نامزدهای انتخابات

یک فعال اصلاح‌طلب معتقد است وزیر آموزش و پرورش دولت آقای روحانی که پرونده واردات غیر قانونی شرکت وی اخیراً افشا شد، «از پاک‌دست‌ترین و سالم‌ترین نیروهای انقلاب» است...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. با توجه به نزدیک شدن به روزهای داغ انتخابات، ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

پولدارترین نامزد انتخاباتی کیست؟!

پس از فراخوان محمدباقر قالیباف در دومین مناظره انتخاباتی مبنی بر اینکه ۶ نامزد حاضر در انتخابات، لیست دارایی‌های خود را اعلام کنند، موج حمایت‌های گسترده از این پیشنهاد در کشور شکل گرفته است.

شهردار تهران، در دومین مناظره انتخاباتی گفته بود: من پیشنهادی دارم که آن را آماده کرده‌ام که همه ما در هفته آینده لیست اموال خود و بستگان درجه یک خود را برای مردم اعلام کنیم و به قوه قضائیه هم ارائه دهیم تا مردم بدانند با چه افرادی طرف هستند و ثروت اعضای دولت معلوم باشد.

اکنون سؤال اینجاست که موضع ۵ نامزد دیگر در قبال این پیشنهاد مهم چه خواهد بود و آیا در مناظره سوم، حجم ریالی اموال هریک از ۶ نامزد اعلام خواهد شد یا خیر...؟![۱]

*هرچند که یک انتظار عمومی در حال شکل‌گیری است تا نامزدهای انتخابات، فهرست دارایی‌های خود و بستگان درجه اولشان را اعلام عمومی کنند اما در همین رابطه اطلاعاتی مختصر از وضعیت مالی کاندیداها نیز وجود دارد که دانستن آنها حائز اهمیت است.

البته این اطلاعات پیش از این هم بصورت جسته و گریخته در رسانه‌های کشور نشر یافته و تکذیب هم نشده است اما بازخوانی آنها می‌تواند به مطالبه شکل گرفته مبنی بر اعلام فهرست دارایی‌ها توسط نامزدهای انتخابات کمک کند.

لازم به ذکر است که ما در ذکر این اطلاعات، از بیان مقولات مشکوک، مبهم و بی‌سند در قبال تمام نامزدهای محترم خودداری کرده‌ایم.

یکم: حسن روحانی: اطلاعات چندانی در زمینه دارایی‌های شخصی رئیس‌جمهور روحانی در دست نیست. الّا خبری که درباره منزل شخصی او در رسانه‌ها نشر یافته و البته تکذیب هم نشده است.

گفته می‌شود خانه آقای روحانی بیش از ۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد.

دوم: اسحاق جهانگیری: او یکی از چهره‌های محجوب حزب کارگزاران سازندگی و از معاریف اصلاح‌طلب است.

با این حال، شخص آقای اسحاق جهانگیری، ۵ سال قبل در برنامه تلویزیونی شناسنامه با نقل خاطره‌ای از احمدی‌نژاد اینطور گفت که به مدیران دولت جدید گفتم که اگر ما را به کار نگیرید، می‌رویم در بخش خصوصی و پولدار می‌شویم! و آنها هم البته ما را به کار نگرفتند و ما هم رفتیم در خارج از کشور کار اقتصادی کردیم.

سوم: سیدمصطفی هاشمی‌طبا: او یکی از چهره‌های بی‌حاشیه اصلاح‌طلب و از مدیران کارگزارانی جریان چپ است.

تقریبا هیچ حاشیه خاص مالی درباره هاشمی طبا وجود ندارد و به نظر نمی‌رسد او صاحب دارایی‌های کلان باشد. مگر اینکه نکته‌ای از چشم مردم و رسانه‌ها دور مانده باشد. اما با این حال وی مخالفت خود را با اعلام  عمومی لیست اموال اعلام کرده است. وی این نظریه را مطرح کرده است کسی که پول ندارد ممکن است به بیت المال دست بزند!

چهارم: سیدابراهیم رئیسی: آقای رئیسی به دلیل زیّ طلبگی و حضور نزدیک به سی و چند ساله در مناصب قضایی و نظارتی کشور، طبعاً نمی‌تواند از اموال کلانی برخوردار باشد و نکته یا شائبه خاصی هم در این زمینه از سوی رسانه‌ها گزارش نشده است.

پنجم: محمدباقر قالیباف: سابقه مدیریتی قالیباف در نیروی هوایی سپاه پاسداران، در فرماندهی ناجا و در شهرداری تهران نشان می‌دهد که او بیش از فعالیت‌های فوق برنامه شخصی به کارهای اجرایی و مدیریتی مشغول بوده است و صحبت او مبنی بر اینکه تاکنون کار مشروع اقتصادی هم انجام نداده؛ صحیح است.

البته اصلاح‌طلبان و حلقه انحرافی دولت قبل، چند ادعا درباره فرزند وی پیرامون فعالیت‌های اقتصادی مطرح کردند که البته هیچگاه تاکنون اثبات نشده‌اند.

ششم: سیدمصطفی میرسلیم: او از سالیان دور در سمت‌های مختلفی در نظام اسلامی مشغول فعالیت بوده است. با این وجود اما شائبه خاصی در زمینه برخورداری از یک زندگی اشرافی و یا فعالیت اقتصادی کلان پیرامون او مطرح نشده است.

***

قالیباف نگذاشت در تهران زندگی کنیم؛ رفتیم ویلای لواسان!

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت آقای روحانی به تازگی طی اظهاراتی در جلسه شورایعالی شهرسازی گفته است: تهران را شهردار آن، به هرچه سوداگر است فروخته و تمام این شهر پر از برج شده و علاوه بر آنکه هویت و معماری آن نابود شده، بخش عمده‌ای از شهر نیز از بین رفته و جزو بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شده است.

به گزارش روز شنبه روزنامه دولتی ایران، او افزوده است: آقای چمران! خیلی دیر آمدید. شورای شهر و شما به‌عنوان رئیس شورای‌ شهر، می‌توانستید جریان این کار را متوقف کنید اما دست روی دست گذاشتید و امروز شهرهای ما به این وضعیت دچار شده‌اند. هم‌اکنون ببینید چه بر سر شهر آمده است؛ در شهر نه می‌شود راه رفت، نه می‌شود زندگی کرد و نه می‌شود نفس کشید.[۲]

*به لحاظ سیاسی و به دلائل نامعلوم، می‌توان آقای آخوندی را دشمن شماره یک شهردار تهران قلمداد کرد...

فردی که حتی قبل از آغاز موسم انتخابات، نقدهای تند و تیزی را علیه محمدباقر قالیباف مطرح می‌کرد که البته اسناد هیچکدام نیز اثبات نشد.

او بهمن‌ماه سال گذشته در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه شرق گفته بود:

«زمانی که مدیریت شهری بتواند تمام فضای شهر، حقوق مردم و امکان زیست نسل آینده را بفروشد و در اختیار عده‌ای سوداگر قرار دهد؛ سوداگرانی که به قدرت تکنیک مسلح‌اند، نتیجه آن همین جنگل ساختمانی است که در تهران می‌بینیم. طبیعی‌است، تنها چیزی که در این جنگل مهم نیست، کیفیت زندگی شهروندان است.»[۳]

آخوندی در دیماه سال گذشته هم طی یک مصاحبه، قالیباف را متهم به سوداگری در تهران کرده و اینطور گفته بود که من در تهران انضباط شهری ایجاد کردم و قالیباف از این مسئله خوشنود نیست.[۴]

اظهارات وزیر راه آخوندی درباره خدمات ۱۱ ساله قالیباف در شهرداری تهران و اینکه نمی‌شود در تهران زندگی کرد در حالیست که عمده پیش‌بینی‌های اصلاح‌طلبان در زمان آغاز شهرداری قالیباف درباره بزرگ شدن بحران‌های شهر تهران غلط از کار در آمده است.

حسین مرعشی زمانی در ایام مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۴ اینطور گفته بود که ترافیک تهران طی ۵ سال آینده قفل می‌شود اما اینطور نشد.

صحبت‌های اسحاق جهانگیری در مناظره نخست مبنی بر اینکه شهرداری تهران در جمع‌آوری زباله ناموفق است نیز با اعلام خبر تولید برق از زباله‌های تهران؛ جهانگیری را به گوشه رینگ فرستاد.

تحلیلگران و حتی صاحبنظران خارجی نیز از اینکه کلانشهر تهران با وجود تحریم‌ها و چند میلیون نفر جمعیت اما خدمات مطلوبی به مردم ارائه می‌کند و صاحب پیشرفتهای بزرگی شده است، تعجب خود را ابراز کرده‌اند.

پیشرفتهای شهری در تهران تا اندازه‌ای بوده است که قالیباف در سال ۲۰۰۸ نیز بعنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد و گویا داوران بین‌المللی وقعی برای نظرات آقای آخوندی قائل نبوده‌اند![۵]

گفتنیست، رفتارهای مدیریتی عباس آخوندی و اموال شخصی وی، بویژه ویلای شخصی او در لواسان تهران، انتقادات فراوانی را متوجه دولت یازدهم کرده است.[۶]

***

کیانوش‌راد: وزیر آموزش و پرورش از پاکدست‌ترین و سالم‌ترین نیروهای انقلاب است!

«محمد کیانوش‌راد» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، در بخشی از مصاحبه خود با شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز درباره وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم که به تازگی پرونده واردات غیر قانونی شرکت خانوادگی او افشا شد، گفته است:

«من برای آقای قالیباف هم متاسفم و هم دلم برای او می‌سوزد. دلیل اصلی آن این است که قالیباف با آغاز سخن و طرح موضوع از یکی از پاکدست‌ترین و سالم‌ترین نیروهای انقلاب یعنی آقای دانش‌آشتیانی، تیر خلاص را خود بر شخصیت خود وارد کرد. باید به او با تمسک به این جمله حضرت عیسی(ع) گفت: "چه سود که آدمی جهانی را ببرد اما خود را ببازد." قالیباف با طرح چنین موضوع سخیف و غیر اخلاقی، خود را بیش از هرچیزی از دست داد. در ادامه نیز با طرح چنین موضوعی با عوامفریبی سعی کرد که توجه دیگران را به خود به عنوان یک آدم پاکدست، جلب نماید. این جمله را می‌توان در خصوص آقای قالیباف یادآوری کرد که: آنهایی که در کاخ‌های شیشه‌ای زندگی‌ می‌کنند و به دیگران سنگ پرتاب می‌کنند، با اولین سنگ طرف مقابل، همه کاخ شیشه‌ای ‌آنها فروخواهد ریخت.»

اومی‌افزاید: قالیباف برای اظهار صداقت منتظر دیگران ننشیند و خود به عنوان طراح این پیشنهاد(اعلام فهرست اموال)، در اولین جلسه، تمامی اموال و دارایی‌های خود و بستگان خویش را در معرض دید مردم قرار دهد.[۷]

*اظهارات کیانوش راد مبنی بر پاکدست‌ترین و سالم‌ترین نیروهای انقلاب یعنی آقای دانش‌آشتیانی در حالیست که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز یکشنبه گذشته در مصاحبه مطبوعاتی خود از تخلفات شرکت خانوادگی آقای دانش‌آشتیانی رونمایی کرد.[۸]

ضمن اینکه قالیباف هم در مناظره دوم، سخنی مبنی بر قانونی یا غیر قانونی بودن فعالیت‌های شرکت خانوادگی وزیر علوم نگفت و انتقاد او مربوط به چرایی اشتغال به واردات توسط یک وزیر کابینه دولت آقای روحانی بود.

لازم به ذکر است، پیش از این و در دولت آقای روحانی، از یک مدیر ارشد نجومی‌بگیر نیز با عنوان «ذخیره انقلاب» یاد شده بود.

***

۱_ http://www.mizanonline.ir/fa/news/۳۰۵۸۹۱

۲_http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/۱۸۲۰۶۷

۳_http://www.mashreghnews.ir/news/۶۹۰۸۵۵

۴_ http://www.mashreghnews.ir/news/۶۷۳۸۶۸

۵_ http://www.mehrnews.com/news/۷۶۴۸۳۴

۶_ http://www.mashreghnews.ir/news/۶۶۷۹۳۷

۷_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/۱۸۴۹۵۴

۸_ http://www.mashreghnews.ir/news/۷۲۱۱۳۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 45
  • غیر قابل انتشار: 61
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    69 11
    ای کلک
  • سید IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    کسی میدونه اکثر اصلاح طلبان چرا قربه الی الله دروغ می گن ؟
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      چون اصلیترین وجه تمایز اصلاح طلبان از اصولگرایان تمایل به غرب است، و در فرهنگ غربی استفاده از هر دروغ و حربه و نیرنگ برای رسیدن به قدرت جایز است
    • بهرام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      79 16
      درووووغ؟؟؟ از نظر اصلاح طلبان دروغ گفتن ك بد نيس...از نظر اونا اصولگراها بدن نه دروغ گفتن...دروغ واسشون عاديه چيز مهمي ني.
    • بهرام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      61 13
      كارشناس علوم سياسي ام يادمه روز اولي ك وارد دانشگاه شدم.تو كلاس بنيادهاي علم سياست بود ك اولين درس رو از استاد آموختم ك ميگفت : سياست اصلاح طلبان همون سياست غربي هاس ك معتقدن سياست با صداقت در تناقضه.اصلاح طلبان فقط روي مكاري و حيله گري سياست رو ميبينند.از نظر اونا هركس راست بگه سياست مدار نيس. اونا نافشونو با دروغ بريدن
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      8 14
      جن پرستن
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    52 4
    سالم ترین نامزد چه کسی است ؟ با کفایت ترین و متعهدترین نامزد به مردم و خواست مردم چه کسی است ؟
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      76 31
      اگر مرد عمل و کار و تلاش می خواهید به دکتر قالیباف رای بدهید اگر مرد مومن و انقلابی می خواهید به آیت الله رئیسی رای بدهید اگر مرد حرف و شعار می خواهید به روحانی رای بدهید.
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      58 34
      خادم ملت رئیسی
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    آیت الله بهاءالدینی (ره) فرموده بود: ثروتمند ترین مرد جهان آیت الله بهجت است. حالا ثروتمند ترین کاندیداها آیت الله رئیسی است.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    آخوندی نماینده میرحسین در دیدار با رهبری در قضایای فتنه 88 بود از حرکات آخوندی در بخش مسکن و برخورد گازانبری با خبرنگار و........ برسید به میرحسین
  • Ali IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    اگه این سالم و پاکدسته پس خدا میدونه بقیه وزرا چیکارند که این پاکشونه..فاجعست
    • بابک IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      35 9
      یعنی یه کارهایی کردند که این پیش اونا هیچیه وزیر آموزش پرورش و دخترش آخوندی و پسرش زنگنه و کرسنتش وزیر بهداشت و ادبیاتش دولت کولاک کرده
    • بهرام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      32 14
      صبور باش دادا گند مابقي وزراي روحاني هم يكي دوما آينده در مياد و بوش همه جا ميپيچه
  • Ali IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    28 5
    چرا نظرات رو نیذارین
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    48 65
    امانوئل ماکرون 39ساله بدون وابستگی به دو حزب اصلی فرانسه، رئیس جمهور شد احمدی نژاد 61 ساله با پشتوانه 25میلیون رای، به دلیل عدم وابستگی به دو حزب اصلی ایران، حذف شد آزادی، شعار ماست ولی فرانسه مهد آزادی است
    • امید US ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      22 8
      آفرین دمت گرم چرا ما نباید نامزد مستقل داشته باشیم؟
  • مسلم IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    65 22
    در مورد هیچ کدوم اطلاعاتی نداشتید، در مورد آقای رئیسی گفتید طبیعتا ایشان نمی توانند وضع مالی خوبی داشته باشند، چرا ؟؟؟؟ چرا طبیعتا؟؟؟ به نظرتون با حقوق معاون اول قوه قضایه و خانوم شون که عضو هیات علمی دانشگاه هستند و خودشون هم که جز خاندان رئیس السادات هستند که توی مشهد از دوره صفویه معروف بودند
  • امیر IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    61 63
    مشرق نشینان خیلی مرد میخواد نظر مخالفانشون رو هم منتشر کنن
    • محمد IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      73 29
      اینو برو به همون سایتای زنجیره ایتون بگو!!
    • امیر IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      30 55
      در جواب محمد.. فعلا که مشرق از انتشار نظر مخالفا وحشت داره
  • علی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    91 62
    روحانی ، ریس جمهوری که فناوری فضایی و هسته ای و اقتصاد کشورش را به خمیر دندان خارجی و پوشک و ادکلن فروخت
  • سعید IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    59 59
    شما مشرقی ها کلا خوشید با خودتون تیتر میزنید ولی همش حدس و گمانه، "بنظر نمیرسد دارایی چندانی داشته باشد" !!!!!!! خیلی خبرتون مستند بود به اسناد متقن !!!!!! میدونم منتشر نمیکنی، ولی بازم برای خودت نوشتم
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    64 40
    روحانی انگلیس درس خونده مگه انگلیس دشمن ما نبود چرا این اقا اونجا درس خوند ولی بچه های ما رفتند شهید شدند
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      30 13
      روحانی تافته جدا بافته بود هم در انگلیس درس میخاند و هم در ایران بالاترین شغل امنیتی و حقوق گزاف میگرفت
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      10 16
      با افرادی با دید و نیت شماها به کجا می رسیم
  • بهمن US ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    21 16
    سلام زیاد سربه سر نزارید حصر را تمام کنید همه مسولین به خوردن عادت کردن ما به گرسنگی
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    16 2
    باید ببینی مردم چه می گویند
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    21 3
    کاشکی میشد برمیگشتیم به سال 80 یه بار دیگه فرصت انتخاب داشتیم
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    15 4
    از توکلی بپرس که هم طیف مشرق است و اونجا درس خونده
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    18 42
    به گذشته بر نمی گردیم. درود بر دولت تدبیر و امید
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      29 5
      قراره وضع تغیر کنه بازگشتی در کار نیست
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      24 12
      ملت اجازه نمی دهند 4 سال گذشته تکرار شود.
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
      11 7
      همونطور که اجازه ندادند 8سال احمدی نژاد تکرار شود
  • عبدالعلی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    34 15
    اگر وزیر آموزش و پرورش پاکدست ترین کابینه دولت روحانی باشد ، فکر کنید بقیه وزرا چی هستند .
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    27 9
    اخوندي تو اصلا حق زندگي نداري چون يك اتاق دراين كشور بزرگ ندارم
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    15 6
    مشرق جان پس با این حساب روحانی از همه کاندیداها ثروتمندتره البته نکته ای در مورد آقای رییسی ذکر کردین و اینکه ایشان بدلیل ذی طلبگی امکان داشتن ثروت را ندارند پس به این ترتیب آیا روحانی ذی طلبگی ندارد؟ خواهشمندم به این نکته خود روزنامه پاسخ دهد
  • امیرسعید ابو زهرا IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    16 3
    بهترین ثروت همانست که آیت الله العظمی بهجت داشتند.
  • گمنام ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    5 1
    بودن یا نبودن مسئلیه اینست ........
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    22 46
    خاک تو سر سایتت کنن. وارد شدن به سایت همانا فهمیدن طرفداری مسخره شما از اصولگرا ها همانا. خودم به خودم منفی میدم لازم نیست شما زحمت بکشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس