کد خبر 720538
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
مارین لوپن

پدر پیر فردا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به دقت دنبال خواهد کرد، اما تا زمانی که نتایج انتخابات اعلام نشود، خیال وی از شکست دختر مغرورش در انتخابات آسوده نخواهد شد.

 به گزارش مشرق، نام ژان ماری لوپن برای کسانی که تحولات سیاسی فرانسه را طی سالهای گذشته و اخیر دنبال کرده اند آشناست. رهبر سابق جبهه ملی فرانسه و پدر مارین لوپن رهبر فعلی این جریان، هم اکنون در نوعی انزوای سیاسی ناخواسته قرار گرفته است. همگان متفق القول هستند که  او قربانی بازی هدفمند دخترش در عالم سیاست شده است.

شوک سیاسی به جبهه ملی فرانسه

در سال ۲۰۱۵ میلادی، جامعه  سیاسی فرانسه از خبر مربوط به اخراج ژان ماری لوپن رهبر جبهه ملی از این مجموعه در شوکی سخت فرو رفت. در هر حال مارین لوپن سیاستمداری برجسته و مشهور در فرانسه محسوب می شد. اما این شوک زمانی به نقطه اوج خود رسید که بر همگان مسجل شد اخراج ژان ماری لوپن توسط دخترش یعنی مارین لوپن صورت گرفته است. به عبارت بهتر، در سال ۲۰۱۵ میلادی، شاهد کودتای مارین لوپن رهبر جلبهه ملی فرانسه علیه پدر خود بودیم. این کودتای سیاسی- خانوادگی بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی  در  فرانسوی داشت. البته در آن زمان رسانه های وابسته به دو حزب سوسیالیست و محافظه کار (دو حزب سنتی اصلی فرانسه) ترجیح دادند بر روی این موضوع مانور رسانه ای زیادی ندهند، زیرا این اقدام منجر به تمرکز افکار عمومی بر جریان راست افراطی فرانسه می شد و این همان هدفی بود که مارین لوپن به دنبال آن بود.

ژان ماری لوپن در سال ۱۹۲۸ میلای متولد شده و هم اکنون ۸۸ سال دارد. او از سال ۱۹۷۲ تا ۲۰۱۱ میلادی، یعنی در یک بازه زمانی ۴۰ ساله، رهبری جبهه ملی فرانسه را بر عهده داشت. دختر وی یعنی مارین لوپن، هم اکنون ۴۸ سال دارد. به این ترتیب، میان پدر و دختر دقیقا ۴۰ سال اختلاف سنی وجود دارد، یعنی به اندازه طول دوران رهبری ژان ماری لوپن در جبهه ملی.

سخت ترین اشتباه ژان ماری لوپن چه بود؟

در سال ۲۰۱۱ میلادی، ژان ماری لوپن سخت ترین اشتباه دوران زندگی شخصی وسیاسی خود را مرتکب شد. او برای رهبری دخترش در جبهه ملی فرانسه زمینه چینی کرد. در مقابل، مارین لوپن که مراحل ترقی را در حزب متبوعش پیموده بود، بیش از هر زمان دیگری به حمایت پدرش برای جایگزینی وی نیاز داشت. مارین لوپن سرانجام با حمایت پدر خود و دیگر اعضای ارشد جبهه ملی، به عنوان رهبر این جبهه برگزیده شد. بااین حال ژان مارین لوپن هرگز تصور نمی کرد که به زودی، دخترش پروسه حذف وی از کل معادلات سیاسی و حزبی در جبهه ملی را آغاز خواهد کرد.

در طول سالهای ۲۰۱۱ میلادی تا ۲۰۱۵ میلادی، شاهد بروز اختلافاتی میان ژان ماری لوپن و دخترش بودیم. اصلی‌ترین نقاط اختلافی میان مارین لوپن و پدرش ژان ماری لوپن به موضوعاتی مانند مهاجرت، هولوکاست و استراتژیهاو تاکتیهای  حزبی و سیاسی جبهه ملی باز می گردد. در حوزه مهاجرت، مارین لوپن خواستار محدود کردن مهاجرت به فرانسه بوده و در مقابل، ژان مارین لوپن پدرش خواستار متوقف ساختن مهاجرت است. در عرصه تعاملات درون حزبی و برون حزبی در جبهه ملی، رویکرد مارین لوپن تا حدود زیادتری نسبت به پدرش بازتر است. اختلاف میان مارین لوپن و پدرش بر سر موضوع هولوکاست نیز موضوعی مهم محسوب می شود. لوپن سال ۱۹۹۷ در اظهاراتی نسبتا ضدهولوکاستی گفته بود که اصل این ماجرا را قبول دارد ولی آنگونه که یهودیان می‌گویند، اتاق گازی تشکیل نشده است. ژان ماری لوپن اخیرا بار دیگر این مواضع را تکرار کرد. این مسئله با نارضایتی دخترش مارین لوپن همراه بود و در برکناری و اخراج رهبر و بنیانگذار جبهه ملی از این مجموعه نقش موثری ایفا نمود.

در هر حال  مارین لوپن در صدد ایجاد تغییرات بنیادین در جبهه ملی بود. او تصمیم گرفته بود تا در راستای جلب افکار عمومی، جبهه ملی را به حزبی رادیکال تبدیل نماید. بدیهی بود که ژان ماری لوپن و برخی همراهانش در حبهه ملی با این رویکرد موافق نبودند. با همه این اوصاف ژان ماری لوپن هرگز تصور نمی کرد که روزی اختلافات وی و دخترش منجر به کودتای مارین لوپن علیه وی شود. این اتفاق در سال ۲۰۱۵ میلادی و به گونه ای ناگهانی رخ داد. البته مارین لوپن در صدد بود در همان سال ۲۰۱۱ میلادی چنین کودتایی را علیه پدر صورت دهد اما در آن زمان، بسیاری از اعضای جبهه ملی همچنان به ژان ماری لوپن وفادار بودند. بنابراین  مارین لوپن تصمیم گرفت این اقدام را در پروسه ای ۴ ساله صورت دهد.

چرا مارین لوپن در سال ۲۰۱۲ کودتا نکرد؟

مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ میلادی حضور یافت توانست حدود ۱۸ درصد آرا را کسب کند. با این حال وی نتوانست به دور دوم و نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه یابد. رد سال ۲۰۱۲ میلادی، رقابت نهایی میان نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند شکل گرفت. با این حال مارین لوپن معتقد بود که کسب ۱۸ درصد آرای عمومی موفقیتی بزرگ برای حزب متبوعش محسوب می شود. بدون شک اگر مارین لوپن در سال ۲۰۱۲ میلادی به موفقیت بیشتر و پررنگ تری در مناسبات سیاسی فرانسه دست می یافت و به دور دوم رقابتهای انتخاباتی این کشور صعود می کرد، در همان سال کودتای درونحزبی علیه پدر را کلید می زد. با این حال سال ۲۰۱۲ میلادی زمان مناسبی برای این کار نبود. سرانجام در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۴ میلادی لوپن به رویای خود دست یافت. وی توانست در رقابتهای انتخابات پارلمانی اروپا بر دیگر احزاب فرانسوی پیروز شود و نمایندگان حزب متبوعش را راهی پارلمان اروپا در بروکسل کند. پس از برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا، لوپن احساس کرد که قدرت لازم در خصوص اخراج پدرش از جبهه ملی را داراست. مارین لوپن در راستای یکپارچه سازی جبهه ملی فرانسه، خود را ملزم به حذف پدرش از قدرت می دانست. لوپن پس از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۴ میلادی به قدرتی بلامنازع در جبهه ملی تبدیل شد. همین مسئله سبب شد تا حتی برخی از نزدیکان ژان ماری لوپن نیز حمایت کامل خود را از مارین لوپن عملی سازند. این حمایتها در سال ۲۰۱۵ میلادی به نقطه اوج خود رسید.  نتیجه افزایش حمایتهای درون حزبی از مارین لوپن، افزایش انگیزه وی جهت اخراج ژان ماری لوپن بود.

آخرین آرزوی ژان ماری لوپن

هم اکنون در سال ۲۰۱۷ میلادی قرار داریم. فردا قرار است دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه میان مارین لوپن و امانوئل ماکرون برگزار شود. مطابق جدیدترین نظرسنجی های صورت گرفته در فرانسه، مارین لوپن حدود ۳۲ درصد و ماکرون بیش از ۶۰ درصد آرای عمومی را در این آوردگاه سیاسی به خود اختصاص خواهند داد. با این حال ژان ماری لوپن اصلی ترین فردی است که از راهیابی دخترش به کاخ الیزه نگران است. او طعم تلخ اخراج از حزبی که خود بنیانگذار آن بوده است را چشیده و هم اکنون با نفرتی عمیق به دختر خود می نگرد. اگرچه مشاهده نتیجه نظرسنجی های انجام شده در فرانسه (که جملگی نشان دهنده پیروی ماکرون بر لوپن می باشد) تا حدود زیادی سیاستمدار ۸۸ ساله فرانسوی را آرام ساخته است، اما تا زمانی که نتایج انتخابات فرانسه اعلام نشود، خیال وی از شکست دخترش در انتخابات آسوده نخواهد شد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی بنیانگذار حزب جبهه ملی فرانسه پس از اخزاب از جبهه ملی فرانسه،   پیروزی «مارین لوپن» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه و راهیابی وی به کاخ الیزه را  غیر قابل قبول و وحشتناک ارزیابی کرده بود. بنیانگذار جبهه ملی فرانسه در این خصوص می گوید: «من با پیروزی مارین لوپن در انتخابات ۲۰۱۷ و راهیابی وی به کاخ الیزه مخالفم و تمامی تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا بار دیگر عدالت برقرار شود. »

آنچه مسلم است اینکه شکست مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، شاید آخرین آرزوی پدر پیر وی باشد. ژان ماری لوپن به خوبی می داند که این شکست می تواند مولد اختلافاتی در مناسبات درون حزبی جبهه ملی باشد. این همان خواسته قلبی ژان ماری لوپن است. دیگر بر همگان مسجل است که نفرین ژان ماری لوپن هم اکنون پشت سر دختر مغرورش مارین لوپن می باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس