کد خبر 722717
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
موگرینی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد از قدرت‌های جهانی خواست به مفاد توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پایبند بماند.

 به گزارش مشرق، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه از کشورهای گروه ۱+۵ خواست به تعهداتشان ذیل توافق هسته‌ای با ایران پایبند بمانند.

به گزارش رویترز، موگرینی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: «توافق هسته‌ای چند جانبه با ایران نقطه عطفی بود که می‌تواند به رویه‌ای برای حل و فصل مسائل جهانی از طریق دیپلماسی تبدیل شود. »

«موگرینی» همچنین گفت: «قدرتهای جهانی بر سر این توافق مذاکره کردند، ولی برجام فوراً به تصویب شورای امنیت رسید و این توافق اکنون متعلق به کل جامعه جامعه جهانی است، نه فقط به ما که در آن اتاق در وین قرار داشتیم. »

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهاراتش به گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تأیید قرار می‌دهند و گفت که اتحادیه اروپا از اجرای کامل برجام حمایت می‌کند.

ایران و گروه موسوم به ۱+۵، متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت (چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و انگلیس) به علاوه آلمان ژانویه سال ۲۰۱۶ به توافقی برای حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران دست پیدا کردند.

این توافق هسته‌ای قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های وضع شده علیه ایران به بهانه موضوع هسته‌ای را رفع کند.

در فاصله یک سال بعد از اجرایی شدن «برجام» بانک‌های بین‌المللی بارها نگرانی خود را از انجام مبادلات مالی شرکت‌ها با ایران ابراز کرده‌اند. آنها می‌گویند با توجه به مبهم بودن قوانین آمریکا در زمینه تجارت با ایران و جرائم سنگینی که واشنگتن قبلاً علیه بانک‌های کشورها به بهانه نقض تحریم‌ها وضع کرده، ترجیح می‌دهند از انجام مبادلات مالی مربوط به ایران اجتناب کنند.

دولت آمریکا همواره درخواست بانک‌ها و شرکت‌ها برای صدور یک دستورالعمل کتبی برای انجام مبادلات با ایران را بدون پاسخ گذاشته است. روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه‌های گذشته نیز به ابهام‌های متعدد پیرامون تجارت با ایران اضافه کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس