به گزارش مشرق به نقل از عصر ایران، همچنین یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت زاگرش نیز که قرار بود از اهواز به تهران پرواز کند، در فرودگاه اهواز دچار مشکل مشابه شد که نهایتاً با وساطت استانداری ، دو تن بنزین دریافت کرد تا مجبور نباشد در اصفهان برای سوختگیری فرود آید.»تابان
سید عبدالرضا موسوی در گفتوگو با عصرایران با اشاره به اینکه نامه شرکت ملی پخش و پالایش مبنی بر افزایش 400 درصدی نرخ سوخت هواپیماها چهارشنبه گذشته به شرکتهای هواپیمایی ارسال شد، افزود: «سه شرکت هواپیمایی هنوز این نامه را دریافت نکردهاند، اما با اینحال دو پرواز مذکور در مبدا تنها اجازه سوختگیری با نرخ 400 تومان در هر لیتر آن هم بهصورت پرداخت نقدی را داشتهاند.»
وی با بیان اینکه ما در حال رایزنی با دولت، مجلس و ستاد هدفمندی یارانهها هستیم، ادامه داد: «در چنین شرایطی که دولت به ما ارز نمیدهد و ما به ریال از مردم پول میگیریم و به سختی تبدیل به ارز میکنیم، چگونه میتوانیم هم پاسخگوی افزایش هزینههای ستادی، پرسنلی و اقلام مصرفی خود باشیم و هم کیفیت، ایمنی و توسعه خدمات خود را دنبال کنیم؟»
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی بیان داشت: «نمیتوان نرخ سوخت را دستوری بالا برد و توقع کنترل نرخ خدمات هواپیمایی را داشت. بنابراین دولت یا باید اجازه افزایش نرخ خدمات را بدهد یا ارز ارزان در اختیار شرکتهای هواپیمایی بگذارد و یا یارانهای برای این خدمات در نظر بگیرد.»
موسوی افزود: «ما سال گذشته با افزایش هزینه 13 درصدی و امسال با افزایش هزینه 14 درصدی مواجه بودیم، ضمن آنکه 30 درصد به نرخ ارز افزود شده و با اعمال افزایش 400 درصدی هزینه سوخت نیز به ازای هر ساعت صندلی پرواز 11 تا 13 دلار افزایش هزینه خواهیم داشت.»
وی با بیان اینکه دولت باید به تعهدات خودش برای اجرای قانون هدفمندی یارانهها پایبند باشد، گفت: «ما در هفتههای اخیر با تحریم «یاتا» مواجه بودیم که پروازهای آفلاین «ایرانایر» را هدف قرار داد و بر این اساس «ایرانایر» دیگر نمیتواند مسافری را به شرکتهای خارجی بسپارد یا از سوی آنها مسافری بپذیرد و از طریق اتاق پایاپای اسناد مالی صورتحسابی در این خصوص رد و بدل کند و به تبع آن مسافری هم برای ادامه مسیر از این طریق به شرکتهای هواپیمایی دیگر واگذار نخواهد کرد، اما در حال حاضر افزایش ناگهانی قیمت سوخت در داخل از تحریمهای خارجی برای شرکتهای هواپیمایی مشکلسازتر شده است.»
گفتنی است پیش از این برخی کشورهای خارجی تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرده اند و به همین خاطر برخی از پروازهای خارجی شرکت های هواپیمایی ایرانی ناگزیر می شوند در فرودگاه های میانه راه بر زمین بنشینند و سوختگیری کنند که هزینه های سنگینی را بر آنها تحمیل می کند . با این حال این اولین باری است که این شرکت ها در داخل کشور با مشکل مشابه مواجه می شوند!