رضیان

به گفته عضو کمیته ویژه مجلس برای بررسی حادثه ریزش معدن، عمل نکردن وزارتخانه های کار و صنعت به وظایف نظارتی خود، یکی از اصلی ترین علت های وقوع حادثه معدن زمستان یورت است.

به گزارش سرویس جامعه مشرق- عبدالله رضیان نماینده مردم قائم شهر و عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از ضعف دولت در انجام وظایف نظارتی خود در حادثه معدن زمستان یورت گلستان، کوتاهی وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتاعی و صنعت، معدن و تجارت را یکی از دلایل اصلی بروز حادثه معدن زمستان یورت دانست.

وی که به عنوان یکی از اعضای کمیته سه نفره مجلس، برای بررسی حادثه معدن انتخاب شده است، با اشاره به مشکلات معادن ذغال سنگ در سراسر کشور یادآور شد: متاسفانه دولت و سازمان تامین اجتماعی، شغل کارگران معادن ذغال سنگ را جز مشاغل سخت و زیان آور محاسبه نمی کنند و همین موضوع باعث شده تا کارگران معادن ذغال سنگ با مشکلات بسیاری که ناشی از کار طولانی در معادن است، مواجه شوند.

وی معوقات کارگران معدن را از دیگر مشکلات این قشر عنوان کرد و به مشرق گفت: متاسفانه کارگران معادن سواد کوه نیز معوقات پرداخت نشده ای از سال گذشته داشتند که با پیگیری های صورت گرفته، موفق به دریافت عیدی و حقوق اسفند ماه خود شدند.

عضو کمیته سه نفره مجلس در موضوع حادثه زمستان یورت با تاکید بر اینکه کارفرما در این معدن تمامی 470کارگر مشغول به کار را بیمه کرده است، گفت: حق بیمه این افراد طی سه سال گذشته به طور کامل پرداخت شده است اما مشکل اصلی مخالفت دولت و سازمان تامین اجتماعی است که شغل کارگری معدن را سخت و زیان آور محاسبه نمی کنند.

رضیان علت اصلی معوقات طولانی مدت کارفرمایان معادن ذغال سنگ به کارگران را خرید ارزان و زیر قیمت ذغال سنگ توسط  ذوب آهن اصفهان دانست و اظهار داشت: قیمت جهانی ذغال سنگ 170دلار است که متاسفانه ذوب آهن اصفهان، به ازای هر تن تنها 450هزار تومان آنهم در پرداخت های بلند مدت به معادن پرداخت می کند و همین موضوع باعث شده تا معوقات کارفرما به کارگران طولانی شود.

به گزارش مشرق، هم اکنون اعضای هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان شامل شرکت هایی چون سرمایه گذاری صبا تامین، سرمایه گذاری صدر تامین (هر دو وابسته به شستا)، صندوق بازنشستگی فولاد و شرکت فرآورده نسوز ایران (وابسته به شستا) است که ارتباط مشخص و ملموسی با دولت و شرکت های دولتی دارند.

معادن ذغال از تکنولوژی 50سال قبل بهره می برند

این نماینده مجلس مشکل اصلی و حاد معادن ذغال در ایران را بهره گیری از تکنولوژی 50سال قبل دانست و گفت: بررسی های اولیه حکایت از مشکلات و نقص های بسیاری در معادن ذغال دارد. قدیمی بودن سیستم های هوادهی  و در اختیار نداشتن سیستم اعلان گاز متان از جمله مشکلات معادن است که باید با کمک وزارتخانه های کار و صنعت معدن تجارت رفع شود.این درحالی است که حادثه اخیر نیز به واسطه عدم نظارت صحیح دستگاههای دولتی به وقوع پیوسته و با وجود ایمن اعلام شدن معدن در بازدیدهای قبلی این اتفاق رخ داده است.

رضیان خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش های وزارتخانه های مسئول، این معدن با 68 درصد ریسک ایمنی بالایی داشته است درحالیکه معادنی با ریسک 32درصد نیز در کشور وجود دارند که احتمال بروز حادثه درآنها به مراتب بالاتر از معدن زمستان یورت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
    6 14
    دروغگویی خبرگزاری دولتی ایرنا در پوشش خبر روحانی در اصفهان، به دلیل استقبال ضعیف اصفهانی ها این خبر گزاری عکس سال 92 رو گذاشت، اصل واقعیت را در رجا ببینید.
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
      5 11
      آره هم عکس واقعی زده شده و هم فیلمش، سه چهارم میدون در طول خالی بود و دو پنجم در عرض، پس آخر هفته روحانی رفته
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
    6 13
    این وزیر کار خدایی در استان ما هم خیلی دروغ گفت و تبلیغ دروغ برای دولت بی عملکرد کرد که انشاالله در پیشگاه خداوند دادستان جوابگو خواهد بود آیا دو روز ریاست ارزش این کارها را دارد ؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
    11 4
    مشرق لطفا توضیح دهد که مالکان معدن چه کسانی هستند و مشرق در اتهام زدن به دولت چه نفعی میبرد؟
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
      1 0
      ببخشید اشتباه مثبت دادم ببخشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس