کد خبر 719884
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
بلومبرگ

رسانه آمریکایی در گزارشی بر احتمال محروم شدن حسن روحانی از پیروزی دوباره در انتخابات و سرخوردگی رای‌دهندگان ایرانی درباره تحقق وعده‌های برجامی رئیس‌جمهور تاکید کرده است.

به گزارش مشرق، رسانه آمریکایی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت در ایران، مطلبی با این عنوان منتشر کرده است: «ایرانی‌ها همچنان منتظر دریافت عواید برجام هستند».

در گزارش بلومبرگ آمده است: «رای‌دهندگان سرخورده، شاید روحانی را از ریاست جمهوری دوباره محروم کنند».

این رسانه آمریکایی البته در گزارش خود، همانند دیگر رسانه‌های غربی، تقسیم‌بندی جهت‌داری درباره آرایش سیاسی در ایران ارائه و شخصیت‌ها را به دو گروه «میانه‌رو» و «محافظه‌کار و تندرو» تقسیم کرده است.

از نظر این رسانه، طبقه متوسط شهری رو به بالا، پایگاه رای طبیعی حسن روحانی است؛ کسی که در جستجو برای پیروزی برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری ایران است.

در این گزارش بر رقابت رئیس‌جمهور کنونی ایران با ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف به عنوان «دو رقیب اصلی» او تاکید شده است.

بلومبرگ می‌نویسد: « این تصور و درک فزاینده مبنی بر اینکه عواید و پاداش‌های توافق هسته‌ای به صورت ناعادلانه تقسیم شده، به تلاش‌ها برای کنار زدن روحانی میانه‌رو کمک کرده است. در نظرسنجی ماه آوریل ایران پُل(+)، ۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که توافق(برجام) شرایط زندگی ایرانی‌ها را بهبود نبخشید».

در بخشی از این گزارش، اظهارنظری از یک ایرانی ساکن شهر «طرقبه» که شهر زادگاه محمدباقر قالیباف است، آمده است.

طبق گزارش بلومبرگ، «حسین» که مغازه‌دار و فروشنده زعفران، زرشک و ادویه و  ترشی‌جات در طرقبه است، در انتخابات سال ۱۳۹۲ به روحانی رای داد اما حالا درصد حمایت از قالیباف است.

این تاجر و کاسب‌کار ایرانی به این رسانه غربی گفته که در دوره قبل از حسن روحانی، شرایط کسب و کار  بهتر بود.

او افزود: «اگر قالیباف می‌گوید که یارانه‌ها را افزایش خواهد داد، به نظر من قطعا روستاها به سمت او خواهند رفت(به او رای خواهند داد)».

بلومبرگ در ادامه از دغدغه بسیاری از ایرانی‌ها درباره کاهش بیکاری و لزوم قرار گرفتن آن در اولویت رئیس‌جمهور بعدی تاکید کرده و به شعار «کار و کرامت» حجت الاسلام رئیسی پرداخته است.

بلومبرگ در این باره می‌نویسد: «رئیسی روحانی محافظه‌کار، شعار کارزار انتخاباتی خودش را بر همین مبنا قرار داده است "کار و کرامت"».

در بخش پایانی گزارش بلومبرگ از «فرصت‌های خوب» ایرانی‌های تحصیل کرده در خارج از کشور و همچنین شرکت‌های خارجی در ایران تاکید کرده است.

در گزارش آمده است: «شرکت‌های چند ملیتی از قبیل نستله و زیمنس که از قبل در ایران حضور داشتند،‌در حال افزودن به تعداد کارکنانشان هستند در حالی که شرکت‌هایی که تازه در حال ورود به کشور هستند،‌ برای یافتن پرسنلی به منظور دریافت کمک جهت بررسی و شناسایی مشکلات زبانی و فرهنگی،‌ مستاصل و درمانده هستند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس