شیر

با گذشت یکسال از تصویب این مصوبه زمزمه‌های تخصیص مشوق صادراتی محصولات لبنی به گوش می‌رسد.

به گزارش مشرق، چندی است که موضوع اختصاص یارانه صادراتی به لبنیات و کارخانه‌های لبنی برای افزایش قدرت رقابت آن‌ها در بازارهای صادراتی مطرح است که درنهایت سال گذشته با پیشنهاد دولت ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه برای کارخانه‌های لبنی صادر کننده لبنیات اختصاص یافت.

اما با گذشت یکسال از تصویب این مصوبه زمزمه‌های تخصیص این مشوق صادراتی به گوش می‌رسد.

حال با وجود آنکه صنایع لبنی طی سال‌های اخیر بی مهری‌های فراوانی به دامداران کردند انتظار می‌رود که با پرداخت مشوق صادراتی و افزایش رقابت در بازارهای هدف کارخانه‌های لبنی از بار مشکلات دامداران بکاهند.

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی ، با اشاره به آخرین وضعیت مشوق صادراتی محصولات لبنی اظهار داشت: ۱۰ درصد از کل مشوق صادراتی محصولات لبنی مربوط به سال ۹۵ به زودی در اختیار صادرکنندگان محصولات لبنی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: کارخانه‌های لبنی در پی عدم صادرات محصولات لبنی نرخ خرید شیر خام از دامداران را در دو مرحله ۹۶ و ۴۳ تومان کاهش دادند که در صورت تخصیص مشوق صادراتی انتظار می‌رود که به تعهدات قبلی خود پایبند باشند.

مقدسی از افزایش نرخ شیر خام خبر داد و گفت: با توجه به رونق صادرات محصولات لبنی و خروج مازاد تولید پیش بینی می‌شود که نرخ محصولات لبنی به نرخ مصوب شیر خام نزدیک شود.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در پاسخ به این سوال که احتمال توقف خرید توافقی شیر خام وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به رقابت کارخانه‌های لبنی در بازارهای هدف و به دنبال آن مازاد تولید شیر خام روی دست دامداران نمی ماند که  نیازی به خرید توافقی شیر خام باشد.

***رقم مشوق صادراتی لبنیات چشمگیر نیست

محمدرضا گنجی مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی ، گفت: مجموع مشوق صادراتی محصولات لبنی سال گذشته برای کارخانه‌های لبنی ۱۵۰ میلیارد تومان است و از آنجا که رقم چشمگیری نیست لذا نمی‌تواند تحول بنیادی در کارخانه‌ها ایجاد نماید.

وی با اشاره به اینکه تخصیص مشوق صادراتی ارتباطی با افزایش نرخ شیر خام ندارد، افزود: افزایش نرخ خرید شیر خام از دامدار تن‌ها در گرو عرضه و تقاضا بازار داخل است و تن‌ها با رونق صادرات دیگر شیر تولیدی دامداران روی دستشان نمی‌ماند که با این وجود بحران‌های موجود به حداقل خود خواهد رسید.

گنجی در پاسخ به این سوال که امکان خرید شیر خام به نرخ مصوب از دامداران وجود دارد، گفت: برای هیچ یک از کارخانه‌های لبنی خرید شیر خام با نرخ مصوب هزار و ۴۴۰ تومان صرفه اقتصادی ندارد و نرخ خرید شیر خام از دامداران باید در روند تولید و تفاهم با کارخانه‌ها افزایش یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس