کد خبر 722732
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
ماکرون

یکی از اساتید دانشگاه کلن از چالش‌های فراوانی که در پیش روی رئیس جمهور جدید فرانسه قرار دارد سخن گفته و ناتوانی اروپا در حل مسائل بزرگ اجتماعی را علت تقویت جنبشهای افراطی در این اتحادیه دانست.

 به گزارش مشرق، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یکشنبه (هفت ماه می) در سایه ترس و نگرانی شدید مقامات اتحادیه اروپا برگزار شد و البته این بار خطر از بیخ گوش قاره سبز گذشت و "امانوئل ماکرون" نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه توانست مارین لوپن از جبهه افراطی را از میدان به در کند.

بسیاری تحلیلگران بر این باورند که پیروزی لوپن پایان افراط گرایی در فرانسه و سراسر اروپا نیست و این اتحادیه همچنان باید این سایه شوم را بر سر خود تحمل کرده و با آن دست و پنجه نرم کند.

خبرنگار در این ارتباط گفتگویی را باپروفسور دکتر "توماس یاگر" صاحب کرسی سیاست بین الملل و سیاست خارجی دانشگاه کلن آلمان و عضو هیات علمی موسسه سیاست اروپایی در آلمان و از تحلیلگران برجسته این کشور انجام داده که به شرح زیر است.

خطرها و چالش های فراوان در کمین رئیس جمهور جدید فرانسه

با پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بروکسل نفس راحتی کشید. آیا حالا خطر پوپولیسم و راست افراطی رفع شده است؟

پروفسور یاگر: امانوئل ماکرون، رئیس جمهور آینده فرانسه پرو پا قرص ترین نامزد طرفدار اروپا در بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود. جای تعجب نیست که بروکسل از پیروزی وی خوشحال است. بهتر از آن این است که ماکرون در برابر خانوم لوپنی پیروز شده که به عنوان ضد اروپایی ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه اعتبار داشت. اما از طرفی آقای فیلون که به عنوان نامزد جمهوریخواهان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مدت طولانی شانس خوبی برای پیروزی داشت سیاستی کم تر اروپایی را دنبال می کرد و نامزدهای چپ و سوسیالیست ها نیز این گونه بودند.

بر اساس نظر سنجی های فعلی حزب رئیس جمهور جدید فرانسه حدود ۲۵ درصد آراء انتخابات پارلمانی که در عرض چند هفته آینده برگزار خواهد شد را می تواند کسب کند. این بدین مفهوم است که یک دولت ائتلافی در این کشور وجود خواهد داشت و این مسئله می تواند رویکرد طرفدارانه رئیس جمهور جدید فرانسه در قبال اروپا را به نابود کند.

علاوه بر این وظیفه اصلی ماکرون ارتقاء توسعه اقتصادی و انسجام اجتماعی در فرانسه است. اگر وی در این زمینه موفقیت سریعی را کسب نکند جهت گیری به سمت اروپا می تواند به بومرنگی تبدیل شود که حکومت کردن را برای وی سخت کند.

ناتوانی اروپا در حل مسائل بزرگ جامعه دلیل موفقیت افراط گرایی در اروپا

 

به اعتقاد شما دلایل موفقیت های احزاب افراطی و پوپولیسم در اتحادیه اروپا چیست؟

پروفسور یاگر: اتحادیه اروپا در حال حاضر در شرایطی نیست که مسائل بزرگ جامعه را حل کند. این اتحادیه نمی تواند امنیت مرزها و اطراف آن را تامین کند و این اتحادیه نتوانسته است توسعه مثبت اقتصادی برای کل جامعه را فراهم کند. البته اینکه این مسائل را به همه اتحادیه اروپا نسبت دهیم در واقع ناعادلانه است. البته این در زندگی سیاسی غیر معمول نیست؛ از آنجایی که در بسیاری موارد دولت های ملی شکست خورده و برای یافتن مقصر و متهم به بروکسل اشاره می کنند. با این حال ما  این را می دانیم که در اتحادیه اروپا باید تلاش های خیلی بیشتری برای حل چالش های قابل مشاهده پیش رو انجام شود. اگر زندگی بسیاری از مردم به گونه ای که خواست آن ها است بهبود نیابد آن ها چاره کار را در راه حل های ساده پوپولیستی خواهند دید تا رهبران خود را مجازات کنند.

علایق متفاوت آلمان و فرانسه در اروپا

شما مناسبات بین آلمان و فرانسه تحت ریاست جمهوری ماکرون را چگونه ارزیابی می کنید؟

پروفسور یاگر: دولت آلمان به یک دولت موفق و قدرتمند در پاریس علاقه‌مند است، بنابراین آلمان و فرانسه تنها به صورت مشترک در دراز مدت می توانند موتور تحولات اروپا را به جریان بیاندازند. البته منافع و علایق این کشورها در بسیاری موارد با هم متفاوت است. بخصوص مسئله بدهی های دولتی در اینجا موضوعی مهم است که رئیس جمهور جدید فرانسه خواهان اشتراکی شدن آن است اما دولت آلمان همچنان می خواهد در این باره هر کشوری به صورت مستقل مورد بررسی قرار گیرد. آیا ما راهی به سوی طرح به اصطلاح اوراق قرضه یورو که در آن همه به صورت مشترک باید جوابگوی بدهی های اروپایی باشند خواهیم داشت؟ این یکی از مهیج ترین مسائل در سال های آِینده خواهد بود. همچنین این مسئله در این راستا تعیین کننده خواهد بود که آیا موتور آلمان- فرانسه دوباره بهتر به جریان خواهد  افتاد یا فرانسه یک ائتلاف در جنوب این اتحادیه را تشکیل خواهد داد که علایق سیاسی و اقتصادی متفاوتی نسبت به آلمان را دنبال خواهد کرد.

 علاوه بر این حالا ما باید همچنان منتظر بمانیم و ببینیم که رئیس جمهور فرانسه چه برنامه های دولتی را ارائه می دهد. این مسئله تازه بعد از انتخابات پارلمانی قابل ارزیابی خواهد بود.

آراء بالای مردم فرانسه به افراط گرایان چالش بزرگی برای ماکرون

بیش از ۳۵ درصد فرانسوی ها به حزب مارین لوپن و رویکرد ضد اروپایی وی رای دادند. نظر شما در این باره چیست؟

پروفسور یاگر: در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تقریبا ۴۰ درصد آراء برای نامزدهای چپ و راست افراطی بودند و به این ترتیب این ها همچنین آراءی علیه اتحادیه اروپا و علیه مناسبات تنگاتنگ و دوستانه با اروپای آلمان و فرانسه بودند. این درصد بسیار بالایی است و نشان می دهد چه چالش هایی در پیش روی رئیس جمهور جدید فرانسه قرار دارد. اگر "امانوئل ماکرون"، در تجدید اقتصاد فرانسه شکست خورده و شکاف اجتماعی همچنان در این کشور تعمیق شود احزاب ملی پوپولیست می توانند از این وضعیت استفاده کنند. همچنین به اعتقاد بسیاری از مفسران فرانسوی ماکرون چیزی مانند آخرین فرصت فرانسه است قبل از اینکه نظام حزبی به طور کامل از نو مرتب شود. ما امروز نمی دانیم چه می شود اما خطر همچنان وجود دارد.

 عدم نیروی فکری و سیاسی در اروپا برای غلبه موفق بر چالش ها

آیا به اعتقاد شما اروپا در مسیر درستی در حال حرکت است؟

پروفسور یاگر: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در برابر تکالیف مشترکی قرار دارند. آن ها باید در درجه اول در داخل مسائل اجتماعی و اقتصادی را برطرف کنند تا مشروعیت سیاست و دولت را تقویت کنند. آن ها باید مشترکا امنیت اروپا را تامین کنند. اما به جای آن اتحادیه اروپا در حال حاضر شدیدا درگیر اولین جدایی یعنی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است. همچنین این رویکرد دشوار را ما در حال حاضر کاملا غلط دنبال می کنیم و به این ترتیب شکافی عمیق بین انگلیس و اتحادیه اروپا ایجاد می کنیم. متاسفانه برای غلبه موفق بر چالش ها و تکالیف این اتحادیه نیروی فکری و سیاسی وجود ندارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس