کد خبر 728
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۶

عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران گفت: امثال حجاريان و تاجيک از افرادي هستند که بين آموخته‌ها و اعتقادات خود تضاد ديدند و نتوانستند در مقابل اين تفاوت مقاومت کنند.

به گزارش مشرق مجتبي شاکري، که در جمع خبرنگاران باشگاه خبري فارس «توانا»، سخنراني مي‌کرد، با اشاره به اتفاقات رخ داده شده در دنيا و تاثيرگذاري آن بر کشورها، اظهار داشت: در عصر رنسانس سعي مي‌شد رشته‌هاي علوم انساني به روشنگري‌هايي که در انسان‌ها رخ داده، وصل شود.
وي با بيان اينکه ما در ساحت دين براي اطراف خود ارزش‌گذاري مي‌کنيم، افزود: ما در مکتب خود براي زمان‌ها، مکان‌ها، اشخاص و حتي اشياء به يک درجه ارزش قائل نمي‌شويم، براي مثال هيچ موضوعي جاي کربلا و امام حسين (ع) را براي ما نمي‌گيرد.
مشاور رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در ادامه به اتفاقي که در عصر رنسانس افتاد و نوعي پشت کردن به دين بود، اشاره و تصريح‌کرد: مسيحيت قادر نبود نظرات سياسي و حکومتي داشته باشد و صرفا پاپ حکومت داشت و با فشارهايي که اعمال مي‌کرد، به کسي اجازه پرسشگري داده نمي‌شد.
وي خاطرنشان کرد: در قرون وسطي نيز معترضان صحنه‌هايي را ايجاد کردند که حاصل آن به وجود آمدن پروتستان بود و اين اعتراضات در عصر رنسانس به اوج خود رسيد.
شاکري با اشاره به اينکه در دوران رنسانس تفکري منهاي وحي به وجود آمد و خدا در حاشيه قرار گرفت، تصريح کرد: وجود و يا عدم وجود خداوند در زندگي، اقتصاد، سياست و تنظيم روابط بشر در آن زمان تاثير و دخالتي نداشت.
وي با بيان اينکه برخي مي‌پرسند اين مباحث چه ربطي به زمان حال دارد، اظهار داشت: اين تفکري که در آن زمان شکل گرفت و تبيين شد آموزه‌هايي عملياتي براي کساني که مي‌خواستند روابط خانوادگي، سياسي و اقتصادي را بفهمند ايجاد کرد، در حالي که در اين نگاه مبدأ و معاد وجود نداشت.
عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با اشاره به اينکه شرع در امورات عصر رنسانس جايي ندارد، گفت: چطور مي‌شود با انساني که داراي اين تفکرات است از خط قرمزها و بايد و نبايدها صحبت کرد؟! شرع برگرفته از کتاب و سنت، در تفکر اومانيستي و رنسانس جايي ندارد.
وي با اشاره به اينکه بشر براي قبول اصطلاحات و گفتمان‌ها به تکيه‌گاه نياز دارد، تأکيدکرد: در تفکر اومانيستي براي بيان بايد و نبايدها و قراردادهاي اجتماعي تکيه‌گاه قرار گرفته و شاقول آن حکام و احزاب هستند و به همين دليل اين تکيه‌گاه دايم شناور است.
شاکري بيان داشت: در تفکر اسلامي براي فهم حقايق، تکيه‌گاه خدا است و اگر خدا را ناديده بگيريم تشخيص اينکه جايگاه امور کجاست، مشکل خواهد شد.
وي با اشاره به فرق نظام مبني بر ولايت فقيه با يک نظام ديکتاتوري، گفت: در نظام ديکتاتوري فردي قدرت تصميم‌گيري پيدا مي‌کند که نظرش در همه جمع‌ها پذيرفته مي‌شود اما در يک فضاي ديني خداوند بر همه حتي ولي فقيه ولايت داشته و حکم مي‌دهد.
عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در ادامه بيان داشت: احکامي که يک ديکتاتور صادر مي‌کند بر خودش لازم‌الاجرا نيست و حکم براي ديگران است اما احکامي که ولي‌فقيه مطرح مي‌کند حتي عامل سنجش خود او هم هست؛ چرا که از جنبه‌اي بنده خدا و از جنبه‌اي ديگر خليفه خدا است.
وي اضافه‌کرد: جمع‌شدن بندگي و خلافت با يکديگر در تفکر ديني ممکن است اما در تفکر غرب و سکولار ممکن نيست و فرد حاکم در اين تفکر سکولاريسم مهارناپذير است.
شاکري با اشاره به اينکه ليبراليسم و مارکسيسم از يک مادر هستند، تصريح کرد: مادر اين دو تفکر اومانيست است که در شاخه‌هاي مختلف در بسياري از کشورها مانند ايران ظهور و بروز پيدا کرد.

*شبکه‌هاي گردشگران و مستشاران، عاملي براي ورود ليبراليسم و مارکسيسم در ايران
وي شبکه‌هاي غير رسمي مانند گردشگران و مستشاران را عاملي براي ورود اين تفکر به دانشگاه‌ها، دانست و تأکيد کرد: اين تفکرات با اعتقادات ديني ما ناسازگار بوده و بايد قدرت تحليل به گونه‌اي آموزش داده شود که فرد بتواند آن را درست تحليل کرده چرا که اگر نتواند اين تفکر بر او حاکم مي‌شود.
عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي به بيانات اخير مقام معظم رهبري مبني بر توليد علم در رشته‌هاي علوم انساني اشاره کرد و گفت: ما اگر نتوانيم آموزه‌هاي تبيين شده اومانيست را در رشته‌هاي مختلف مانند علوم سياسي و فلسفه دفع کنيم به طور طبيعي کارگر اين تفکر خواهيم شد.

*امثال حجاريان و تاجيک بين آموخته‌ها و اعتقادات خود تضاد ديدند
وي با بيان اينکه افرادي که اين آموزه‌ها را ياد گرفته و متوجه تفاوت آن با دين خود مي‌شوند ممکن است صدها فتنه ديگر را به وجود آورند، خاطرنشان کرد: اگر نتوانيم طبق جمهوريت و اسلاميت نظام، قانون اساسي را درک کنيم دچار انحراف و ساييدگي خواهيم شد.
شاکري با اشاره به مصاحبه اخير سعيد حجاريان، خاطرنشان کرد: امثال حجاريان و تاجيک از جمله افرادي هستند که بين آموخته‌ها و اعتقادات خود تضاد ديدند و نتوانستند در مقابل اين تفاوت مقاومت کنند و حجاريان در مصاحبه خود برخي مشکلات را به گردن حوزه‌هاي علميه انداخت که آنها به درستي کار نکرده‌اند.
وي در ادامه صحبت‌هاي خود با توجه به کتاب خاطرات عزت‌شاهي، اظهار داشت: در اين کتاب آمده است که جوان‌هاي نمازخواني بوده‌اند که مدتي بعد با جنايت‌کاران تفاوتي نکرده و به "سازمان مجاهدين خلق " پيوسته و نه تنها نماز را کنار گذاشتند بلکه رابطه بين محرم و نامحرم را هم ناديده گرفتند.
عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با بيان اينکه پنج نوع تفکر وجود داشت که مستقيم و غيرمستقيم مقابل تفکر امام (ره) ايستادند، افزود: تفکر مارکسيسم اگرچه در جامعه ما زياد ظهور و بروز نداشت اما تفکري بسيار فراگير بود و حزب توده بسيار قدرتمند عمل مي‌کرد.
وي با بيان اينکه انديشه ليبراليسم در شاخه‌هاي مختلف در جامعه ما بروز پيدا کرد، تصريح کرد: رژيم پهلوي در زمينه‌هاي مختلف مانند اقتصاد، سياست و فرهنگ ليبرال بود و احزاب مختلف مثل رستاخيز نيز در بطن خود ليبرال بودند.
شاکري اضافه‌کرد: نهضت آزادي هم اگرچه مدعي عدم وابستگي به خارج بود، اما ليبرال بود و از نظرات اعضاي آن اين‌گونه برمي‌آيد که مدينه فاضله مهندس بازرگان سوئيس است يعني جايي که در آن الگوي توسعه رعايت مي‌شود.
وي در ادامه صحبت‌هاي خود تفکر التقاط را مهم خواند و تأکيد کرد: اين تفکر ظاهر دين را دارد ولي باطن آن کفر است و مانند تفکر مارکسيسم عريان نبوده و در يک پوششي ظهور پيدا مي‌کند که قابل تشخيص نيست.
عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در ادامه صحبت‌هاي خود در خصوص نحوه تشکيل "سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي " گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، هفت گروه از مبارزان مطرح کشور با هم اجتماع کردند که متشکل از گروه فلاح، فلق، منصورون، بدر، صف، امت واحده و موحدين بود که هر کدام از اين گروه‌ها در شهرهاي مختلف ايران بودند.
وي تصريح‌کرد: اين سازمان بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با محوريت آرمان‌هاي امام (ره) تشکيل شد و به اين دليل که اعضاي آن مي‌خواستند تصميماتشان طبق انديشه‌هاي امام(ره) باشد از ايشان تقاضا کردند نماينده‌اي انتخاب کنند که امام خميني (ره) آيت‌الله راستي کاشاني را به عنوان نماينده خود در "سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي " انتخاب کردند.
وي با اشاره به افرادي که احساس مي‌کردند دايره ولايت فقيه آنها را ارضا نکرده و براي کارهايشان بايد مقيد باشند، اظهار داشت: در اين صف‌بندي، سوال راجع به حدود و اختيارات ولايت فقيه بود که امام (ره) در پاسخ به اين سوال مي‌گويند «اختيارات ولي فقيه مانند حدود و اختيارات رسول‌الله (ص) در اداره جامعه است».
عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با بيان اينکه آيت‌الله راستي کاشاني با دقتي که داشت از مجموعه شوراي مرکزي "سازمان مجاهدين انقلاب " اين درخواست را داشت که قبل از دادن هرگونه بيانيه‌ آن را بخواند، تصريح کرد: خواندن بيانيه‌ها موجب مي‌شد آيت‌الله راستي‌کاشاني نظرات خود را راجع به آنها بيان کرده و افرادي که اين نظرات را بر نمي‌تابيدند به مخالفت دست زده و گفتند تشکيلات يک امر تخصصي است و وي براي ورود تخصص ندارد.
وي با اشاره به همان اشکالي که امثال بازرگان از امام (ره) داشتند که مگر امام متخصص کشاورزي و صنعت هستند، خاطرنشان کرد: خبرنگار بي‌بي‌سي از امام (ره) پرسيد جامعه با علم پيش مي‌رود و شما که علوم سياسي نخوانده‌ايد و در هيچ دانشگاهي مباحث روز را فرا نگرفته‌ايد چطور مي‌خواهيد در اين دنياي مدرن جامعه را پيش ببريد که امام راحل در جواب فرمودند «ما نخوانديم اما بر اساس حق و دين جامعه را پيش خواهيم برد» که همين اتفاق هم افتاد.

*فتنه اخير صف‌بندي جديدي در سازمان مجاهدين انقلاب ايجاد کرد
وي با بيان اينکه سازمان مجاهدين انقلاب بر اساس آرمان‌هاي انقلاب تشکيل شده بود، گفت: رويکرد اعضاي اين گروه با رويارويي با مسائل مختلف مانند فتنه اخير تغيير کرد.
شاکري به صف‌بندي جديد "سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي " بعد از جريان فتنه اشاره کرد و بيان داشت: در فتنه اخير صحنه اجتماع به گونه‌اي رقم خورد که همه افراد جامعه بايد راجع به گفتمان انقلاب، انتخابات و مسائل ديگر اظهار‌نظر مي‌کردند که اين موضوع سنگ محکي براي اعضاي سازمان مجاهدين انقلاب هم بود.
وي در توضيح اين مطلب ادامه داد: تحليل‌هاي مختلف درباره انتخابات و حوادث پس از آن توسط اعضاي اين سازمان، صف‌بندي جديدي را بين خودشان رقم زد.
شاکري در ادامه به تفکر دوم خردادي‌ها اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبري مي‌فرمايند ارتباط با آمريکا کوچه بن‌بست است و از اين رو ورود پيدا نکنيد اما دولت مستقر که افراد سرويس دهنده به دوم خرداد هستند گفتند با آمريکا ملاقات کرده و رابطه را برقرار مي‌کنيم که در اينجا بايد پرسيد نظر ولي فقيه و آرمان‌هاي امام (ره) چه مي‌شود؟ دوم خردادي‌ها در نگاه به رژيم صهيونيستي، انرژي هسته‌اي و مسائل ديگر هم همين گونه فکر مي‌کردند.
وي با بيان اينکه نوع نگاه عبدالکريم سروش نسبت به وحي، دعاها و روايات، نگاهي سکولاريستي است، گفت: سروش در فتنه اخير نامه‌اي را خدمت مقام معظم رهبري نوشت که سطر سطر آن مملو از اهانت به ايشان بود و نکته‌اي را مطرح کرد که اين روندي که اکنون در جريان است حاصل 20 سال مجاهدت فرهنگي ماست، يعني نشان مي‌دهد پديده‌اي از 20 سال قبل شکل گرفته بوده است.
مشاور رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در پايان اظهار داشت: دوراني که اکنون با آن مواجه هستيم جبهه‌اي مقابل با انقلاب اسلامي است و اگر با معيار درست برخورد کنيم تنوع تشکل‌ها ما را دچار سردرگمي نکرده و اگر آرمان‌هاي امام (ره)، قانون اساسي و بيانات مقام معظم رهبري را در يک کف ترازو بگذاريم در کف ديگر جبهه مقابل مشخص مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس