حضور کم نظیر مردم گلستان در شعبه های رای گیری

الاتحاد نوشت: آرای خاکستری نقش تعیین کننده ای در پیروزی و شکست نامزدها دارند، آنچه در آن تردید نداریم، این است که پیروزی هر یک از نامزدها بر دیگری با اختلاف اندک همراه خواهد بود.

سرویس جهان مشرق - رسانه های جهان در ادامه رصد انتخابات ریاست جمهوری در ایران از برجام و بد خلقی های روحانی به عنوان دو عامل سقوط وی در این انتخابات یاد می کنند، به ویژه آنکه بر وسواش رای دهندگان ایرانی حین دادن رای تاکید می کنند.

رادار : وسواس رای دهندگان ایرانی

پایگاه خبری مصری «رادار» طی گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشت: در حالی «حسن روحانی» در این دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرده که مهمترین رقیب وی «ابراهیم رئیسی» به شمار می آید، کسی که از حمایت گسترده جناح محافظه کار در ایران برخوردار است و با زیر سوال بردن عملکرد اقتصادی 4 سال گذشته دولت وقت، حسن روحانی را با چالش بزرگی در انتخابات مواجه کرد.

این پایگاه خبری مصری با بیان اینکه پرونده ناموفق اقتصادی روحانی فرصت بسیار خوبی برای رئیسی ایجاد کرده تا با استفاده از این ضعف روحانی ورق انتخابات را به سود خود برگرداند، افزود: آنچه حائز اهمیت است، رای دهندگان هستند که پیروز این میدان را مشخص خواهند کرد.

رادار تاکید کرد: به نظر می رسد، رای دهندگان ایرانی وسواس بسیاری در انتخاب نامزد خود خواهند داشت و پیش از ریختن آرا خود به صندوق ها در این باره تامل دقیقی خواهند کرد، چون بر این باورند، آنها فقط برای 4 آینده رای نمی دهند، بلکه رای آنها 40 سال را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این به معنای آگاه بودن جامعه ایرانی به اهمیت انتخابات است.

النشره : رئیس جمهوری هرکه باشد در خدمت نظام است

پایگاه خبری لبنانی «النشره» در مقاله ای تحلیلی به قلم «امین حطیط»، کارشناس برجسته مسائل راهبردی جهان عرب می نویسد: رقابت تنگاتنگ نامزدها موجب شده تا نتوان به راحتی از نتیجه انتخابات سخن گفت و یا آن را پیش بینی کرد.

النشره به نقل از حطیط افزود: اگرچه نظر سنجی تاحدودی از برتری کفه اصلاح طلبان بر محافظه کاران خبر می داد، اما این برتری به حدی نیست که به اصلاح طلبان اجازه دهد، اکثریت آرا را از آن خود کنند.

این کارشناس مسائل راهبردی منطقه بر این باور است که در خوش بینانه ترین پیش بینی ها اصلاح طلبان می توانند به کشیده شدن انتخابات به دور دوم امیدوار باشند، اما این به معنا نیست که می توانند، پیروزی تضمین شده و قاطعی برای خود رقم بزنند.

حطیط با تاکید بر اینکه محافظه کاران نباید فراموش کنند، ابراهیم رئیسی، رقیب کاندیدای آنها از حمایت گسترده جناح محافظه کاران و به ویژه مقام رهبری برخوردار است، افزود: نتیجه انتخابات در ایران هرچه باشد و کاندیدای هر جناحی باشد، آنچه در آن تردید وجود ندارد، این است که رئیس جمهوری آینده ایران همانند دیگر روسای جمهوری این کشور در چارچوب اصول و مبادی انقلاب عمل خواهد کرد.

الاتحاد : رقابت های بسیار نزدیک دو رقیب

روزنامه اماراتی «الاتحاد» نیز طی تحلیلی از انتخابات ریاست جمهوری در ایران با بیان اینکه با کناره گیری «محمد باقر قالیباف» به سود «ابراهیم رئیسی» و انصراف «اسحاق جهانگیری» به نفع «حسن روحانی» نشان داد، رقابت اصلی بین روحانی و رئیسی خواهد بود، نوشت: رقابت نزدیک و تنگاتنگ روحانی و رئیسی در این دور از انتخابات موجب شده نتوان از نتیجه انتخابات سخن گفت یا به سراغ پیش بینی ها برویم.

الاتحاد با تاکید بر اینکه در این رقابت تنگاتنگ و نزدیک، آرا خاکستری نقش تعیین کننده ای در پیروزی و شکست نامزدها دارند، افزود: آنچه در آن تردید نداریم، این است که پیروزی هر یک از نامزدها بر دیگری با اختلافی اندک همراه خواهد بود.

به اعتقاد این روزنامه اماراتی این دور از انتخابات ریاست جمهوری در ایران در بطن خود غافلگیری های بسیاری دارد.

المصری الیوم : تند مزاجی و خشونت سوال برانگیز روحانی

روزنامه «المصری الیوم»چاپ قاهره، گزارش خود درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران را با لحن تند و الفاظ خشنی که «حسن روحانی» طی دوره تبلیغات انتخاباتی اش به آن روی آورده بود، آغاز می کند و می نویسد: آنچه سوال برانگیز و عجیب به نظر می رسد، این است که این حملات تند و الفاظ خشن از جانب فردی خطاب به نظام صورت می گیرد که خود بخشی جدایی ناپذیر از این نظام بوده و هست و دلیل این مدعا سمت هایی است که تاکنون در نظام جمهوری اسلامی بر عهده داشته است.

المصری الیوم با بیان اینکه این خط مشی روحانی با تذکرات غیر مستقیم مقام رهبری در ایران مبنی بر مراعات اخلاق مواجه شده، افزود: اصلاح طلبان و روحانی در حالی وارد گود رقابت های انتخاباتی شده اند که این تذکرات امتیازی منفی در کارنامه انتخاباتی آنها رقم زده است.

این روزنامه مصری ادامه داد: روحانی در حالی نظام جمهوری اسلامی را طی دوره تبلیغات انتخاباتی اش مورد انتقاد قرار داد که سیاست های اقتصادی، خارجی و آموزشی وی زبان مخالفان را به انتقاد از عملکردش و زیر سوال بردن کارنامه 4 ساله دولتش به ویژه در این سه حوزه و هموار کردن راه نفوذ کشورهای غربی به ایران را گشود.

المصری الیوم تاکید می کند، این انتقادات و خط مشی تند و خشن روحانی طی دوره تبلیغات انتخاباتی موانعی است که موقعیت و جایگاه وی جهت به دست آوردن آرا لازم جهت پیروزی در این دور از انتخابات  را متزلزل می کند.

عکاظ : ترامپ معادلات انتخابات را بر هم زد

روزنامه عربستانی «عکاظ» طی مقاله ای درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران که از ساعت 8 صبح امروز در مراکز اخذ رای در سراسر کشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد، می نویسد: اگرچه «حسن روحانی» به نامزدی جریان اصلاح طلب و «ابراهیم رئیسی» به کاندیداتوری جریان محافظه کار وارد این دور از کازار انتخاباتی در ایران شده اند، اما نباید فراموش کرد که هر دو جزیی لاینفک از تار و پود نظام جمهوری اسلامی در ایران هستند و هر دو روابط نزدیکی با مقام رهبری در ایران دارند.

این روزنامه سعودی می افزاید: تا پیش از پیروزی فرد تندرویی چون «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش بینی نتایج انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران چندان سخت نبود، اما روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و اعلام سیاست های ضد ایرانی اش انتخابات در ایران را تحت تاثیر خود قرار داد.

روزنامه عکاظ با استناد به تغییر و تحولات جاری در عرصه بین الملل نتیجه گیری می کند که ابراهیم رئیسی بیش از حسن روحانی از شانس پیروزی در این دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران برخوردار است.

این روزنامه عربستانی با اشاره به همراهی غرب با آمریکا و بد عهدی در اجرای تعهداتبرجام که خشم تهران را بر انگیخته بود، به نفوذ گسترده ای که رئیسی از آن بهره می جوید، اشاره کرده و خاطر نشان می کند: این نفوذ به معنای بهره مندی از حمایت گسترده نهادها و ارگان های داخلی است، افزون بر اینکه شرایط صحنه بین المللی طلب می کند، مردی چون ابراهیم رئیسی زمام امور کشور ایران طی 4 سال آینده را در دست داشته باشد.

الاهرام : آزمون سخت روحانی

روزنامه مصری «الاهرام» نیز همانند دیگر رسانه های جهان عرب با اشاره به آغاز انتخابات ریاست جمهوری در ایران، رقابت اصلی را بین دو نامزد یعنی «حسن روحانی» و «ابراهیم رئیسی» دانسته و می افزاید: رئیسی از نفوذ بسیاری در میان قشر روحانیت ایران برخوردار است، علاوه بر اینکه از حمایت مقام رهبری در ایران نیز بهره می برد.

به همین دلیل الاهرام معتقد است، روحانی و یارانش امروز آزمون سختی را پیش رو دارند، به ویژه آنچه حسن روحانی طی تبلیغات انتخاباتی اش از آنها به عنوان موفیقت و نقطه ای درخشان در کارنامه 4 ساله اش نام برده، از دید جامعه ایران نقطه ای تاریک و ناکامی و شکست بوده است.

این روزنامه مصری از برجام به عنوان بزرگ ترین ناکامی دوره ریاست جمهوری وی طی 4 سال گذشته یاد می کند و می افزاید: روحانی در حالی از موفقیت خود در امضای برجام سخن می گوید که این توافق نتوانست، اهداف از قبل تعیین شده را محقق کند و ناامیدی جامعه ایران از آن و انتقاد از روحانی را به دنبال داشته است.

الاهرام با تاکید بر اینکه ابراهیم رئیسی نیز درباره برجام با جامعه ایران موافق است و از آن انتقاد کرده، آمار و ارقامی از وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم ایران طی چهار سال ریاست جمهوری روحانی ارائه می دهد و خاطر نشان می کند: آنچه در این انتخابات عرصه را بیش از پیش بر روحانی تنگ کرده، اقدام روزهای گذشته دولت آمریکا در وضع تحریم های جدید علیه تهران به دلیل ادامه برنامه موشک های بالستیک است که آن را غیر قانونی عنوان کرده است.

النهار : برجام از سکوی پرتاب به سکوی سقوط روحانی

اما روزنامه لبنانی «النهار» در گزارش خود درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشت: «حسن روحانی» با این امید برجام را امضا کرد تا از آن به عنوان سکوی پرتابی برای پیروزی در دومین دور از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری و به دست گرفتن امور کشور برای چهار سال دیگر استفاده کند، اما برجام نتایجی بر خلاف انتظار رئیس جمهوری ایران داشت و امروز وی بیش از هر کس می داند که این توافق می تواند، مانعی در مسیر پیروزی اش باشد.

این روزنامه لبنانی می افزاید: اندک تحلیلگران و صاحب نظرانی هم که روحانی را شانس اول در میان 4 کاندیدای شرکت کننده در این دور از انتخابات ریاست جمهوری در ایران دانسته اند، تاکید می کنند که این به معنای قدرت روحانی در کسب اکثریت آرا نیست، بلکه تنها می تواند، انتخابات را به دور دوم بکشاند.

النهار خاطر نشان می کند: آنچه وضعیت روحانی را سخت تر کرده، تظاهرات شب گذشته طرفداران وی با وجود اطلاع از ممنوعیت فعالیت های انتخاباتی و درگیر شدن با نیروهای انتظامی در تهران بود، در حالی که بسیاری از آنها شعارهایی در حمایت از «میر حسین موسوی» که در حبس خانگی به سر می برد، سر می دادند.

این روزنامه لبنانی با اشاره به کارنامه مردودی روحانی و دولتش در 4 سال گذشته به ویژه در حوزه اقتصاد و سخت تر شدن اوضاع معیشتی برای مردم ایران به ویژه اقشار کم درآمد، تاکید می کند: این عملکرد تاثیری مستقیم بر میزان آرایی خواهد داشت که روحانی چشم به آنها دارد.

النهار همچنین به اقدام چهارشنبه گذشته دولت آمریکا در وضع تحریم های جدید علیه ایران اشاره کرده و تاکید می کند: این اقدام دولت آمریکا را باید به تیر آخری توصیف کرد که به روحانی شلیک شد تا امید وی به پیروزی در این انتخابات به کم ترین حد برسد.

به نوشته النهار این نقاط منفی برای رقیب روحانی، امتیازهایی بزرگی شمرده می شود تا بهره گیری از آنها پیروزی خود را رقم بزند، به ویژه آنکه وی طی دوره تبلیغات انتخاباتی اش موفق شد، با مورد خطاب قرار دادن اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه از حمایت آنها بهره مند گردد.

بوابه فیتو : پیروزی از آن رئیسی است

پایگاه خبری مصری «بوابه فیتو» درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران که از ساعت 8 صبح به وقت محلی در مراکز اخذ رای در سراسر کشور آغاز شده، این گزارش را منتشر کرده است: در حالی رقابت اصلی بین «حسن روحانی» و «ابراهیم رئیسی» جریان دارد که نظر سنجی صدا و سیمای جمهوری اسلامی در ایران نشان داد، رئیسی 55 درصد آرا را از آن خود خواهد کرد.

بوابه فیتو با اشاره به رقابت تنگاتنگ این دو نامزد طی دوره تبلیغات انتخاباتی به اتهامات رد و بدل شده بین دو طرف اشاره کرده و می افزاید: به نظر می رسد، این اتهامات بیش از رئیسی به موقعیت انتخاباتی روحانی لطمه زده است.

به همین دلیل این پایگاه خبری با اشاره به سنگین بودن کفه ترازوی انتخابات به سود رئیسی و جریان محافظه کار در ایران، بر این باور است، در رقابت با روحانی، وی پیروزی را از آن خود خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس