دکتر کوشکی

استاد دانشگاه تهران گفت:‌ اینکه یک نفر بیاید برای چند میلیون اصلاح‌طلب تصمیم بگیرد و همه از او پیروی کنند، اگر این تقلید کورکورانه نیست و اگر این جلوگیری از آزادی و تفکرات آزاد نیست، پس چیست؟

محمد صادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مشرق درباره تقلید سیاسی کورکورانه اصلاح‌طلبان و راهبرد انتخاباتی آنان در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری به همین روش گفت: در دوران اصلاحات یکی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و از کسانی که اندیشمند خوانده می‌شد جلسه‌ای داشت در دانشگاه همدان و تلاش کرد به اشکال مختلف ثابت کند که تقلید مردم و متدینین از مراجع تقلید عظام کار خلاف عقلی است و اینکه مردم متدین مسائل شرعی خودشان را به مراجع می‌سپارند و ازآنها تقلید می‌کنند این کاری خلاف عقل است و موجب وهن و اهانت به جامعه است و حتی کار را به جایی رساند که در عبارتی به شدت وقیحانه تقلید را کار میمون دانست.

وی با بیان اینکه اقدام این فرد مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفت گفت:‌ این اقدام بسیار مورد تایید و حمایت همه‌جانبه کسانی قرار گرفت که خود را اصلاح‌طلب خطاب می‌کردند و به نوعی مهر تایید بر این موضوع زدند. اصلاح‌طلبان در همین زمینه اعلام کردند که ما عقل‌گرا هستیم و ما اهل تقلید نیستیم و اصلا تقلید کار انسان عاقل نیست.

کوشکی با اشاره به تناقضات تاریخی که این روزها در اردوگاه اصلاح‌طلبان سر می‌زند، اظهار کرد:  منتها ما این روزها شاهد یک پدیده عجیب بودیم و آن عبارت از این است که عده‌ای که خود را اصلاح‌طلب می‌نامند، با همان سابقه‌ای که گفتم یک تقلید بسیار وحشتناک و چشم و گوش بسته‌ای را در حوزه سیاسی شروع کردند و تعمیم دادند و به آن افتخار می‌کنند.

این استاد دانشگاه درباره تقلید کورکورانه سیاسی اصلاح‌طلبان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ افزود:‌ در این زمینه کار به جایی رسید که آقای عارف که برای خودش بالاخره شخصیت سیاسی است و جایگاه و موقعیتی دارد بنا بر خواست چهره‌های بالای اصلاحات مجبور می‌شود از رقابت در سال ۹۲ به نفع آقای روحانی کناره بگیرد.

وی با اشاره به انتخابات مجلس دهم اظهار کرد: در ادامه این روند ما انتخابات مجلس سال ۹۴ را داریم که آنجا اصلاح‌طلبان شخصی را عملا به عنوان مرجع تقلید سیاسی برای پیروان‌شان معرفی کردند و با دستور آن مرجع تقلید سیاسی و با رمز «تکرار می‌کنم» همگی به لیستی رای دادند که این لیست چهره‌های قابل توجهی مثل دختر صفدر حسینی وارد مجلس کرد و لیستی بود که مهمترین اقدام آن در طول سال گذشته دادن طرحی بود که اگر کسی در جلسه‌ای سئوال بکند نیروی انتظامی باید آن فرد را به جرم سئوال کردن،‌ حتی در جلسه‌ای که غیر قانونی است، ‌بازداشت کند. چهره‌های لیستی که اصلاح‌طلبان به مجلس فرستادند آنقدر چهره‌های شاخصی هستند که عموما اصلاح‌طلبان احساس شرمساری می‌ کنند که این لیست را لیست خودشان بدانند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اینکه چه اتفاقی افتاده که عده‌ای روزی تقلید مردم متدین از مراجع را مسخره می‌کردند و به آن اهانت می‌کردند و خلاف عقل می‌دانستند، در این چند سال اخیر اصرار دارند که حامیان‌شان چشم و گوششان را ببندند و آن لیست را عینا کپی کنند، سئوال مهمی است. یعنی ما شاهد بودیم در انتخابات سال ۹۴ اصلا ترتیب آرا درست ترتیب لیستی بود که به عنوان لیست آقای عارف مشهور شده بود. یعنی میزان تقلید به صورتی بود که مقلدان آن مرجع تقلید سیاسی که به او لیدر اصلاحات می‌گویند به خودشان اجازه نداده بودند که حتی آن لیستی را که این فرد با کلید واژه «تکرار می‌کنم» تایید و امضاء کرده را با اسامی خود جا به جا کنند. یعنی تقلیدی که به آن تقلید « طابق النعل بالنعل» گفته می‌شود.

کوشکی با بیان اینکه به همان شیوه تقلید سیاسی قرار است در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اصلاح‌طلبان عمل کنند، گفت: جالب است که همین شیوه در انتخابات پیش رو در حال عملیاتی شدن هست. یعنی یک فردی به نام آقای جهانگیری با همین مدل یعنی مدل تقلید چشم وگوش بسته و تقلید شبیه یک ربات باید نامزد شود و وظایفی را انجام دهد و به دستور همان مرجع تقلید سیاسی و به دستور همان فرد بایستی آبروی خودش را در معرض حراج بگذارد و به دستور همان فرد قرار است از انتخابات کنار بکشد و اصلاح‌طلبان به تقلید از همان مرجع سیاسی به آقای روحانی رای بدهند. درحالی که بسیاری از آنها تمایلی به آقای روحانی ندارند و روحانی را اصلاح‌طلب نمی‌دانند و مایل هستند که به چهره‌ای که نزدیک به تفکر آنهاست رای بدهند اینجا یک تقلید به شدت رباتی اتفاق می‌افتد.

این استاد دانشگاه افزود:  سئوالی در اینجا مطرح است؛ هم برای فردی که جایگاه مرجع تقلید سیاسی پیدا کرده و بقیه اصلاحات که خود را پرچم‌دار عقلانیت و تفکر و پرسش‌گری و انتخاب آزاد می‌دانند به هر حال بایستی به این سئوال و پیروانشان و جوان‌هایی که اصلاح‌طلب هستند پاسخ بدهند. اگر تقلید خوب است چرا این‌ها تقلید مردم متدین آنهم از مجموعه‌ای از مراجع را مسخره می‌کردند و آن را یک اقدام عقلی می‌دانست و اگر تقلید بد است چرا الان چند سالی است که اصلاح‌طلبان دارند به شیوه مقلدانه  رای می‌دهند. مگر خودشان آزادی عمل و انتخاب ندارند.

وی ادامه داد:‌ اینکه یک نفر بیاید برای چند میلیون اصلاح‌طلب تصمیم بگیرد و همه از او پیروی کنند، اگر این تقلید کورکورانه نیست و اگر این جلوگیری از آزادی و تفکرات آزاد نیست، پس چیست؟ به هر حال این یکی از آن تناقضات است و همه اهالی اصلاحات آدم‌های چشم و گوش بسته‌ای نیستند و آدم‌هایی نیستند که اهل تقلید کورکورانه آنهم از یک مرجع تقلید سیاسی باشند و عنان و اختیار و رای خودشان را به یک نفر بسپارند. این افراد یک چنین سئوالاتی را خواهند پرسید و آنهایی که به عنوان رهبران اصلاحات مطرح هستند باید به چنین سئوالاتی پاسخ دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    20 37
    عالی بود دقیقا همین طوره
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
      15 14
      اصلاح طلبان عقلانیت ندارند وگرنه به عقل خودشون رجوع می کردند و شخص اصلح را انتخاب می کنند.
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    11 17
    بلم متاسفانه. ما ملت کی میخواهیم دست از موج سواری برداریم خدا میدونه.
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    17 17
    حرف حق
  • محمد IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    18 30
    این آقایون یه موقعی میگفتند خشونت بد است اما وقتی احساس کردندملت آنها را کنار گذاشتن چندماه کشوررا با خشونت ونا امنی درگیر تمودند.
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    22 1
    تا کشور به سمت احزاب بصورت حرفه ای و مستقل نرود انتخابات درست نمیشود
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    26 34
    آخه برادر من علتش اینه که اینا قدرت طلب اند نه اصلاح طلب حاضرند همه چیز و همه کس را فدا کنند تا در قدرت باشند مدلشان این طوری است
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    14 13
    اینکه نفربگوید ودیگران تقلید کنند در بعضی موارد درست است مثل امور پزشکی و امور خاص دینی و امور فنی پیچیده و مهم
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    10 9
    اینکه نفربگوید ودیگران تقلید کنند چیست؟
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
      5 2
      یعنی یک نفر می گوید به فلانی رای بدهید و بقیه بی چون و چرا می پذیرند !
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    18 28
    اقای روحانی مردم را از سایه جنگ می ترساند ولیعهد عربستان هم تهدید به جنگ می کندو در استانه انتخابات رییس جمهور امریکا به عربستان می رود این هماهنگی چه معنایی دارد/؟
  • مهدی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    16 8
    بعضیهاشون به جای این که دغدغه ها تو فکر و ذهنشون باشه، تو کمرشونه! باید یه جا رو واسه قر دادن پیدا کنن دیگه!
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    0 0
    علی برکت الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس