کد خبر 729265
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰
 پیشواز ماه رمضان

دل‌ها هم‌اکنون به پیشواز ماه رمضان می‌روند و این ماه با تمام خوبی‌ها و مهربانی‌ها برای خانه‌ تکانی‌ دل‌های غبار گرفته می‌آید.

به گزارش مشرق، خانه تکانی رسم هر ساله منتظران بهار است دل‌ها نیز نیاز به خانه‌ تکانی دارند و اما این بوی بهاری دیگر است که می‌آید بهاری از جنس دل، بهاری برای نو شدن و شکوفایی قلب‌ها و روح‌ها بهاری که قلب و  روح انسان‌ها در آن نیاز به خانه تکانی دارد و آن بهاری نیست جز ماه ضیافت خداوند که همه را در هر شرایط و وضعیتی قبول دارد.

هنوز ماه شعبان تمام نشده بوی خوش ماه رمضان از هر طرف استشمام می‌شود و صدای در زدن‌های این ماه برای آغاز خانه تکانی‌ها در هر جا به گوش می‌رسد؛ صدایی توام با آرامش و امنیت در دل‌ها؛ صدای دعوت حق تعالی که برای بیدار کردن روح و قلب مردم آمده است.

بهترین زمان برای پیوند قلب انسان با خداوند رمضان است و بس، ماهی که طراوت و سرزندگی در آن به عینه دیده می‌شود و می‌تواند رابطه بین قلب‌ها را عمیق‌تر کند ماهی که به جز خوبی‌ها و مهربانی‌ها نمی‌شناسد و برای پاک و تزکیه کردن دل‌ها است که از راه می‌رسد.

قدم‌های ماه میهمانی خداوند مبارک باشد قدم‌هایی استوار که برای رسیدن به پیشرفت و تعالی دل‌های غبار گرفته از راه می‌رسد و هر ۳۰ قدم این ماه می‌تواند برای زیبایی روح و سیرت انسان‌ها کافی باشد و توشه‌ آخرت روزه‌داران و مسلمانان را سنگین‌تر کند و روح و دل آن‌ها را با عشق و محبت خداوند عجین کند.

دل‌ها آرام آرام به پیشواز ماه رمضان می‌روند و این ماه با تمام خوبی‌ها و از خودگذشتگی‌ها برای خانه‌ تکانی‌ دل‌های غبار گرفته می‌آید تا دل‌ها بتوانند برای بار دیگر در این ماه مورد مغفرت و آمرزش پروردگار متعال قرار بگیرند و از عنایات بی‌شمار خداوند در این ماه بی‌نصیب نمانند.

مردم از نیمه ماه شعبان خود را برای استقبال از ماه رمضان آماده می‌کنند و از نیمه ماه شعبان به پیشواز ماه ضیافت خدا می‌روند و با خانه تکانی دل‌ها و خانه‌هایشان منتظر رسیدن این ماه مبارک هستند و سرانجام این ماه با ندای دلنشین تلاوت قرآن در کوی و برزن، عجین گشته و یاد خدا را در دل‌ها جوانه می­‌زند و برای نجات بازماندگان و نیازمندان از راه می‌رسد.

رمضان در اسلام یک مناسبت مذهبی است که مسلمانان با روزه گرفتن در این ماه به تزکیه نفس خود می‌پردازند و به وظیفه شرعی خود عمل می‌کنند و آنگاه که این ماه با تمام خوبی‌ها و برکاتش تمام می‌شود دیگر دل‌ها نیز پاک می‌شوند.

بوی حلیم، نان تازه، بامیه و زولبیا و آش رشته‌های نذری سر کوچه‌هایمان در این ماه توصیف‌نشدنی است و چیزی که مزه آن‌ها را  دلچسب‌تر و خوشمزه‌تر می‌کند انتظاری است که تا زمان فرا رسیدن افطار کشیده می‌شود.

دیدن برنامه‌ها و سریال‌های ماه مبارک رمضان سر سفره افطار نیز موضوعی است که می‌تواند تا ساعت‌ها توجه خانواده‌ها را به خود جلب کند.

آماده کردن سحری نیز در این ایام بر عهده مادرانی است که همیشه بیشترین زحمت‌ها را به دوش می‌کشند و در این ایام نیز برای تدارک دیدن سفره افطاری و سفره سحری از چیزی کم نمی‌گذارند.

خداوند در این ماه میزبان میهمانانش است، با سفره‌ای که در این ماه بر روی بندگانش گسترده می‌شود و چه خوب است حال و هوایی که در این ماه با گسترده شدن سفره خداوند در دل‌هایمان به وجود می‌آید و آرامشی که با شنیدن صدای "ربنا"و "الله اکبر" تمام وجود ما را احاطه می‌کند.

ضیافتی که در این ماه برپا می‌شود برای یک سال تمام در خاطرات و ذهن‌ها باقی می‌ماند و فرصتی که خداوند در این ماه به ما داده با هیچ ماه دیگری قابل قیاس نیست و ای کاش بتوانیم از تمام فرصت‌هایی که در اختیارمان قرار داده شده استفاده کرده و گناهان بی‌شمار خود را پاک کنیم.

شب‌های احیا فرصتی هستند تکرارشدنی؛ همراه با حال و هوای معنوی و اشک‌هایی که نشانه التماس برای زدوده شدن گناهان هستند و برای برآورده شدن حاجات و آرزوهای دردمندان سرازیر می‌شوند و قرآن‌هایی که همراه با زمزمه عبارت "بک یا الله" بر سر گذاشته می‌شوند.

رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت، میانه‌‏اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم است و چه خوب است که در پایان این ماه مبارک در پیشگاه خداوند سرافراز و سربلند باشیم و توشه‌ای از مهر و محبت را با خود همراه داشته باشیم.

شانس توفیق حضور در ماه مبارک رمضان برای بار دیگر نصیبمان شده و امیدواریم که در این ماه یاری خداوند نیز شامل حالمان شود تا بتوانیم از برکات و عنایات خداوند در این ایام بیشترین نصیب را ببریم و با خلوص و یکرنگی گام‌های بیشتری برای رسیدن به سعادت و خوشبختی برداریم.

در ماه میهمانی خداوند سفره محبت و همدلی گسترده می‌شود و با جوشش عشق و ایمان به خدا محبت و همدلی نیز همه‌گیر می‌شود.

برگزاری کلاس‌های قرآنی و ترویج این فرهنگ ارزشمند در ماه میهمانی بیشتر از همه وقت‌ها به چشم می‌خورد و مساجد، امامزادگان و بقاع متبرکه در ماه ضیافت خداوند همه و همه آماده میزبانی مشتاقان ربوی می‌شوند.

 مساجد زمینه‌ساز همدلی و همزبانی، مرکز رشد فضایل اخلاقی و ترویج سبک زندگی اسلامی، بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت و جلوه‌گاه اراده مردم در عمران خانه خدا هستند و همه ساله در این بازه از زمان آماده میزبانی میهمانان خداوند می‌شوند.

۳۰۰ کلاس آموزش قرآن در ماه رمضان در استان اردبیل برگزار می‌شود

رئیس دارالقرآن کریم تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: با هماهنگی‌های انجام شده در ایام ماه مبارک رمضان به تعداد ۳۰۰ کلاس آموزش قرآن برای هفت هزار و ۵۰۰ نفر در مساجد، بقاع متبرکه و امامزادگان اردبیل برگزار می‌شود و برنامه‌های مختلف دیگری به همین مناسبت تدارک دیده شده است.

حجت‌الاسلام عزیز صابر افزود: در این ماه برگزاری ۴۰ محفل قرآنی، ۲۰ جلسه تفسیر قرآن در مساجد و ۳۰ جلسه مراسم جزخوانی قرآن با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در دستور کار قرار داده شده که به طور منظم برگزار می‌شود و علاقمندان و روزه‌داران برای حضور در این مراسم می‌توانند حضور به عمل رسانند.

وی تصریح کرد: رویکرد قرآن و عترت محورهای اصلی برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ماه رمضان هستند که نیاز است با همکاری و مشارکت مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه این اهداف به طور کامل محقق شود و بتوانیم برنامه‌ها و مراسماتی در شان ماه میهمانی خداوند برگزار کنیم.

رئیس دارالقرآن کریم تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: با توجه به اهمیت و نقش قرآن در زندگی نیاز است که از معنویات و اثرات آن به نحو احسن بهره‌مند شویم و از برکات آن در ماه رمضان نهایت استفاده را ببریم.

غبارروبی و آماده‌سازی مساجد و بقاع متبرکه اردبیل انجام می‌شود

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان اردبیل گفت: با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم غبارروبی و آماده‌سازی مساجد، بقاع متبرکه و امامزادگان استان اردبیل در دستور کار قرار داده شده و مراسم استقبال از ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف استان اردبیل در حال برگزاری است.

بهروز خدایی افزود: حرکات خودجوش و گسترده مردم اعم از پیر و جوان و کودک برای عطرافشانی و غبارروبی اماکن مقدس برای هر چه گسترده شدن این برنامه‌ها در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود و آماده‌سازی و عطرافشانی مساجد بر معنویت و روحانیت روزه‌داران می‌افزاید.

وی تصریح کرد: اجرای برنامه‌ها و کلاس‌های مختلفی در این ماه در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری محافل انس با قرآن کریم، جزء خوانی و مشاوره احکام شرعی و دینی اشاره کرد که همه و همه بر حال و هوای معنوی ماه خدا می‌افزاید.

دومین مراسم استقبال از ماه رمضان در اردبیل برگزار می‌شود

شهردار اردبیل گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان دومین مراسم استقبال از این ماه بزرگ ۶ خرداد ماه در اردبیل برگزار می‌شود و در حال حاضر تمامی تمهیدات و هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شده است که امیدواریم به بهترین شکل برگزار شود.

 حمید لطف‌اللهیان افزود: با هدف ارائه خدمات مطلوب به روزه‌داران برپایی ایستگاه‌های صلواتی افطار در نظر گرفته شده تا از این طریق بتوانیم شرایط افطار کردن به موقع را برای کسانی که تا زمان مقرر به خانه نرسیده‌اند را فراهم کنیم و برای جلب رضایت روزه‌داران و همشهریان گام‌های اساسی و هدفمند برداریم.

وی تصریح کرد: آشنایی با فضائل و معنویات ماه میهمانی خداوند موضوعی است که باید به طور همه‌جانبه به همگان تبیین شود و مناجات‌خوانی، تجلیل از مفاخر قرآنی و نصب بنرهای مربوط به ماه رمضان از اقداماتی است که هم‌اکنون در دستور کار قرار داده شده است.

مساجد دانشگاه محقق اردبیلی غبارروبی می‌شود

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: ایام ماه مبارک رمضان فرصتی بسیار ویژه برای تزکیه و پاک کردن گناهان کسانی است که از کرده‌هایشان پشیمان هستند و نباید این فرصت طلایی و مغتنم را به هیچ وجه از دست داد، بلکه باید از هر لحظه آن نهایت استفاده را برد.

حجت‌‌الاسلام سیف‌اله مدبر افزود: غبارروبی و عطرافشانی مساجد و اماکن مقدس اثرات معنوی بسیار دارد که در دانشگاه محقق اردبیلی نیز این فرصت در اختیار مسئولان و دانشجویان قرار داده شده تا بتوانند در ثواب این کار ارزشمند سهیم باشند و از معنویات آن بهره‌مند شوند.

وی اظهار کرد: موضوعی که ما هم‌اکنون به دنبال آن هستیم ترویج حضور دانشجویان و جوانان در مساجد است که برای رسیدن به این مهم از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد، بلکه به بهانه برگزاری مراسمات مختلف به ترویج این فرهنگ خواهیم پرداخت و امیدواریم در این زمینه شاهد خروجی‌های مناسب و مطلوبی باشیم.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: برگزاری مراسمات و برنامه‌های مختلفی در مساجد دانشگاه محقق اردبیلی در ایام ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار داده شده و از دانشجویان و مسئولان برای حضور در این مراسم‌ها و برنامه‌ها دعوت به عمل می‌آید.

ده‌ها برنامه فرهنگی و قرآنی در ایام ماه رمضان در اردبیل برگزار می‌شود

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: اجرای ده‌ها برنامه فرهنگی و قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود که محور اصلی آن ترویج فرهنگ قرآنی است و در حال حاضر تمامی تمهیدات و هماهنگی‌های لازم در این زمینه اندیشیده شده است.

حجت‌الاسلام بهنام لطفی افزود: برپایی  سفره  ضیافت الهی و افطاری‌های دسته جمعی در امامزادگان، بقاع متبرکه  و مساجد از جمله برنامه‌هایی است که در این ماه بزرگ در دستور کار قرار داده شده و تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم تمامی این برنامه‌ها را به بهترین نحو برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون غبارروبی و عطرافشانی اماکن متبرکه اردبیل انجام شده و برگزاری محفل‌ها و مجالس قرآنی در ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است که تمامی این موارد با هدف ترویج فرهنگ قرآنی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان در دستور کار قرار داده شده و امیدواریم به تمامی اهداف خود در این زمینه دست یابیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس