کشف اجساد در معدن یورت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، صنعت زغال را رها شده‌ترین صنعت کشور خواند و گفت: حتی یک معدن ایمن در کشور وجود ندارد.

به گزارش مشرق، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی سؤال محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در خصوص علت عدم پرداخت مستمری بازنشستگان صندوق فولاد در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص گفت: این سؤال برای ۱۰ ماه قبل است و تا فروردین ماه حقوق کارمندان داده شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات صندوق فولاد به گذشته بازمی‌گردد، ادامه داد: من مسئول دوران خودم هستم، تمام تلاش خود را کردم و معتقدم عملکرد ما در صندوق موفق بوده؛ اما کافی نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این صندوق در سه دوره سرمایه‌گذاری انجام داده، اما در هر دوره زیان کرده است؛ شرکت دخانیات نیز به این صندوق اضافه شده است که موجب اضافه شدن ۳۰۰۰ کارمند به این صندوق زیان‌ده شده است.

ربیعی، مطالبات بازنشستگان صندوق فولاد را ناشی از برخی قوانین و مقررات برای همسان‌سازی حقوق خواند و گفت: صندوق بازنشستگی فولاد دچار مشکلات اساسی است؛ به محض اینکه جان بگیرد، مطالبات سال‌های قبل را هم می‌دهم.

وی تصریح کرد: شرکت‌ها و سهام‌هایی که به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده، به درد نمی‌خورد و زیان‌ده است؛ همه آنها را از ما بگیرند و دو پالایشگاه سودده بدهند تا مشکلات حل شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: پرداخت حقوق به بازنشستگان معوق نشده، اما مطالبات گذشته وجود دارد که آن را کتمان نمی‌کنم.

ربیعی لیستی را به نمایندگان نشان داد که شامل اسامی شرکت‌های زیان‌دهی بود که به صندوق فولاد واگذار شده است.

وی گفت: سه راه‌حل برای حل مشکلات صندوق بازنشستگی فولاد داشتیم؛ اول انحلال صندوق تا زمانی که دولت حقوق بدهد، دوم برگشت صندوق به حالت قبل و سوم ایجاد منابع پایدار برای صندوق.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: کارگران ذوب‌آهن و زغال‌سنگ به سختی کار می‌کنند، کارگران زغال در بدترین شرایط هستند، گزارشی در خصوص حادثه معدن یورت آماده شده که به زودی منتشر می‌شود.

وی از مجلس خواست شرایطی را برای صندوق فراهم کند تا منابع و مصارف یکسان برای صندوق ایجاد شود و افرادی که در شرایط سخت کار می‌کنند، زندگی بهتری داشته باشند.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خطاب به ربیعی گفت: شما اعلام کردید صندوق فولاد ورودی ندارد؛ این به نفع شماست زیرا بازنشستگان پایان دوره شما کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: صندوق بازنشستگی فولاد ۷۵ میلیارد تومان بدهی درمان دارد، به همین دلیل درمانگاه‌ها از ارائه خدمات درمان به بازنشستگان فولاد اجتناب می‌کنند.

پورابراهیمی افزود: ما گزارش داریم که شما خودتان در هیأت وزیران اداره این صندوق را بر عهده گرفتید، اما امروز می‌گویید به زور به ما داده‌اند.

وی صندوق‌های بازنشستگی زغال را بخشی از صندوق‌های زیرمجموعه فولاد خواند و گفت: ۱۰ هزار کارگر در معادن زغال‌سنگ کرمان و سمنان مشغول کار هستند؛ کارگرانی که در شمال مظلومانه دچار مشکل شدند، از کمترین حقی برخوردار نبودند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مشکلات ۱۵ هزار نفر از بازنشستگان مظلوم شرکت‌های زغال‌سنگ را ناشی از ضعف مفرط وزارت رفاه و وزارت صنایع خواند و گفت: اعلام می‌کنم یک معدن ایمن در کشور ما وجود ندارد، کارگران معدن سه تا چهار ماه یکبار حقوق دریافت می‌کنند؛ مظلومیت از این بالاتر که در اعماق زمین به خاطر عدم ایمنی، جان خود را از دست می‌دهند.

وی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست یک معدن مثال بزند که ایمنی داشته باشد و گفت: وزارت صنایع قول داده بود قیمت زغال را متعادل کند، اما این کار را نکرد؛ مطالبات بازنشستگان فولاد و چهار درصد سختی مشاغل را پرداخت نکردید.

پورابراهیمی خطاب به ربیعی گفت: ابراز تسلیت می‌کنید، تسلیت خشک و خالی به چه درد مردم می‌خورد، تا کی با شما جلسه بگذاریم، ضریب سنوات کارگران را چطور می‌خواهید حساب کنید؟

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، صنعت زغال را رها شده‌ترین صنعت در کشور خواند و گفت: سند راهبردی پیشرفت صنعت زغال کجاست، این اولین حادثه نیست؛ ما گلایه خود را به چه کسی بگوییم؟

وی با انتقاد از مجموعه عریض و طویل وزارت رفاه گفت: باید در دولت آینده برای وزارت رفاه تعیین تکلیف کنیم، در این وزارتخانه عریض و طویل همه چیز وجود دارد؛ از بانک و بیمه تا پالایشگاه و پتروشیمی.

پورابراهیمی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا طرح «طبقه‌بندی مشاغل» و «چهار درصد پرداختی مشاغل سخت» را حل کند و گفت: اگر وزیر اعلام کند که این مشکلات را ظرف زمانبندی معین حل خواهد کرد، دستشان را می‌بوسیم وگرنه سؤال را به رأی می‌گذاریم.

در ادامه مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت، از جانب ربیعی قول داد که مطالبات بازنشستگان در چارچوب قانون پرداخت شود و زمانبندی برای حل مشکلات کارگران فولاد به هیأت رئیسه ارائه شود.

در نهایت پورابراهیمی سؤال خود را به رأی نمایندگان مجلس نگذاشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس