کد خبر 732177
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
سامانه تاد

رئیس جمهور کره جنوبی مشاور ارشد امنیتی خود را به واشنگتن فرستاده تا نسبت به پایبندی سئول به قرارداد سامانه دفاع موشکی به مقام‌های آمریکایی اطمینان دهد.

به گزارش مشرق به نقل از  رویترز، مشاور ارشد امینتی مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی امروز پنجشنبه به واشنگتن سفر می کند تا پایبندی سئول به قرارداد سامانه دفاع موشکی تاد را به مقام های آمریکایی اعلام نماید.


استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در خاک کره جنوبی با خشم و ناراحتی چین روبرو شده است. رئیس جمهور کره جنوبی پیش از این دستور داده است تا درباره این مساله تحقیق شود که چرا وزارت دفاع کره جنوبی جزییات مربوط به استقرار 4 سامانه دفاع موشکی تاد در این کشور را به دفتر ریاست جمهوری اعلام نکرده است.

تصمیم اصلی برای استقرار سامانه های دفاع موشکی تاد در کره جنوبی توسط پارک گئون هائه رئیس جمهور سابق این کشور اتخاذ شد که به اتهام فساد مالی استیضاح و از قدرت برکنار شد.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: وزارت دفاع کره عمدا در گزارش خود به مشاوران ارشد رئیس جمهور، اشاره ای به استقرار 4 سکوی موشک انداز بیشتر برای سامانه های دفاع موشکی تاد آمریکا نکرده است.

سامانه دفاع موشکی تاد در ابتدا در ماه مارس در منطقه "سئونگ جو" در جنوب کره جنوبی مستقر شد.

رئیس جمهور کره جنوبی اواخر چهارشنبه در دیدار با دیک دوربین سناتور آمریکایی تاکید کرد: دستور من برای تحقیق درباره سامانه تاد یک مساله کاملا داخلی است و می خواهم این مساله را به طور شفاف اعلام کنم که این مساله با هدف تلاش برای تغییر تصمیم فعلی یا ارسال پیام به آمریکا نبوده است.

این نخستین باری است که رئیس جمهوری کره جنوبی رسما اعلام کرده است که تصمیمی برای لغو قرارداد سامانه موشکی تاد با آمریکا ندارد.

چونگ اوی یونگ مشاور ارشد امنیتی رئیس جمهور کره جنوبی تاکید کرد: جنجال های مربوط به استقرار سامانه دفاع موشکی تاد تاثیری بر نشست روسای جمهور کره جنوبی و آمریکا نخواهد داشت.

وی قرار است در سفر به واشنگتن با اچ آر مک مستر مشاور ارشد امنیت ملی کاخ سفید دیدار و گفتگو کند.

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی تصریح کرد: در گزارش اولیه وزارت دفاع تعداد کامل موشک اندازهای آماده شده برای استقرار اعلام شده بود ولی در گزارش جدید این جزییات و تعداد دقیق سامانه های دفاع موشکی تاد حذف شده است.

وزارت دفاع آمریکا در واکنش به این مساله اعلام کرده است که واشنگتن نسبت به استقرار سامانه های دفاع موشکی با دولت کره جنوبی کاملا شفاف بوده است.

بحران کره شمالی با استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی تشدید شده است. آمریکا و کره جنوبی در جولای 2016 میلادی به توافق رسیدند تا سامانه دفاع موشکی تاد را مستقر کنند.

این سامانه دفاع موشکی بردی معادل 200 کیلومتر دارد و برای رهگیری و نابودی موشک های کوتاه برد و میان برد طراحی و ساخته شده است. این اقدام آمریکا و کره جنوبی با انتقاد و مخالفت شدید روسیه و چین روبرو شده است.

روابط چین و کره جنوبی پس از استقرار نخستین اجزاء سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا با تنش روبرو شده است.

پکن می‌گوید این سامانه دفاعی به واشنگتن اجازه می‌دهد از عملیات‌های نظامی چین جاسوسی کند. آمریکا و کره جنوبی بارها اعلام کرده اند که هدف اصلی از استقرار این سامانه مقابله با تهدیدات کره شمالی خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس