کد خبر 727410
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
لک لک

در ایام منتهی به انتخابات، خبری در رسانه‌های مجازی منشر شد مبنی بر اینکه کتابی به‌نام «لک‌لکی در کار نیست» مجوز انتشار گرفته و راهی بازار شده است.

به گزارش مشرق،‌ شاید کسی فکر نمی‌کرد که انتشار یک فایل پی‌دی‌اف در شبکه‌های اجتماعی و مجازی چنان حاشیه‌هایی ایجاد و وزیر و یکی از معاونان وی را وادار به واکنش کند. فایل الکترونیکی «لک ‍ لکی در کار نیست» آن‌قدر دست به دست شده بود که آقایان صالحی امیری و سیدعباس صالحی در تریبون رسانه‌های رسمی به آن واکنش نشان دادند و آن را تکذیب کردند.

در ایام منتهی به انتخابات، خبری در رسانه‌های مجازی منشر شد مبنی بر اینکه کتابی به‌نام «لک‌لکی در کار نیست» مجوز انتشار گرفته و راهی بازار شده است. فایل پی‌دی‌اف حاوی این خبر هم به صورت گسترده در شبکه‌های مجازی و اجتماعی منتشر و البته در همان زمان تکذیب شد. فایلی که ترجمه‌ای از یک کتاب خارجی شامل موضوعاتی در خصوص شناخت اندام جنسی و نحوه تولد انسان از مرحله انعقاد نطفه تا تولد و مراحل رشد بود.

فقط پی‌دی‌اف نبوده
برحسب پیگیری‌های اولیه، ظاهراً این فایل صرفاً به‌صورت پی‌دی‌اف و کتاب الکترونیک، ترجمه و در فضای مجازی منتشرشده بود. با این حال پیگیری‌های بعدی حاکی از آن بود که این موضوع متوقف به این مرحله نبوده و کتاب مزبور به‌صورت غیرقانونی، چاپ و توزیع هم شده است. در اواخر هفته گذشته وزیر ارشاد و معاون فرهنگی وی هم به این موضوع واکنش نشان دادند. واکنشی که هر چند اعطای مجوز به این کتاب را تکذیب می‌کرد با این حال حاوی برخی حقایق ناگفته دیگر هم بود از جمله اینکه ناشر، برای دریافت مجوز برای این کتاب اقدام کرده بود.

مؤسسه فیلتر شده
حسب آنچه درجست‌وجوها به‌دست آمده، کتاب مزبور توسط یک مؤسسه به‌نام «رهایی» ترجمه شده است. نکته قابل توجه آنکه سایت اطلاع‌رسانی مؤسسه مزبور هم حسب نظر کمیته تشخیص محتوای مجرمانه، فیلتر شده و دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست. این مؤسسه دو اثر غیرفارسی دیگر با محتوایی شبیه «لک‌لکی در کار نیست» هم ترجمه کرده است که موضوع آن به آموزش‌های جنسی دختران در آستانه بلوغ اختصاص دارد.
آقای صالحی امیری در مطلبی که در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وی منتشر شده بود، این اقدام را نوعی تسویه‌حساب در آستانه انتخابات توصیف کرد. در بخش‌های دیگری از اظهارات وی آمده بود: «همان‌گونه که معاون فرهنگی وزارت ارشاد بارها اعلام کرده، هیچ‌گونه مجوزی برای چاپ این کتاب و عناوین مشابه که حاوی نکات غیر اخلاقی است، صادر نشده. پیش از این نیز وزارت آموزش و پرورش صدور مجوز کتاب مذکور را تکذیب کرده بود. شایسته نیست آقایان برای دستیابی به چند رأی، اخلاق و شرافت انسانی را زیر پای بگذارند. عوامل انتشار این شایعه از سوی مراجع قضایی تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.»
هرچند طبق گفته وزیر ارشاد، مجموعه تحت مسوولیت وی هیچ مجوزی برای این کتاب صادر نکرده بود، اما انتشار تصاویری در فضای مجازی حکایت از آن داشت که در برخی موارد محتوای این کتاب به کودکان خردسال در حال آموزش است. بعد از وزیر ارشاد، دوباره نوبت آقای سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وی بود تا نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد.
برای مجوز اقدام کردند ولی ندادیم
 کتاب «لک‌‍‌لکی در کار نیست»‌ که بدون مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است و بارها از سوی مسوولان ارشاد مورد پیگیری قرار گرفته، این روزها به دستمایه‌ای برای برخی کاندیداها برای تضعیف دولت تبدیل شده است. این کتاب که محتوایی مربوط به آموزش روابط جنسی دارد، به گفته سیدعباس صالحی در یک سال گذشته بارها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده بود،‌ اما هیچ‌گاه موفق به کسب مجوز نشر نشد. تا اینجای کار گویا اصل قضیه «انتشار» کتاب مزبور مورد تأیید قرار گرفته بود. صحبت‌های بعدی معاون فرهنگی ارشاد هم قابل تأمل بود. صالحی گفته بود: «این کتاب در یک سال اخیر چند بار به‌عنوان کتابی که دارای مجوز است مطرح شد، اما ما بارها اعلام کرده‌ایم این کتاب دارای مجوز نیست و نشر آن به‌صورت غیر قانونی صورت گرفته است.» با این احتساب این فرضیه هم تأیید شد که این کتاب برای دریافت مجوز راهی وزارت ارشاد شده و ناشران آن صرفاً به انتشار در فضای مجازی بسنده نکرده بودند.  صالحی در ادامه با تاکید بر این که نشر این کتاب تخلف محسوب و حتماً نسخه‌های مشاهده شده جمع‌آوری می‌شود، گفته بود: «همان‌طور که از ناحیه دوستان در توسعه کتابخوانی اعلام شده، این کتاب دارای مجوز نیست و باز هم اعلام می‌کنم هیچ‌گونه مجوزی به این کتاب داده نشده است و هر جا که دوستان نظارتی با این کتاب مواجه شوند، به‌عنوان کتاب بی‌مجوز با آن برخورد می‌کنند.»

امان از چاپ دیجیتال
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در نهایت هم اشاراتی به نحوه تولید و چاپ این‌گونه آثار کرده و گفته بود: «با گسترش چاپخانه و چاپخانه‌های دیجیتال نشر غیرمجاز وسیع شده است. با این پدیده روبه‌رو هستیم که افراد کتاب‌های بی‌مجوز را تکثیر و توزیع می‌کنند. شیوه ما در این موارد این است که اولاً اعلام می‌کنیم کتاب غیر مجاز است و در مرحله بعد اجازه حضور آن را در نمایشگاه‌های رسمی نمی‌دهیم؛ همچنین گروه‌های نظارتی در مواجهه با چنین نوشته‌هایی با آن برخورد و آن را توقیف می‌کنند و به ناشران و کتاب‌فروشی توصیه می‌شود در فضای کتاب‌فروشی خود این کتاب‌ها را عرضه نکنند.»

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    0 0
    من از دیدن تصاویر کتاب خجالت کشیدم وزارت ارشاد لطفا مجوز کتاب باطل کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس