تا پاستور

با نزدیک شدن به ایام انتخابات، تلویزیون نیز با تولید برنامه هایی با این محتوا که اصولاً هدف خاصی در پرداختن به بحث انتخابات را دارند ،برنامه هایی را پخش می‌کند.

به گزارش مشرق، برنامه «تا پاستور» که این روزها به تهیه کنندگی مجید خواجه نژاد روی آنتن شبکه یک است با هدفی متفاوت نسبت به دیگر برنامه هایی از این دست قصد دارد به ارائه راهکار برای رییس جمهور منتخب بپردازد و در گفت و گو با مسوولان سابق و فعلی نظام جمهوری اسلامی ایران به تحلیل و بررسی اوضاع انتخابات و دوران ریاست دولت جدید بپردازد.

مهمانان این برنامه به همراه مجری،  سی دقیقه در یک خودرو تحت اسکورت اتومبیل و موتور سیکلت های ویژه از خیابان های شهر و نقاط مهم و خاطره ساز عبور می کنند و در طول این مسیر در رابطه با مسائل محوری همچون اقتصاد،فرهنگ،سیاستخارجه،علم وفناوری و موضوعات اجتماعی با یکدیگر صحبت می کنند.
میهمانان» تا پاستو« به دنبال ارائه راهکار برای حل دغدغه ها و مشکلات جامعه به رئیس جمهور منتخب دوازدهم هستند.

برنامه »تا پاستور« به تهیه کنندگی مجید خواجه نژاد، کارگردانیرحیم صادق پور، مجری طرح: مقداد مومن نژاد، مدیر تصویربرداری امین عزیزی ، سردبیری رضا غلامی، مدیرتولید: سعیدکیانی، تدوین محمد مصداقی، روابط عمومی و هماهنگی حمیدخواجه نژاد- اشکان حاجی عبداللهی، تصاویر هوایی علی کوه بر کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیما است که روزهای یکشنبه،سه شنبه و پنج شنبه ساعت 18:15 پخش می شود.

«تا پاستور»رئیس جمهوری مردمی

سید فضل الله شریعت پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه اول سیما می گوید:وقتی تهیه کننده برنامه طرحی را با موضوع انتخابات به گروه اجتماعی ارائه داد ،با توجه به اینکه برنامه های زیادی در معاونت سیاسی و شبکه های مختلف سیما تولید می شود ،دوست داشتیم برنامه ای که از آنتن شبکه اول سیما پخش می شود ،نو و جدید باشد و تشابه ساختاری و محتوایی با دیگر برنامه ها نداشته باشد که خوشبختانه با کمک اعضای طرح و برنامه شبکه اول ، اجرایی شد.

او ادامه می دهد:»تا پاستور« با دعوت از افرادی که سابقه کارهای سیاسی داشته یا در دولتهای قبلی فعال بودند یا کاندیدای ریاست جموری بودند ،می خواست به خلق صحنه هایی بیانجامد و آنها را در موقعیتی قرار دهد که اگر رئیس جمهور بودند چه برنامه ها و ایده هایی را داشتند.

شریعت پناهی می گوید: اکثر برنامه های انتخاباتی به صورت میز گرد و درفضای استودیو تهیه می شود ولی ما می‌خواستیم در مکانی خارج از استودیو ،ریس جمهوری را به مردم نشان دهیم که در بین مردم حضور دارد برای همین از ماشین اسکورت شده توسط موتور سوارها استفاده کردیم و تمامی این صحبت ها در خیابان ها و بزرگراه ها ضبط شده است.

مدیر گروه اجتماعی شبکه اول سیماتصریح می کند :میهمانان این برنامه در باره زندگی خصوصی ،فعالیت های سیاسی ، انتخابات ریاست جمهوری از گذشته تا به حال صحبت می کنند و با وجود آمدن فضایی شاد و با نشاط که برای قشر جوان جامعه جذابیت دارد ، میهمان  برنامه به خیابان »پاستور«می رسد.

او در باره طراحی سوال هایی که از میهمان های برنامه پرسیده می شود ، می گوید: چون برنامه »شناسنامه«شبکه 3 و »دست خط «شبکه 5 گفت و گو محور است سعی کردیم سوال های مطرح شده در برنامه ، مشابهه این برنامه های انتخاباتی نباشد .

شریعت پناهی تصریح می کند :انشاء الله بعد از انتخابات در صورت تصویب شبکه »تا پاستور«با یک شکل و شمایلی دیگر و با موضوعات اجتماعی میهمان  خانه های مردم خواهد شد.

راه حل های رجال سیاسی کتاب می شود


مجید خواجه نژاد تهیه کننده برنامه «تا پاستور» می گوید: در اینبرنامه از سبک نوین و خاص گفت وگو بهره گیری شده که کاملاخارج از فضای استودیویی است.تصویربرداری خاص همراه باپلان های هوایی از دیگر ویژگی های تاپاستور است.
این برنامه با ٨ دوربین تصویربرداری می شود، استفاده از سهدوربین درون خودرو و چهار دوربین بیرون خودرو به همراه شاتهوایی تدوین برنامه را با ریتم تند و جذاب کرده است.
تهیه کننده برنامه «تا پاستور» در باره این موضوع که تا به امروز چقدر توانسته اند به پیش بینی هایی که درباره برنامه داشته اند نزدیک شوند، می گوید: به توجه به بازخورد هایی که تا به امروز از برنامه گرفته ایم، میتوان گفت خوب پیش رفته ایم و رضایت مندانه بوده است . روزهای اول برنامه وقتی بعضی از مهمان ها را به برنامه دعوت می کردیم اکثرا نمی پذیرفتند و برایشان سخت بود، اما وقتی که برنامه را دیدند با تماس مجددی که با آنها برقرار می شد ،خوشبختانه دعوت ما رامی پذیرفتند.
خواجه نژاد ادامه می دهد : با توجه به نزدیک شدن به انتخابات سعی کردیم برنامه را به انتخابات نزدیک کنیم .
اما در اصل بنا بود در »تاپاستور« در خصوص مباحث اجتماعی، زندگی های شخصی، محیط زیست و از دوج و مباحثی از این قبیل صحبت کنیم. اتفاقاتی که خیلی ها در خصوص زندگی مسئولین نمی دانند .
خواجه نژاد درباره لوکیشن برنامه  می  گوید: تشریفاتی که ما در برنامه داشتیم خیلی پر سر و صدا بود اما ایده ای متفاوت بود. مسئولین را با یک ماشین اسکورت شده در شهر گرداندیم و با آنها گفتگو کردیم و ساختار جدیدی برای برنامه تعریف کردیم .البته ما قرار است این گفتگو ها و راهکار هایی که در برنامه از رجال سیاسی مملکت گرفته ایم برای بهتر شدن  شرایط کشورمان بهصورت یک کتاب به چاپ برسانیم .
خواجه نژاد ادامه می دهد : جا دارد از سردارحسین  اشتریرئیس پلیس امنیت عمومی ناجا تشکرکنم که ایشان لطف خاصی نسبت به ما داشتند  و با موافقت همکارانشان ماشین نیروی انتظامی در اختیار ما قرار دادند و مجوز تردد ما درسطح شهر را صادر نمودندکه ما برای ضبط و هماهنگی های بیشتر مشکلی نداشته باشیم.همچنین جا دارد از حمایت های آقای برازش و قائم مقام شبکه آقای اخوان همچنین پشتیبانی و محبت های آقای شریعت پناهی  تشکر کنم که اگر حمایت های دوستان نبود ،کا ربه اینجا نمی رسید.
خواجه نژاد به روابط عمومی فعال برنامه اشاره کرده و می گوید: خوشبختانه تیم خبری خوبی دوستان را همراهی می کنند .  از حضور همه میهمان ها و اینکه به چه موضوعاتی خواهند پرداخت ، پیش خبر ی تهیه و برای رسانه ها ارسال می شود . بعد از اتمام برنامه نیز خبر تصویری و مکتوب آن بازتاب داده می شود ضمن اینکه بخش های مختلفی از برنامه برای کسانی که برنامه را ندیده اند در فضای مجازی پخش می شود که مخاطبان خودش را دارد.
هر چند که میهمان هایی هم که در»تا پاستور«حضور می یابند ، در شبکه های اجتماعی خودشان با آوردن   قسمتهایی از کلام خودشان ،برنامه ما را تبلیغ می کنندو همه اینها نشان دهنده این مهم است که برنامه دیده شده است.
خواجه نژاد ادامه می دهد : تا کنون هفده میهمان از جناح ها وطیف های مختلف ضبط کردیم که همه بزرگواران از ساختار جدیدبرنامه راضی بودند. دکترسید محمد حسینی، دکتر غفوری فرد، دکتر صادق خرازی، دکتر آل
اسحاق، دکتر قدیر ابیانه، دکتر کاظم جلالی، دکتر طهماسب مظاهری، محمد نبی حبیبی، دکتر عبدالله جاسبی علی آقامحمدی، سیدرضا اکرمی، الیاس حضرتی، حدادعادل، علی اکبر صالحی و مرضیه دستجردی جلوی دوربین «تا پاستور» رفته اند.


راه کارهای »تاپاستور»اهدایی به دولت دوازدهم


رحیم صادق پور کارگردان »تا پاستور« می گوید : قرار شده که با ۲۶ شخصیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از جناح ها ی مختلف گفت و گو کنیم .این برنامه سعی می کند که با احترام به مهمان برنامه؛ ایشان را دعوت به استودیوی سیار برنامه بنماید. در طول برنامه ما با طرح سوالات مختلف سعی می کنیم با دیدگاه ها و نظرات ایشان نسبت به مسائل گوناگون پیش روی دولت دوازدهم آشنا بشویم که این راه کارها، تقدیم دولت دوازدهم خواهد شد.
او ادامه می دهد : از زمانی که آقای خواجه نژاد به من پیشنهاد کار در برنامه «تا پاستور» را دادند، طی جلسات متعدد قبل از شروع ضبط برنامه، سعی کردیم که نمای متفاوتی از گزارشهای داخل خودرو را به نمایش بگذاریم. برای تولید این برنامه نیازهای فراوانی برای تولید مورد نیاز هست. به هر حال تحقیق و پژوهش و هماهنگی اولین قدم برای تولید این برنامه بود. تیم اتاق فکر سریعا شروع به فعالیت کرد. همزمان دوستان خوبم در گروه، شبکه و حراست سازمان اقدام به هماهنگی های بیرونی کردند. چون این سبک برنامه سازی روشی تقریبا نو می باشد، در ابتدا مشکلات فراوانی پیش رو داشتیم که شاید راحت ترین کار تغییر روش بود، ولی تصمیم جمعی بر این بود که تلاش کنیم متفاوت تر از دیگران عمل کنیم.
صادق پور با بیان اینکه خوشبختانه همکارانی که برای تولید برنامه انتخاب شدند، به جرات می توانم بگویم که از بهترین ها هستند، ادامه می دهد : با توجه به اینکه تمامی دوستان تولید معترف به این هستند که تولید یک برنامه در حال حرکت و داخل خودرو یکی از دشوارترین تولیدات می باشد، تمام گروه تصمیم گرفتیم که بتوانیم بهترین تصاویر از لحاظ تکنیکی را برای مخاطبانمان تهیه و آماده کنیم. در این راستا مدیران شبکه آزادی عمل را به ما دادند. نماهای متفاوت داخلی و خارجی نمایانگر این درایت جمعی می باشد.
کارگردان »تا پاستور«تاکید می کند :به لطف تجهیزات به روز و تیم تصویربرداری توانستیم به این نما برسیم. ضمن اینکه سعی کردیم که در این نما، آسایش مهمان و احترام به ایشان را نیز مد نظر داشته باشیم. بنابراین برای اولین بار در داخل خودرو، مجری و مهمان برنامه روبروی هم نشسته و به گفتگو می پردازند. در طول جلسات قبل از تولید با توجه به اینکه این برنامه در ایام انتخابات پخش می شود، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما به ما اجازه دادند که در روش اجرا و تدوین برنامه ، به روش های مد نظرمان رفتار کنیم.
او در پایان صحبتهایش از تمامی دوستانی که تیم  اورا در این کار یاری دادند ،(مدیران– گروه تولید و تحقیق– حراست سازمان–نیروی انتظامی– تیم حفاظت و…)تشکر کرد که تلاش آنها منجربه تولید برنامه ای متفاوت شد.


حفظ بی طرفی در گفت و گو ها


علیرضا عینالو مجری برنامه می گوید:با توجه به تجربیاتی که در ویژه برنامه های مختلف وجود داشت بر آن شدیم تا برنامه ای با رویکرد اجتماعی تر از برنامه های معمول سیاسی و انتخاباتی را تهیه کنیم بنابراین ضمن بررسی طرح های مختلف ،یک نیاز سنجی و تحقیق میدانی انجام دادیم چون قصد داشتیم از مهمانان خود که از طیف های مختلف سیاسی هستند و تجربه حضور در انتخابات ادوار مختلف را دارند و هر کدام در موضوعات مختلف فرهنگی ، اقتصادی دیپلماتیک و اجتماعی دارای تجربه و تخصص هستند ،راهکارهایی برای الویت ها و مشکلات پیش روی رئیس جمهور منتخب دوازدهم بپرسیم و تصمیم و تشخیص و اقدام مقتضی بر اساس رسیدن به سند چشم انداز ۱۴۰۴ را مطالبه کنیم.
عینالودر باره اجرای این برنامه می گوید :گروه کاملا جوان ولی با تجربه بود . این اعتماد به بنده شدکه با توجه به تجربیاتم اجرای این برنامه را بر عهده بگیرم.قرارشد گفتگو در خودروی تشریفات صورت بگیرد که کاروان مسئولان را تداعی کند.
او تصریح می کند :راه سخت تر از تهیه یک برنامه معمولی چه از نظر تهیه ، تولید، هماهنگی و پشتیبانی پیش روی ما بود که با همکاری صمیمانه دستگاه های ذی ربط صورت پذیرفت که میتوانم بگویم یکی از نقطه های قوت مدیریتی تهیه کننده برنامه بود از آقای وحید رجبی هم برای هر چه نزدیک شدن این اسکورت به واقعیت کمک گرفته شد.
او در باره سوال هایی که از میهمانان برنامه پرسیده می شود ، می گوید:برای هر کدام از مهمانان با توجه به سوابق و ۲۶موضوعی که در نظر گرفتیم در اتاق فکر جلسات متعدد تشکیل و طراحی سوال شد و با یک مسیر گذشته، حال و آینده برنامه ریزی صورت گرفت و بعد از سوالات به کلمات و عکسهایی برسیم که در مواجهه مهمانان به دنبال واکنش آنها باشیم.
به طبع ساخت و اجرای این برنامه نسبت به سایر تجربیات من در گفتگوهایی که چه زنده و تولیدی داشتم متفاوت بود و رسیدن به این هماهنگی ممارست بیشتر و صبر و فرصتی با سعه صدر قابل تشکری از جانب ناظران و مدیران را می طلبید که با وجود میدانی بودن کار و حتی نحوه قرار گرفتن دوربین ها و زمان برنامه کمی دست بسته تر باید گام بر می داشتم.
او ادامه می دهد :تلاش بر برآورده کردن توقعات مخاطبان در کنار رعایت بی طرفی در سوالات و حفظ شئونات مهمانان ما را از جنجال و اختلاف افکنی به دور می کرد ولی رسالت صراحت رسانه ای ما می طلبید که به موضوعات شفاف بپردازیم لذا با تولدی که در تدوین کار پیدا می کند که انصافا تلاش محمد حبیب مصداقی به انسجام بیشتر کار کمک کرد و رضایت همه طیف های و شخصیت های حاضر در برنامه و مخاطبان را فراهم کرد امیدوارم با بسته پیشنهادی با نظرات ۲۶ رجال سیاسی حاضر در این برنامه بتوانیم راهکاری عملی با وحدت و توان همه طیف ها به دور از سیاسی کاری های معمول به منتخب دوازدهم کمکی کرده و این برنامه را به رییس جمهور منتخب همه مردم ایران تقدیم کنیم و بنده به عنوان کوچکترین عضو این مجوعه پر تلاش توانسته باشم از پس این مهم بر آمده باشم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس