حسن روحانی

تلویزیون و پوشش حادثه معدن آزادشهر و سپس قطع پخش زنده این واقعه با فشار دولت، بحث داغ این روزهای محافل سیاسی و رسانه‌ای است، که به ارزیابی آن پرداخته ایم.

 به گزارش مشرق، شاید روزی حسن روحانی با کنایه و تکه پرانی سازمان صدا و سیما را "رسانه میلی" خطاب می‌کرد، اما از مدتها پیش تا به امروز شاید کمتر کسی باشد که به جانب داری صدا و سیما از حسن روحانی معترف و یا معترض نباشد. این روزها در ایام انتخابات ریاست جمهوری در حالی صدا و سیما به پخش مستقیم بسیاری مراسم ها و سخنرانی های حسن روحانی می پردازد که او در کنار کارنامه بسیار مخدوش 4 ساله، در حال تبلیغ برای انتخابات ریاست جمهوری است، کلنگ میزند، افتتاح می کند و از آینده ای روشن خبر میدهد، و همه اینها در حالی است که هیچ یک از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چنین امکانی را برای خود فراهم نمی بینند. نا گفته نمایند که اینروزها آش آنقدر شور شده است که فلان وزیری که حوزه کاری ویژه خود را دارد به تلویزیون دعوت می شود و به جای اظهار نظر در مورد حوزه کاری خود به ارائه اطلاعات اقتصادی و آمار ایجاد شغل در دولت یازدهم می پردازد.

همه اینها در شرایطی است که اخیرا واقعه انفجار در معدن زمستان یورت آزاد شهر واقع در استان گلستان اتفاق افتاد و با عث کشته و زحمی شدن ده ها تن از معدنچیان و کارگران این معدن شد و سازمان صدا و سیما که مانند حادثه پلاسکو آماده پوشش لحظه به لحظه عملیات امداد و نجات شده بود، با فشار دولتی ها پخش مستقیم خود را قطع کرد و نهایتا کوچکترین تصویری هم از اعتراض گسترده معدنچیان و خانواده های قربانیان حادثه معدن به حضور حسن روحانی در این معدن نشان نداد.

برهمین اساس در گفتگو با برخی کارشناسان و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای و ادوار به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

تقریبا سه ماه است که صدا و سیما ستاد انتخاباتی آقای روحانی شده

محمدحسن آصفری نماینده مجلس نهم  در خصوص رفتار صدا و سیما در انتخابات با بیان اینکه متاسفانه صدا و سیما خیلی جانبدارانه کار می‌کند اظهار داشت: یعنی تقریبا سه ماه است که صدا و سیما ستاد انتخاباتی آقای روحانی شده و تمام جلسات و برنامه‌های وی را به صورت زنده پخش می‌کند از طرف دیگر اجازه اینکه منتقدان در برنامه‌های صدا و سیما حضور پیدا کنند و نسبت به برنامه‌های دولت انتقاد کنند را نمی‌دهد.

آصفری خاطر نشان کرد: هرچند دولت آنچنان فعالیتی نداشته است اما متاسفانه حتی این اجازه توسط صدا و سیما داده نمی‌شود تا منتقدین این علمکرد حداقلی را هم نقد کنند.

وی اظهار داشت: من معتقد هستم متاسفانه صدا و سیما در بحث انتخابات فارغ از 1555 دقیقه‌ای که برای هر نامزد گذاشته دارد خیلی جانبدارانه از شخص آقای روحانی حمایت می‌کند.

دولت به صدا و سیما گفته اگر در انتخابات از آنها حمایت نکند بودجه و اعتبارات در اختیار آنها نمی‌گذارد

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اخباری که می‌رسد حاکی از این است که دولت به صدا و سیما گفته اگر در انتخابات از آنها حمایت نکند بودجه و اعتبارات در اختیار آنها نمی‌گذارد اظهار داشت: این اتفاقات در حالی است که متاسفانه امروز می‌بینیم استانداران فعال شده و دهیاران را تحریک می‌کنند که تامین اعتبار شما منوط به تعداد رای‌هایی است که به آقای روحانی داده می‌شود.

وی با تاکید براینکه البته همه اتفاقاتی که دارد می‌افتد نشان از ضعف قانون انتخابات ماست اظهار داشت: امروز وزارتخانه، استانداری و فرمانداری دولتی که خودش سرکار است تبدیل به ستادهای انتخاباتی شده و دارد فعالیت می‌کند که این با عدالت در تبلیغات و عدم استفاده از بیت‌المال در کارها و فعالیت‌های انتخاباتی جور در نمی‌آید.

آصفری خاطر نشان کرد: همین سفرهایی که آقای روحانی با هواپیمای دولت به استان‌ها انجام می‌دهد و کارهای تبلیغاتی خودش را انجام می‌دهد از بودجه‌های دولت است.

عدم پوشش حادثه معدن یورت در صدا و سیما نشان می‌دهد مقداری زیر نظر دولت است

وی در ادامه با مقایسه پوشش تلویزیونی 2 روزه حادثه معدن با 9 روزه پوشش حادثه پلاسکو اظهار داشت: این مسائل به خاطر این است که متاسفانه تهران را تافته جدا بافته می‌دانند و در بحث اتفاقات به مردمی که در استان‌های دیگر و مناطق محروم زندگی می‌کنند توجهی نمی‌شود، این هم یکی از ایراداتی است که متاسفانه صدا و سیما دارد.

این نماینده سابق مجلس افزود: متاسفانه این رفتارهای صدا و سیما هم نشان می‌دهد مقداری زیر نظر دولت است و می‌بینیم در شرایطی وقت برای معرفی فعالیت‌های نکرده دولت می‌گذارد که چندین نفر از هم میهنان ما تکلیفشان مشخص نیست، زیر خروارها خاک هستند و خانواده‌های آنها چشم انتظار هستند ولی متاسفانه صدا و سیما هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد.

رفتار انتخاباتی دولت در مورد حادثه معدن واقعا جای تاسف دارد

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد با بیان اینکه رفتار انتخاباتی دولت در مورد حادثه معدن واقعا جای تاسف دارد اظهار داشت: تا دیروز که معدنچیان حقوق نمی‌گرفتند رئیس جمهور و وزرا علی‌رغم اینکه نماینده مربوطه آنها هم در مجلس تذکر داده بود هیچ توجهی نمی‌کردند، الان هم که این بندگان خدا زیر آوار معدن فوت کردند برای انتخابات جنبه تبلیغاتی پیدا کرده و حالا وزرا و رئیس جمهور می‌روند به این معدن سرمی‌زنند.

ابوترابی با تاکید براینکه واقعا جای تاسف دارد که حتی با فوت معدنچی‌ها بحث‌های سیاسی و انتخاباتی انجام می‌شود اظهار داشت: حتی با فوت مدنچی‌ها هم بحث انتخاباتی تمام نمی‌شود.

این انتقاد به صدا و سیما وارد است که چرا آنچنان که پلاسکو را پوشش دارد در حادثه معدن عمل نکرد

وی با اشاره به تفاوت‌ها در نوع پوشش تلویزیونی در حادثه پلاسکو و حادثه معدن خاطر نشان کرد: در ماجرای معدن تعداد فوت شدگان از پلاسکو بیشتر بود و مظلومیت آنها هم از ماجرای پلاسکو به هیچ عنوان کمتر نبود چون جان آتش‌نشانان پلاسکو و جان این معدنچیان همه عزیز است، همه آنها هم عزیز دارند و معدنچیان هم که برای رزق و روزی حلال در این معدن فعالیت می‌کردند مانند آتش‌نشانان که از نظر فقهی و معنوی به شهادت رسیده‌اند در این شرایط این انتقاد به صدا و سیما وارد است که چرا آن چنان که پلاسکو را پوشش دارد در حادثه معدن عمل نکرد.

صدا و سیما در مورد بودجه، گوشتش زیر دندان دولت است و در حادثه معدن یورت رعایت حال دولت کرد

احمد بخشایش اردستانی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در واکنش به نوع پوشش تلویزیونی حادثه معدن اظهار داشت: اشتباه صدا و سیما این است که وقتی حادثه‌ای مثل پلاسکو یا معدن که برای مردم مهم است پیش می‌آید باید یک حدی را مثلا 5 روز یا 3 روز را برای پوشش آن در نظر بگیرد تا بقیه نتوانند از بیرون از آن استفاده کنند.

بخشایش در ادامه با اشاره به تفاوت‌ها در پوشش تلویزیونی حادثه پلاکسو با حادثه معدن با بیان اینکه احتمالا به خاطر مباحث ریاست جمهوری حادثه معدن را نشان نداد اظهار داشت: البته صدا و سیما به دلیل اینکه در مورد بودجه گوشتش زیر دندان دولت است یک مقداری رعایت حال دولت را کرده است.

دولت باید توجه بیشتر در موضوع تشییع جنازه دسته جمعی معدنچیان انجام می‌دادند البته شاید می‌خواست ضد تبلیغ انتخابات نشود

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه رفتار صدا و سیما در آستانه انتخابات با بیان اینکه پیش از شروع تبلیغات ریاست جمهوری برخی اعتراضات به دلیل سفرهای استانی آقای روحانی وجود داشت اظهار داشت: رئیس‌جمهور محترم در آن زمان هر روز سفرهایی داشتند و در یک روز برای افتتاح پروژه‌ها به دو استان هم سر می‌زدند در این شرایط رقبای وی اعتراض داشتند که صدا و سیما دارد یک جانبه از یک کاندیدای خاص حمایت می‌کند البته الان تقریبا عدالت در برنامه‌های صدا و سیما رعایت می‌شد و کمیسیون نظارت بر کار آنها نظارت می‌کند.

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه شاید بتوان گفت حضور اخیر برخی از وزرا در صدا و سیما و صحبت‌هایی که در چند وقت اخر رد و بدل شد انتخاباتی بوده‌ است اظهار داشت: حق این بود در این مدت اخیر یک مقدار بیشتری به موضوع معدنچیان توجه می‌شد و با توجه به اینکه بیش از 40 نفر از هموطنان ما در این حادثه جان باختند صدا و سیما پوشش خبری بیشتر به آن می‌داد.

وی تاکید کرد: دولت، مجلس و برنامه‌ریزان باید توجه بیشتر بر روی موضوع معدنچیان می‌کردند و تشییع جنازه آنها را دسته جمعی انجام می‌دادند البته شاید هم دولت می‌خواست ضد تبلیغ انتخاباتی نشود.

بگویم عدم پخش مستقیم حادثه معدن با پرداخت بودجه صدا و سیما توسط دولت، بی‌ارتباط بوده حق مطلب را ادا نکرده‌ام

این نماینده مجلس در خصوص ارتباط عدم پخش مستقیم حادثه معدن با پرداخت بودجه صدا و سیما توسط دولت اظهار داشت: اگر بگویم بی‌ارتباط بوده شاید حق مطلب را ادا نکرده‌ام.

وی در پایان با بیان اینکه به نظر می‌رسد اگر می‌خواستند حادثه معدن را پخش مستقیم پخش کنند غیرقابل کنترل بود خاطر نشان کرد: همان صحنه‌ای که برای رئیس جمهور پیش آمد را ببینید مشخص است که اگر می‌خواست به شکل مستقیم این مسائل پخش شود شاید صلاح نباشد چون بعضی از حرف‌ها رد و بدل می‌شود و فردی حرفی مزند که قابل پخش نیست.

دلیل ضعف عمل کرد صداوسیما در حادثه معدن را نمی دانم

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصور من این است که صدا و سیما می‌توانست قوی‌تر در موضوع انتخابات عمل کند اظهار داشت: صدا و سیما با وجود اینکه تلاش خود را کرده‌ است اما می‌توانست به غیر از مناظره‌ها در شبکه‌های مختلف برای هواداران هم زمینه‌هایی را فراهم کند تا حضور پیدا کنند و امیدواریم در فرصت باقیمانده زمینه‌هایی توسط صدا و سیما ایجاد شود که مردم حضور بیشتری در انتخابات داشته باشند.

بائوج لاهوتی در خصوص نوع حضور صدا و سیما در بحران‌ها با اشاره به اینکه صدا و سیما در حادثه پلاسکو حضور خوبی داشت که مایه آرامش بود اظهار داشت: به دلیل اینکه مردم لحظه به لحظه در جریان این حادثه بودند نمره صدا و سیما در آن حادثه نمره قبولی بود.

وی خاطر نشان کرد: باید این را عرض کنم که صدا و سیما می‌تواند کلا در حوادث نقش موثری داشته باشد و در هر بحرانی می‌تواند جلوی شایعات و اخبار متفاوت را بگیرد.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه صدا و سیما می‌تواند در مدیریت حوادث نقش موثری را داشته باشد اظهار داشت: با این وجود صدا و سیما در حادثه معدن آزادشهر ضعیف عمل کرد و من نمی‌دانم دلیل این ضعیف عمل کردن چیست، باید در این باره تحقیق کنم و اگر واقعیت قضیه را ندانم نمی‌توانم در مورد آن اظهارنظر کنم.

صدا و سیما نخواست روحانی در موضوع حادثه معدن یورت بیشتر صدمه ببیند

محمود بهمنی نماینده مجلس شورای اسلامی  در خصوص عملکرد صدا و سیما در موضوع انتخابات با بیان اینکه صدا و سیما عملکرد متعادلی در موضوع انتخابات داشته است اظهار داشت: البته ممکن است آنها تبلیغات خود را بیشتر به سمت یک کاندیدا انجام داده باشد.

بهمنی با اشاره به اینکه دولت بودجه صدا و سیما را نداده است اظهار داشت: بودجه صدا و سیما به مجلس آمد و در برنامه توسعه هم این مساله دیده شد. صدا و سیما درخواست بودجه بیشتری داشت ولی بودجه‌ای که تصویب شد کمتر از پیشنهاد آنها بود با این حال یک مبلغی از پیشنهاد دولت بالاتر تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه به هر حال صدا و سیما زیر نظر دولت نیست اظهار داشت: مسئول صدا و سیما زیرنظر دولت تعیین نمی‌شود و به همین دلیل هم باید کاملا بی‌طرف باشد و انتخابات بهترین فرصت است که می‌تواند مشخص کند چگونه عمل می‌کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه صدا و سیما حادثه معدن یورت را خیلی پوشش ندادند اظهار داشت: اینکه حالا تحلیل آنها از این عدم پوشش چه بوده مشخص نیست، شاید به هر ترتیب نخواستند دولت در آنجا بیشتر صدمه ببیند و یا شاید بتوان انتخابات پیش‌رو یا تخصیص بودجه صدا و سیما توسط دولت را در این خصوص دلیل دانست با این حال در مجموع پوشش حادثه معدن یورت بسیار کمتر از پوشش حادثه پلاسکو بود.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • pariiiiii IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
    4 1
    درهمان جا باید درجلو دوربین به مجری تذکر بدن..
  • کارمند صدا و سیما IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
    5 1
    سه ماه نه بیش از سه سال صدا و سیما زیر مجموعه ادارات دولتی شده
  • ستاد و سیما IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
    5 1
    اگه از ترس بودجه است که این دولت روزای آخرشه! پس از چیش میترسن؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس