به گزارش مشرق، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص «آخرین وضعیت هدایت تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی آینده»، اظهار داشت: نسبت به سال گذشته تغییرات خاصی نداریم، اما امسال ظرفیتها را ملاک قرار دادهایم و همه ادارات آموزش و پرورش باید حداکثر ظرفیت را برای پذیرش دانشآموزان در رشتههای مختلف در نظر بگیرند.
وی ادامه داد: توزیع متوازن که سال گذشته مورد تأکید آییننامه بود، نیاز به بسترسازی بیشتری دارد که افق بلندمدتی را برای آن طراحی کردیم که باید اجرا شود، اما در حال حاضر با توجه به آمادگیهایی که لازم است صورت گیرد، بنا بر حداکثر ظرفیت و براساس علاقهمندی دانشآموزان، این موضوع را ملاک قرار دادهایم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: براساس آسیبشناسی سال گذشته، موارد را جمعبندی کردهایم و در قالب یک شیوهنامه جدید، به ادارات آموزش و پرورش ارسال شده است؛ ضمن اینکه امسال ۲نمون برگ را به دانشآموزان ارائه میدهیم که یکی نمونهبرگ شماره ۶ است و اولویتها را براساس توانایی، استعداد و رغبت دانشآموزان امتیازبندی کردهایم.
شکوهی افزود: نمونبرگ شماره ۷ نیز ملاک نهایی برای هدایت تحصیلی، انتخاب رشته و ثبتنام در مدرسه است و به عملکرد تحصیلی دانشآموزان مربوط است، اما نمونبرگ شماره ۶ حکم توصیهای دارد و براساس آزمونهای مشاورهای که از دانشآموزان به عمل آمده است، به آنها اعلام میشود.
وی در خصوص اینکه گفته میشود بعضی از دانشآموزان به اجبار به رشتهای خاص میروند، تأکید کرد: نه، امسال اجباری در پذیرش رشتهای وجود ندارد اما مدارس ظرفیتی مشخص در هر رشته دارند و نمیتوانند دانشآموزانی که حداقل نمره لازم را به دست نیاوردند در رشتههای مختلف ثبتنام شوند؛ در نتیجه دانشآموزان رتبهبندی میشوند که این یک بار با خود دانشآموز، یک بار با مدرسه و یک بار هم با منطقه سنجیده میشود.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: عملکرد نمرات پایانی دانشآموز در نوبت دوم، در پایههای هفتم با ضریب یک، پایه هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب سه است؛ علت اینکه پایه نهم با ضریب سه است، این بوده که آزمونها استاندارد و هماهنگ است و به این جهت نمرات مطمئن و دادههای قابل استحکامتری به ما میدهد.
شکوهی از آغاز هدایت تحصیلی از اول تیر ماه خبر داد و متذکر شد: در دو هفته اول تیر ماه، دانشآموزان میتوانند به مدارس خود مراجعه کرده و نمونبرگ تحصیلی را تهیه کنند؛ البته روند هدایت تحصیلی از سال گذشته آغاز شد و آزمونهای لازم توسط دانشآموزان، خانوادهها و مربیان و مشاوران انجام شده است، ضمن اینکه سامانه «همگام» نیز وجود دارد و دانشآموزان از آن نیز میتوانند استفاده کنند.
وی در خصوص «تعداد مشاوران فعال در هدایت تحصیلی دانشآموزان در سال جاری»، عنوان کرد: در حال حاضر تعداد مشاورانی که کار هدایت تحصیلی را انجام میدهند، ۱۸ هزار نفر هستند که دورههایی را برای آنها برگزار کردهایم و کمیتههای هدایت تحصیلی در سراسر کشور و در سطح استانها شکل گرفته است؛ ضمن اینکه حدود ۲ هزار مشاور نیز به صورت پاره وقت فعالیت میکنند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که « آیا امکانات مدارس جوابگوی رشتههای مورد علاقه دانشآموزان برای تحصیل را داراست»، یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت در هر منطقه آموزشی احصا شده است و در سامانه وارد میشود و براساس ظرفیت هر منطقه، دانشآموزان رتبهبندی و به آنها اعلام میشود که میتوانند در رشتهای ادامه تحصیل دهند.