کد خبر 732072
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۱
خط امام

خودکفایی و استقلال در تمام زمینه‌ها یکی از اهداف اصلی امام خمینی(ره) در تحقق جمهوری اسلامی بود و یکی از دغدغه‌های سال‌های اخیر مقام‌معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای تمرکز برروی محور اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش مشرق، چنانچه با مطالعه کامل صحیفه امام که حاوی متن سخنان و پیام‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی است، مشاهده می‌شود امام خمینی قائل بودند که «اسلام تمامش سیاست است» ولی امروز گروهی در مجامع عمومی و در مراسمات جشن و شادی به خاطر پیروزی دنیوی می‌گویند: «فقط وطن و ملت ایران مطرح شود، قوم و مذهب و دین مطرح نشود. دین یک مسئله شخصی بین فرد و الله تعالی است!»


در این رابطه رهبر معظم انقلاب ۱۹ دی ۱۳۹۵ در جمع مردم قم طی سخنانی تاکید کردند: «یکی از توصیه‌های اساسی‌ای که هیئت‌های اندیشه‌ورز آمریکایی و انگلیسی دُور هم می‌نشینند، فکر و طراحی می‌کنند، دارند ارائه می‌دهند و به فعالان مطبوعاتی و رسانه‌ای و اینترنتی و سیاسی و غیره تعلیم می‌دهند، این است که می‌گویند با دینِ سیاسی باید مخالفت کرد؛ یعنی تبلیغِ جدایی دین از سیاست و زندگی.»


معظم‌له نخستین روز فروردین ماه سال ۱۳۹۵ نیز در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی(ع) به این موضوع اشاره و تاکید کردند: «‌یک سنگر دیگر از سنگرهای دشمن، جدایی دین از سیاست بود. به همه باورانده بودند که دین باید در محیط سیاست، در محیط زندگی و در نظام اجتماعی دخالت نکند؛ این را باورانده بودند.

حالا آنهایی که با دین سروکار نداشتند که به جای خود، حتی متدیّنین و حتی بعضی از علمای دین باور نمی‌کردند که اسلام بتواند در مسائل سیاسی دخالت کند؛ این در حالی است که اصل تولد اسلام در اول، با رویکرد سیاسی بود. پیغمبر اکرم(ص) اولین کاری که در مدینه کرد، حکومت تشکیل داد، اما این باور را در ذهن‌ها گنجانده بودند و از این سنگر علیه نظام و علیه کشور و علیه مردم فعالیت می‌کردند.

جمهوری اسلامی آمد و این سنگر را هم منهدم کرد و نابود کرد. امروز درباره‌ مسائل کشور از دیدگاه اسلامی و قرآنی، جوان‌های ما و دانشجوهای ما در دانشگاه‌های ما [هم] دارند کار می‌کنند و تلاش می‌کنند، چه برسد به علما و حوزه‌های علمیه و مانند اینها.»


تحریف از خط امام آشکارا و نهان


تحریف خط امام گاهی به صورت عیان و با تغییر نص بیانات ایشان صورت می‌گیرد و گاهی با عمل کردن برخلاف آن و در عین حال ادعای انقلابی و در خط امام بودن رخ می‌دهد.


 از سال‌های ابتدایی دهه هفتاد و آغاز به کار دولت سازندگی تاکنون با این شیوه تحریف بسیار مواجه بوده‌ایم.


احمدعلی محسنی‌نسب کارشناس مسایل سیاسی به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «برخی مسئولین دولتی در رده‌های مختلف در این سال‌ها همزمان از سوابق انقلابی خود سخن می‌گفتند و در عین حال درست برخلاف اصول انقلاب اسلامی که در بیانات امام و رهبری عزیز انقلاب بر آن‌ها تصریح شده است، گام برمی‌داشتند.»


وی با اشاره به تصویب برجام به صورت یک طرفه و نقض آشکار آن از طرف غربی‌ها می‌گوید: «با توجه به آن چه از بیانات امام خمینی‌(ره) خواندیم و حقیقت آن در طول نزدیک به چهار دهه گذشته بر ما اثبات شده است چگونه می‌توانیم برای برداشته شدن تحریم‌ها از همه چیز بگذریم و در نهایت نیز تحریمی برداشته نشود؟! »


این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه همین بحث تصریح می‌کند: «در مذاکرات منتهی به توافقنامه موسوم به برجام دولت یازدهم از بسیاری از حقوق مسلم کشورمان برای برداشته شدن تحریم‌ها گذشت ولی با گذشت بیش از یک سال از اجرایی شدن آن نه تنها تحریم‌ها برداشته نشده است بلکه سنای آمریکا، طرح تحریم‌های جدید ضدایرانی را که به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری به تعویق انداخته بود، رسما کلید زد و کمیته روابط خارجی این مجلس، طرح مذکور را با اکثریت آرا تصویب کرد.

از طرفی هم ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا درست در روز انتخابات کشورمان به عربستان سعودی سفر کرد، عربستانی که تاکنون رنگ دموکراسی و مردم‌سالاری را ندیده است و مهد پرورش تروریست‌های وهابی است ناگهان می‌شود میزبان کشوری که ادعای مبارزه با تروریست دارد و در آنجا علیه کشورمان نشست‌های مختلف با سران برخی کشورهای عربی منطقه برگزار می‌کند و تمام روی سخنانشان علیه جمهوری اسلامی و علیه نظام اسلامی ایران است.

اینجاست که پیروی از خط راستین امام و رهبری به ما می‌آموزد که شیطان بزرگ در هر حالی شیطان است و همیشه به دنبال شیطنت علیه کشورمان است و باید از چنین شیاطینی برحذر بود.»


تمرکز بر روی محور اقتصاد مقاومتی


خودکفایی و استقلال در تمام زمینه‌ها یکی از اهداف اصلی امام خمینی(ره) در تحقق جمهوری اسلامی بود و یکی از دغدغه‌های سال‌های اخیر مقام‌معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای تمرکز بر‌روی محور اقتصاد مقاومتی است و در شعارهای هر سال به نوعی مسایل اقتصادی تبلوری عینی دارد.


در این رابطه محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «در دوره پس از وفات امام خمینی‌(ره) و تحت هدایت‌های رهبر معظم انقلاب رشد خوبی در زمینه استقلال و خودکفایی اقتصادی داشته‌ایم و دولت‌های مختلف در این زمینه کارهای مناسبی را انجام داده‌اند، با پایان جنگ تحمیلی مقتضیات توسعه کشور زمینه‌ساز تمرکز ویژه رهبر معظم انقلاب در این زمینه شد و در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که معظم‌له در شعارهای سال به صورت ویژه‌ای به موضوعات اقتصادی متمرکز می‌شوند.»


وی ادامه می‌دهد: «با وجود تمرکز بر روی حوزه اقتصاد، ما در حوزه‌هایی موفقیت نسبی کسب کرده‌ایم ولی در حوزه‌هایی نیز عدم موفقیت خود را نشان داده است، ما پس از دفاع مقدس به اقتصاد دانش‌بنیان و استفاده از توانمندی‌های علمی در اقتصاد نیل پیدا کردیم، ما در این حوزه در ابتدای راه هستیم، با این وجود در حوزه صادرات و واردات ما موفق نشده‌ایم، رهبر معظم انقلاب نیز روز اول سال جاری در حرم مطهر رضوی‌(ع) در این زمینه تاکید کردند «واردات کالاهایی که در داخل به اندازه کافی تولید می‌شوند، باید حرام شرعی و قانونی شناخته شود.» در این زمینه کارهایی باید انجام می‌شد ولی متاسفانه نشده است.»


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح می‌کند: «دولت استراتژی مشخصی برای تولید کالاهایی که در اقتصاد ایران دارای مزیت نسبی است ندارد و در این زمینه دچار چالش هستیم و این موضوع با روحیه جهاد و خودکفایی که مد نظر امام و رهبری معظم انقلاب است در تضاد است.»


 دولت یازدهم دولت واردات و خام‌فروشی


استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی از جمله شعارهای بنیادین و اساسی در جمهوری اسلامی بود و امام خمینی با این ایده دست به انقلاب علیه حکومت طاغوت زد تا کشور را از زیر بار وابستگی‌ها برهاند و میهن اسلامی را در تمام زمینه‌ها به خودکفایی و استقلال حقیقی برساند.


گرچه امروز به لطف هدایت‌های مدبرانه رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای، جمهوری اسلامی در منطقه شرق آسیا از اقتداری خدشه‌ناپذیر برخوردار است و دست ابرقدرت‌های جهانخوار از دخالت در امور داخلی ایران اسلامی کوتاه شده است، و خواسته‌های اصلی و اصیل امام راحل عظیم‌الشأن تحقق یافته است اما متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد این هستیم که از خط اصلی ترسیم شده توسط امام و رهبری انحرافاتی صورت گرفته و خصوصا در بحث اقتصاد و فرهنگ شاهد تهاجم‌های فرهنگی و اقتصادی دشمن و کوتاهی دولتمردان در این باره هستیم.


نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «در دولت یازدهم در قسمت‌های مختلف نسبت به گذشته شاهد کاهش تولید بوده‌ایم از جمله صنعت خودرو، در این چهار سال به جای اینکه در برخی حوزه‌ها به خودکفایی رسیده و شاهد صادرات باشیم به عنوان نمونه واردات خودروی سواری لوکس و گرانقیمت دوبرابر شده است!»


وی می‌افزاید: «در برخی حوزه‌ها نیز مانند تولیدات کشاورزی و باغی مردم زحمت کشیده‌اند و به سطح مطلوبی رسیده‌ایم و نباید این موفقیت‌ها را به حساب دولت گذاشت چون حاصل زحمات کشاورزان بوده است، در مجموع ما از عملکرد دولت رضایت کاملی نداریم، این دولت، دولت واردات است نه صادرات، در ایران کارخانه‌های خوبی در لوله‌سازی داریم که با ظرفیت بالایی می‌توانند کار کنند ولی با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند، این دولت دولت خام‌فروشی است و به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌، فولاد و مس توجه ندارد در حالی که سود و اشتغال در این صنایع نهفته است و همه این موارد یعنی انحراف از خط امام و اهداف اصلی انقلاب اسلامی که همان استقلال و آزادی بوده است.»


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: «در حوزه پزشکی ایران در سایه دانشمندان و انسان‌های سختکوش، تولیدکننده با کیفیت بالای صافی دیالیز هستیم، سقف تولید در داخل ایران ۵/۱۱ میلیون بوده، ۹ میلیون صافی دیالیز تولید می‌شود، ۵/۴ میلیون به مصرف داخل رسیده و مابقی به اروپا صادر می‌شود ولی با نهایت تاسف شاهد آن هستیم که وزیر بهداشت با قیمت گزاف از چین صافی دیالیز وارد می‌کند! و آیا این انحراف از خط امام و رهبری و حرکت در مخالف جهت اقتصاد مقاومتی و خودکفایی داخلی نیست؟»


سکوت معنادار نهادهای حافظ خط امام


برخی مراکز و نهادهایی که وظیفه دارند اندیشه‌های امام را ترویج کنند و در مقابل تحریف اندیشه امام بایستند؛ متأسفانه در بزنگاه‌های مهمی همچون فتنه ۸۸ سکوت معناداری اختیار کردند.


امروز بدون شک یک خلأ و کمبودی که در فضای دانشگاه‌های کشور احساس می‌شود، عدم تبیین اندیشه‌‌های امام خمینی(ره) در بین دانشجویان است، چرا که تببین اندیشه‌های امام خمینی‌(ره) در دانشگاه‌ها به لحاظ تعداد محدود و به لحاظ کیفی ضعیف است؛ در نتیجه دانشجویان امروزی اندیشه‌های امام را نمی‌بینند؛ چرا که دانشجویان که از نسل امروز هستند اکثرا  امام را درک نکردند.


خلأ دیگری که احساس می‌شود، سکوت معنادار برخی از موسسات و نهادهایی است که وظیفه دارند اندیشه‌های امام را تبیین و ترویج کنند و در مقابل تحریف اندیشه امام بایستند. اما متاسفانه در بزنگاه‌ها سکوت اختیار می‌کنند.


امام خمینی یکی از پرنفوذترین شخصیت‌‌های سیاسی و معنوی دوران معاصر است که نفوذ و تأثیر جهانی دارد.


 امام خمینی رهبری بزرگترین انقلاب قرن بیستم و شاید مهم‌ترین واقعه این قرن را برعهده داشت. انقلابی که وجدان‌‌های غربی را در دو بعد دولتی و مردمی تکان داد و به صورت معمایی برای تحلیلگران سیاسی و اجتماعی جلوه‌‌گر شد و آنچه این معما را پیچیدگی بیشتری بخشید، شخصیت وی بود که نقش اساسی را در پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت ایفا کرد.


همچنان رسانه‌‌های غربی از امام خمینی به عنوان کسی که جهان را متحول کرد و مسیر تاریخ را تغییر داد، نام می‌برند و انقلاب او را در کنار انقلاب‌‌های کبیر فرانسه و روسیه می‌دانند.


اهمیت جایگاه، شخصیت و اندیشه‌‌های امام خمینی موجب شد شاخصی برای عملکرد سیاسی- اجتماعی ملت ایران و تمام ملت‌‌های مسلمان و بلکه مستضعفان جهان شود. پس از رحلت ایشان با انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای به عنوان ولی فقیه و ولی امر مسلمین جهان، همچنان راه و اندیشه امام تداوم پیدا کرد و همواره این جانشین خلف امام بر شاخص بودن اندیشه‌‌های امام خمینی برای شناخت مسیر صحیح انقلاب اسلامی تأکید دارند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس