آمستردام که عکس برنده‌اش در آن به نمایش درآمده بود، شاد نبود.

سوژه این تصویر پسری به نام محمود عجور است که هنگام ثبت عکس، ۹ ساله بود و اکنون ۱۰ سال دارد. او در حمله‌ رژیم اسرائیل به غزه بیش از یک سال پیش، هر دو دست خود را از دست داده است. ابوالعوف می‌گوید هنگام گرفتن این عکس به چهار فرزند خود، به‌ویژه کوچک‌ترین‌شان که ۱۲ ساله است، فکر می‌کرده و ادامه می‌دهد: وقتی به محمود نگاه می‌کنم، انگار به پسر خودم نگاه می‌کنم.

ابوالعوف خود اهل غزه است؛ مانند بسیاری از سوژه‌های عکس‌هایش، از منطقه خارج شده و اکنون در همان مجموعه مسکونی در دوحه زندگی می‌کند که محمود و خانواده‌اش نیز در آن سکونت دارند. او می‌گوید: همیشه می‌دیدم که محمود با حسرت به بازی بچه‌ها نگاه می‌کند و دردش را حس می‌کردم. پس از موافقت محمود برای عکاسی، از مادرش خواستم زمانی که نور خورشید به داخل خانه‌شان می‌تابد، او را خبر کند. نتیجه، تصویری است شبیه به مجسمه‌های کلاسیک که چهره متفکر محمود را نشان می‌دهد، بی‌آنکه واقعیت تلخ آسیب‌هایش را پنهان کند.

این جایزه در هفتادمین سال خود، میزبان ۵۹ هزار و ۳۲۰ عکس از سوی ۳ هزار و ۷۷۸ عکاس از ۱۴۱ کشور بود. موفقیت ابوالعوف نشان‌دهنده سیاست جدید مدیر مسابقه، جومانا الزین خوری است؛ او بر تشویق عکاسان محلی تأکید دارد، نه عکاسانی که از کشورهای غربی برای عکاسی وارد مناطق بحران‌زده می‌شوند و سپس بازمی‌گردند. خوری که پنج سال پیش این مسئولیت را بر عهده گرفت، می‌گوید: وقتی رسیدم، با خودم فکر کردم چطور خود را مسابقه جهانی عکس می‌نامیم در حالی که بیشتر برندگان‌مان مردان سفیدپوست از اروپا و آمریکا هستند؟

برای ایجاد تنوع بیشتر، او جهان را به شش منطقه تقسیم کرد و عکاسان را موظف کرد تنها از محل فعالیت خود شرکت کنند. همچنین داورانی از همان مناطق انتخاب شدند. به گفته خوری، گرچه داوری به‌صورت ناشناس انجام می‌شود، این تغییرات به شکل‌گیری دیدگاه تازه‌ای نسبت به رقابت کمک کرده است. در اولین سال اجرای این سیاست، ۸۰ درصد راه‌یافتگان به دور نهایی از میان عکاسان بومی انتخاب شدند.

عکس ابوالعوف از میان بیش از ۱۴۰ تصویر دیگر در کلیسای نیووکرک آمستردام (نزدیک میدان دام) تا ۲۱ سپتامبر به نمایش درآمده و سپس در نمایشگاه‌هایی در سراسر جهان در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. این رویداد مانند هر سال، مهم‌ترین بحران‌ها و وقایع جهان را مستند کرده است؛ از سوءقصد به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در پنسیلوانیا گرفته تا بحران ماهی‌های ساردین در دریاچه کیوو میان رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو، و نیز تصاویری از کودکان آسیب‌دیده جنگ اوکراین و معترضان جنبش جوانان کنیا.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۹
    0 0
    عکس نهایتا ماهم تبدیل به غرب شدیم .. رنج مردم فقط یک موضوع هنریه ... یا عدالتخواهانه که برای حق ایستاد ...؟؟جمهوری اسلامی دیگه برای من جدی نیست تریجیح میدم به انقلاب اسلامی وفادار باشم گرچند چه کاری نهایتا از دستم برمیاد .. نا امیدی مطلق ....
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۹
    0 0
    هنری کردن رنج نابود کردن سیاست واقعیه .. این کاریه که سرمایه داری میکنه سیاست لابی ها منافع و هنری کردن نه انشانیت واقعی ...
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۹
    0 0
    غربگدا : آقا اینارو ول کن، تُخ مرغ شونه ای چَن ؟ دلار چَن ؟ ما شیکممون گُشنَس ، اون دست داره یا نداره به ما چه!!!
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۹
    0 0
    چرا مردم جهان فقط لحظه ای خیره شده و حقیقتی تلخ را می نگرند و سپس با برهم زدن پلکی از کنارحقیقت گریخته و باز هم در تاریکیهای دنیا پنهان می شوند؟!؛

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس