فوتبال انگلیس

یک تیم انگلیسی برای نخستین بار توانست در ورزشگاه خود زیر نور مصنوعی بازی کند.

به گزارش مشرق، پس از اینکه فوتبال در انگلیس به صورت گسترده دنبال شد و حضور تیم‌ها افزایش یافت، مسئولان این کشور به دنبال انجام بازی در بین هفته و در ساعات غیرکاری بودند. برای انجام این کار ورزشگاه‌ها به روشنایی نیاز داشتند.

در سال ۱۸۷۸ برای نخستین بار در برامال لین شفیلد در دیداری بین دو تیم این شهر این موضوع آزمایش شد. برای این کار چهار تیر ۹ متری را نصب کردند. بر بالای هر یک از  آنها چند لامپ قرار دادند که روی زمین نور آبی منعکس می‌کرد. مشارکت تماشگران برای این بازی همه را ناامید کرد چون از ۲۰ هزار نفر ظرفیت، تنها ۶ هزار نفر برای تماشای بازی در وزشگاه حاضر شدند. این تجربه چند بار در دیگر ورزشگاه انجام شد اما فدراسیون فوتبال انگلیس استفاده از نور مصنوعی را برای بازی‌های رسمی نمی‌پذیرفت. دلیل آن وجود خطرات احتمالی همچون پایین افتادن لامپ‌ها یا قطع شدن نور بود که منجر به نیمه کاره ماندن بازی‌ها می شد.

چند سال بعد (۱۹۲۰) در دیدار تیم‌های دیک کرز لیدیز و رستو انگلیس به صورت جدی از این روش استفاده شد. دو تیم در دیدار خیریه‌ای به مصاف هم رفتند. ۱۲ هزار نفر برای تماشای این بازی به ورزشگاه رفتند و دیک کرز با چهار گل پیروز شد. پس از این بازی، چپمن در سال‌های حضورش در FA تلاش کرد که بازی‌ها زیر نور مصنوعی برگزار شود اما نتوانست و فقط چند بار در این‌باره آزمایش شد. در نهایت FA (اتحادیه فوتبال انگلیس) استفاده از نور مصنوعی را امتحان کرد. نخستین تیمی که در ورزشگاهش از این امکانات بهره برد، آرسنال بود.

اولین دیدار که در هایبوری زیر نور مصنوعی برگزار شد، بین آرسنال و هاپوئل بود. این اتفاق در ۱۹ سپتامبر ۱۹۵۱ رخ داد و آرسنال ۶ بر یک پیروز شد. در سال ۱۹۵۴ ولورهمپتون از نور مصنوعی در ورزشگاهش بهره گرفت و دو بازی دوستانه معروف را به این روش برگزار کرد. این تیم برابر اسپارتاک مسکو و هانود قرار گرفت. این اتفاق باعث شد یوفا از این ایده برای برگزاری جام قهرمانان استفاده کند. در نهایت این رقابت‌ها زیر نور مصنوعی برگزار شد. به این خاطر که در روزهای شنبه و یکشنبه رقابت‌های باشگاهی برگزار می‌شد، نیاز بود بازی‌های جام قهرمانان وسط هفته انجام شوند.

ابتدا از روزهای تعطیل در وسط هفته استفاده می‌کردند اما تنها راه حل، برگزاری بازی‌ها زیر نور مصنوعی بود. در اسپانیا برای اولین بار در ۲۶ ژوئن سال ۱۹۴۳ در ورزشگاه متروپولیتن، یک بازی زیر نور مصنوعی انجام شد و دو تیم اتلتیکومادرید و والنسیا در دیداری دوستانه به مصاف هم رفتند. با این حال اولین تیمی که تجهیزات لازم را برای این کار در ورزشگاه خود نصب کرد، رئال مادرید بود. این تیم به خاطر حضور در جام قهرمانان، نور مصنوعی را لازم می‌دید. این اتفاق در ۱۸ می سال ۱۹۵۷ در دیدار دوستانه تیم مادریدی با رسیف برزیل رخ داد. بازی زیر نور خورشید شروع شد اما در دقیقه ۱۳، ۴۸۰ لامپ روشن شدند و ورزشگاه را روشن کردند. باشگاه مادرید برای اینکه دید تماشاگران در این شرایط بهتر شود، از توپ سفید بهره برد و جوراب سفید پوشید.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس