آمانو

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت این نهاد از خاورمیانه عاری سلاح اتمی حمایت می‌کند، اما فقط می‌تواند از این روند پشتیبانی فنی کند.

به گزارش مشرق، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه گفت این نهاد از تبدیل خاورمیانه به منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند.

وی که در نشستی به میزبانی موسسه مطالعات بین‌الملل دانمارک صحبت می‌کرد، گفت: «تا جایی که به ما مربوط می‌شود، آژانس از ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه حمایت می‌کند، اما ما در این مورد مذاکره نمی‌کنیم، بلکه از آن پشتیبانی کرده و اسناد مربوطه را ارائه می‌کنیم.»

از سال 2012 به بعد، آژانس نتوانسته هیچ نشستی با موضوع خاورمیانه عاری از سلاح اتمی برگزار کند. در سال‌های گذشته قرار بوده نشست‌هایی با این موضوع برگزار شود، اما فشار آمریکا و اسرائیل مانع این مسئله شده است.

آمانو با بیان اینکه آژانس نهادی برای مذاکره در مورد خلع سلاح هسته‌ای نیست، گفت این نهاد نمی‌خواهد جایگزین کمیته اول سازمان ملل که وظیفه‌اش خلع سلاح است، شود.

وی افزود: «آنچه ما می‌توانیم انجام دهیم، ارائه کمک برای اجرای خلع سلاح، آن هم بر اساس درخواست [کشورهای عضو] است.»

آمانو در این نشست با وجود اصرار حاضران، از پاسخ به سوالاتی در مورد تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی و همچنین وظایف آژانس در راستای کاهش تسلیحات اتمی در جهان، طفره رفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • majid IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
    0 0
    چی شده حالا توانایی اژانس کم شده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس