کد خبر 720976
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
تصاویر دیدار امروز اردوغان و پوتین

به اعتقادکارشناس مسائل ترکیه با اشاره به تلاش ترکیه برای تحت فشار قراردادن کانتون عفرین گفت: ترکیه به دنبال به دست گرفتن حفاظت ادلب درجنوب کانتون عفرین نیز می‌باشد؛ اما این موضوع به روسیه باز می‌گردد.

 به گزارش مشرق، «ابراهیم فراهانی»، کارشناس مسائل ترکیه، در خصوص دیدار اخیر اردوغان و پوتین، با اشاره به اینکه تاکنون همه تحریم‌های روسیه علیه ترکیه برداشته نشده است، بیان داشت: به نظر می‌رسد در پشت پرده یک تقسیم‌بندی بین آمریکا و روسیه در مورد سوریه اتفاق افتاده است. منطقه غربی سوریه از جمله کانتون عفرین تحت حفاظت روسیه قرار گرفته است. دو کانتون شمال شرقی نیز در اختیار آمریکا است.

وی با توجه به تلاش ترکیه برای تحت فشار قرار دادن کانتون عفرین افزود: ترکیه به دنبال به دست گرفتن حفاظت ادلب در جنوب کانتون عفرین نیز می‌باشد؛ اما حفاظت از ادلب تنها در دست ترکیه نیست. اگر ترکیه در این‌ باره با روسیه وارد مذاکره می‌شود، به نمایندگی از گروه‌های طرفدار خود و گروه‌های طرفدار عربستان اقدام کرده است.

کارشناس مسائل ترکیه با تأکید بر اینکه اردوغان در ادلب خواستار شهرک‌سازی برای پناهندگان است، مطرح کرد: این موضوع اقدام بزرگی برای ترکیه محسوب می­‌شود. ترکیه در مذاکرات آستانه ۳ و ۴ با بی‌میلی مشارکت کرده بود. آنکارا دستاورد مورد نظر خود را از مذاکرات با روسیه نیز به دست نیاورده است.

وی با اشاره به برنامه سفر اردوغان به واشنگتن گفت: دیدار اردوغان و دونالد ترامپ نیز دستاوردی برای ترکیه در خاک سوریه نخواهد داشت. نیاز است که ایران، ترکیه و عربستان در مورد سوریه به‌ صورت مستقیم رایزنی کنند؛ وگرنه مذاکرات کنونی بیشتر موجب طولانی شدن مسئله سوریه می‌شود.

فراهانی با بیان اهداف دیگر دیدار اردوغان و پوتین اشاره داشت: رجب طیب اردوغان بعد از نتیجه شکننده همه­ پرسی به دنبال تقویت جایگاه خود است. رئیس‌جمهور پیش از اصلاح قانون اساسی ترکیه بیشتر یک نقش سمبلیک داشت؛ اما این جایگاه با اصلاح قانون اساسی ارتقا می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه تحریم‌های روسیه علیه ترکیه هنوز به‌ طور کامل شکسته نشده است، اضافه کرد: آشتی ترکیه و روسیه به دنبال انهدام بمب‌افکن روسی از سوی ترکیه هنوز موجب برداشته شدن همه تحریم‌های روسیه علیه ترکیه نشده است. مسکو و آنکارا حدود ۳۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری دارند؛ لذا رابطه با روسیه برای ترکیه بسیار با اهمیت است. آبراه دریای مدیترانه در تنگه‌های بسفر و داردانل نیز برای روسیه اهمیت بسیاری دارد. دیدار اخیر اردوغان با پوتین علاوه بر بحث سوریه، دیداری اقتصادی و سیاسی نیز به شمار می‌آید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    0 0
    فریب پوتین احمق هدف اردوغان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس