کد خبر 720218
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۷
پوشاک قاچاق

کارشناسان و فعالان صنعت پوشاک به واردات و کاسبی اعضای کابینه روحانی اعتراض کردند.

به گزارش مشرق، نساجی مازندران به علت رونق بسیار کم بازار شرایط محدودی برای کارگران خود در نظر گرفته و دوران پرنوسانی را تجربه می‌کند و هیچ روزی نیست که شایعات و اخبار تعدیل نیرو شنیده نشود. دولت یازدهم چندین و چند بار اعلام کرده حامی تولید ملی است اما عملکرد دولت یازدهم نه‌تنها تولید داخلی را از بحران اقتصادی نجات نداد بلکه رفتار برخی مدیران دولتی نشان داد آنها رقیب تولید داخلی هم هستند!


وقتی مشاور روحانی و دبیر شورای مناطق آزاد اعلام می‌کند ما فقط در قرمه‌سبزی و آبگوشت بزباش خودکفا هستیم یعنی در برخی از مدیران دولتی این موضوع نهادینه شده که از نیروی داخلی کاری برنمی‌آید.  حالا مشخص شده وزیر آموزش‌وپرورش یکی از رقیبان تولید ملی و واردکننده پوشاک ایتالیایی است و این موضوع کارگران داخلی را شوکه کرده است. چطور دولتی که وزیرش رقیب تولید ملی است می‌خواهد به نفع تولید ملی کار کند؟ تصور کنید قرار است در هیات دولت تصمیم گرفته شود تعرفه واردات پوشاک ۱۰ برابر شود تا تولید ملی رونق گیرد؛ آیا وزیر به این طرح رای مثبت می‌دهد و از لحاظ تجاری زیان می‌کند یا رای منفی می‌دهد و سود می‌کند؟


وزیر وارداتچی خجالت بکشد


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه پرونده قاچاق پوشاک وزیر آموزش‌وپرورش و دخترش به لحاظ سیاسی مدیریت شد، گفت: این افراد باید نسبت به شرایط بحرانی امروز کارگران کشور خجالت بکشند.


حسینعلی حاجی‌دلیگانی با اشاره به پرونده موسوم به قاچاق یا واردات پوشاک دختر وزیر آموزش‌وپرورش که در روزهای اخیر خبرساز شده است، گفت: متاسفانه امروز واردات رسمی پوشاک فقط از ترکیه ۲۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است که همین موضوع می‌تواند یک فاجعه برای اقتصاد کشور تلقی شود. واحدهای پوشاک در کشور خودمان با نصف ظرفیت کار می‌کنند و کارگاه‌های پوشاک تعطیل شده به یک معضل برای اشتغال تبدیل شده است.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: وقتی فرزندان وزرا مراودات خارجی خود را گسترش می‌دهند، حتی اگر اقوام آنها در وزارتخانه‌های اقتصادی مسؤولیت نداشته باشند می‌توانند از رانت‌های موجود در هیات دولت استفاده کنند. به‌راحتی و با اخذ یک مجوز، ثروت‌های کلانی نصیب این افراد می‌شود و تا زمانی که با این نوع رانتخواری مبارزه جدی نشود نمی‌توانیم با بلیه واردات گسترده و قاچاق مبارزه جدی داشته باشیم.


وی ادامه داد: این افرادی که از رانت پدر استفاده می‌کنند مانع از برخورد کشور با فساد شده‌اند. اینکه تا امروز نظام نتوانسته با واردات بی‌رویه و قاچاق مبارزه کند دلیلش وجود این عناصر است که منافع اقتصادی خود را به ارتباطات سیاسی گره زده‌اند.


حاجی‌دلیگانی در پایان گفت: رسانه‌ها نباید هیچ جای امنی برای این افراد که از رانتهای سیاسی  استفاده می‌کنند باقی بگذارند. تنها راه مبارزه با فساد نا امن کردن فضا برای رانتخواران اینچنینی است.


دولت مجوز نابودی پوشاک ایرانی را می‌دهد


یک تولیدکننده پوشاک با اعلام اینکه وزیر صنعت باید پاسخ دهد که چرا در دوران وزارت او حجم واردات پوشاک به صورت قانونی و غیرقانونی افزایش پیدا کرده است، گفت: امروز کارد به استخوان تولیدکننده داخلی رسیده ولی وزیر هم وارداتچی شده است. محمدعلی میرزایی در گفت‌وگو با تسنیم با گلایه از اینکه عدم نظارت‌ها باعث شده امروز صنعت پوشاک کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کند، اظهار داشت: قرار بود براساس دستورالعمل واردات پوشاک فقط نمایندگی‌های رسمی اقدام به واردات کنند اما متأسفانه با وجود اینکه وزارت صنعت مدعی حمایت از تولیدکننده داخلی است به راحتی مجوزها و گواهی‌های فعالیت صادر می‌کند و حضور واردکنندگان در سطح بازار را افزایش می‌دهد.


این تولیدکننده پوشاک تصریح کرد: مگر نه اینکه درباره ممنوعیت واردات پوشاک از طریق غیرنمایندگی‌ها تصمیم‌گیری شده است، چرا برند ترکی ال‌سی وایکیکی به‌راحتی در مراکز تجاری بزرگ آن هم با وسعت زیاد هر روز افزایش پیدا کرده و در بازار ۸۰ میلیونی کشور مانور می‌دهد.
میرزایی با تأکید بر اینکه امروز کارد به استخوان تولیدکننده داخلی رسیده است، گفت: تغییر فضای فروش امروز یک انهدام جدی برای تولیدکننده داخلی به شمار می‌آید. واردکنندگان که به طرق مختلف اجناس خود را وارد ایران کرده‌اند در پاساژهای بزرگ تحت قالب برند به فروش محصول می‌پردازند.

در این شرایط تولیدکنندگانی که در کنار این مراکز فروش قرار دارند مجبورند تعطیل کنند یا به کار دیگری مشغول شوند. وی تصریح کرد: بنده خودم شاهدم اگر تولیدکننده داخلی بخواهد در این مراکز فروش بزرگ حضور داشته باشد اصلا اجازه این کار به وی داده نمی‌شود، امروز اگر کسی در ایران به تولید پوشاک می‌پردازد آدم باغیرتی است و می‌خواهد برند داخلی را حفظ کند.


میرزایی با اعلام اینکه در روزهای اخیر صنعت پوشاک با خبر وزیر وارداتچی نیز روبه‌رو شده است، گفت: قرار بود در سال تولید ملی حمایت از تولیدکننده داخلی صورت گیرد اما شواهد بازار و تصمیم‌گیری‌ها نشان می‌دهد تمام قوانین بر ضد تولید است نه آنکه حمایت‌کننده باشند.
وی با اعلام اینکه تولیدکنندگان داخلی امروز برای احقاق حقوق خود تمام تلاش خود را انجام خواهند داد، گفت: امروز دیگر نمی‌توانیم شاهد حضور واردکننده‌های مختلف در سطح بازار باشیم. دست‌مان به هرجا برسد اقدام می‌کنیم تا شاید به نتیجه مناسبی دست پیدا کنیم، در این زمینه پیگیر اجرای دستورالعمل واردات پوشاک نیز هستیم تا از این طریق واردات ضابطه‌مند شده و تاحدودی مانع گسترش کالاهای قاچاق به کشور شویم.


کارخانه‌ها تعطیل و کارگرانش بیکار شده‌اند


یک عضو انجمن تولیدکنندگان پوشاک درباره واردات پوشاک برند اروپایی توسط یک وزیر دولت یازدهم، گفت: تولیدکننده‌های ما هر روز تعطیل می‌شوند ولی وزیر دولتی که شعار تولید ملی می‌دهد، تیشه به ریشه تولید می‌زند. البته در قانونی بودن آن هم حرف و حدیث هست.
محمد کردلو در گفت‌وگو با تسنیم درباره واردات پوشاک برند اروپایی آن هم توسط یکی از وزرای دولت یازدهم، اظهار داشت: گفته شده پوشاک شناسایی شده در خانه وزیر به صورت قانونی وارد شده اما سوال اینجاست با چه ابزاری قانونی بودن واردات این  پوشاک اعلام شده است.


 وی با بیان اینکه در حال حاضر بنا بر اعلام بازرسان سازمان حمایت امکان مطابقت برگه سبز با پوشاک‌های وارداتی وجود ندارد، افزود: خلأهای قانونی باعث شده تا واردکنندگان با یک برگه سبز چندین بار پوشاک را به صورت کیلویی وارد کشور کنند، این در حالی است که می‌گویند آقای وزیر تخلفی نکرده و پوشاک را به صورت قانونی وارد کرده است.  این تولیدکننده پوشاک زنانه اضافه کرد: سازمان حمایت توانایی مطابقت برگه سبزهای ارائه شده را با تعداد پوشاک وارداتی ندارد. همین امر باعث می‌شود تا واردکنندگان چندین بار پوشاک را کیلویی وارد کرده و هر بار که بازرسان به مغازه‌های آنها مراجعه می‌کنند برگه سبزهای قدیمی خود را نشان دهند.

کردلو با بیان اینکه براساس آمار، واردات قانونی پوشاک حدود ٥٥ میلیون دلار اعلام شده است، گفت: تخمین بازار فعلی پوشاک نشان می‌دهد نیاز کشور در این حوزه ٤ تا ٥ میلیارد دلار است که حجم زیادی از آن را واردات تأمین می‌کند.


این تولیدکننده با اعلام اینکه امروز واحدهای تولیدی کشور دیگر توان رقابت با کالاهای خارجی را ندارند و هر روز تعطیل می‌شوند، تصریح کرد: جالب اینجاست وزیری که باید برای تولید ملی تلاش کند خود واردکننده شده و تیشه به ریشه تولید ملی می‌زند.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس