کتاب

اولین نشست رسانه‌ای هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس روز گذشته از سوی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیادحفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به منظور تشریح برنامه‌های این جایزه برگزار شد.

به گزارش مشرق،‌ گفتنی است کسانی که می‌خواهند در این دوره از انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس شرکت کنند تا ۱۵ خردادماه مهلت دارند آثار خود را به دبیرخانه‌ دائمی کتاب سال دفاع مقدس بفرستند. آثاری که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ منتشر شده باشند داوری می‌شوند.
 امسال از سازمان‌های تولیدکننده آثار دفاع مقدس، بنیاد شهید، حوزه هنری‌، سازمان تبلیغات اسلامی، روایت فتح و ... خواسته شده که تازه‌های نشر خود را ارسال کنند.

انتظار 2500 عددی
آقای محسن شاه‌رضایی، سخنگوی هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس دبیر این دوره از جایزه را آقای محمدقاسم فروغی معرفی کرد و گفت: امسال با توجه به تغییرات ساختاری که صورت گرفته است، سخنگویی برای اعلام اخبار این دوره از مراسم انتخاب شده است. ۱۶ دوره قبلی از این جایزه به صورت دوسالانه  و سه‌سالانه برگزار شده است. علاوه بر این ۱۶ دوره، دو دوره ویژه به شکل مجزا با عنوان‌های «انتخاب کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدس» و «ربع قرن انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس» در سال ۸۸ برگزار
شده است.
وی افزود: در دوره‌های قبل ۸۶۰۰ عنوان کتاب در گونه‌های مختلف ادبی داستان، خاطره‌نویسی، مستند و غیره، کودک و نوجوان ۶۰۰ عنوان کتاب و در دوره ربع قرن ۶۰۰۰ عنوان کتاب داوری شده‌اند. انتظار داریم در این دوره ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ جلد کتاب به دبیرخانه برسد.

اضافه شدن بخش‌های تازه
شاه‌رضایی درباره داوری این دوره از کتاب سال دفاع مقدس اظهار کرد: امسال داوری‌ها در ۱۲ گروه انجام‌ می‌شود که به این شرح است: داستان، زندگی‌نامه داستانی، خاطره، شعر و نثر ادبی، مستند (زندگی‌نامه، وصیت‌نامه)، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، پژوهش‌های ادبی، پژوهش‌های سیاسی، نظامی‌، امنیتی و اقتصادی، کودک و نوجوان، تاریخ شفاهی و ناشران و خادمان دفاع مقدس.
سخنگوی هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس در ادامه با بیان این‌که امسال علاوه بر موضوعات دفاع مقدس، آثاری که درباره‌ گروه‌های معاند نظام مانند گروهک منافقین، بحران کردستان و... باشد به صورت ویژه داوری می‌شوند، بیان کرد: همچنین بخش بین‌الملل نیز امسال اضافه شده است و کتاب‌هایی که در زمینه مدافعان حرم و بحث‌های مربوط به کشورهای اسلامی مانند سوریه و یمن باشند، به صورت ویژه داوری خواهند شد.

حمایت از ثروت ملی
شاه‌رضایی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که از  آثار دفاع مقدس در سال‌های پیش به عنوان گنج نام‌ برده بودند و اخیراً از آن با عنوان ثروت ملی یاد کرده‌اند، گفت: شعار هفدهمین دوره  انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس را «پاسداشت ثروت ملی (ارزش‌ها و آرمان‌های دفاع مقدس)» انتخاب کرده‌ایم و امیدواریم با شناخت و استخراج این آثار این گنج را به ثروت تبدیل کنیم تا در سال‌های آتی غنی‌تر شود.
سخنگوی هفدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس با توجه به اصلاحات ساختاری این جایزه گفت: امسال، شورای سیاستگذاری در نظر گرفته شده که متشکل از دبیران دوره‌های قبل‌ و صاحب‌نظران ادبیات پایداری و دفاع مقدس است. این شورا همه امور را رصد می‌کند و از نظر علمی و عملی ناظر بر کتاب دفاع مقدس است. در این دوره همچنین روابط عمومی شکل گرفته است و برای این‌که یک نفر اخبار را اعلام کند، سخنگویی را در نظر گرفته‌ایم.  

فعالیت نوقلمان
او افزود: در این دوره دبیرخانه دائمی ایجاد  شده است و فعالیت‌های خود را در طول سال و بعد از اتمام این دوره ادامه خواهد داد. جلسات نقد و بررسی برگزار خواهد کرد و با نویسندگان در ارتباط خواهد ماند. سایت خبری کتاب سال دفاع مقدس نیز طی روزهای آینده رونمایی خواهد شد.
شاه‌رضایی اظهار کرد: در این دوره به نوقلمان و کسانی که در شهرستان‌ها فعالیت‌ می‌کنند توجه ویژه‌ای خواهیم داشت. همچنین در استان‌ها داوری صورت می‌گیرد تا همکاری‌ در استان‌ها بالا برود و علاوه بر کمیته‌ داوری این دوره از انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، از مراکز تولیدکننده آثار دفاع مقدس و بنیاد نخبگان خواسته شده است که درباره آثار نظر بدهند.

گفت و گو
محسن شاه رضایی سخنگوی این جایزه ادبی در حاشیه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در کشورهای مختلفی که درگیر جنگ بودند پس از گذشت سال‌ها لایه‌های زیرین و ناگفته جنگ گفته و نوشته می‌شوند؛ آیا در حوزه دفاع مقدس زمان این اتفاق فرا نرسیده است، گفت: در سال‌های اخیر این کار به‌صورت پراکنده در حال انجام است اما در نهایت این اتفاق باید جزو سیاست‌های جشنواره قرار بگیرد و به دنبال آن هستیم. بیان شکست‌ها، خیانت‌ها و غیره در آثار آینده دیده خواهند شد.
وی درباره تأثیر ترجمه در شناساندن ادبیات دفاع مقدس در دنیا افزود: چند سالی است که ترجمه آثار این حوزه انجام شده است. مثلاً یکی از کتاب‌ها در نمایشگاه فرانکفورت آلمان مورد استقبال و توجه قرار گرفت اما این اقدامات هنوز کافی نیستند و قطعاً یکی از راه‌های معرفی دفاع مقدس و ادبیات آن، ترجمه درست و سپس معرفی صحیح آن کتاب است.
برنامه‌های دبیرخانه دائمی کتاب سال دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
بایدها و نبایدهای ادبیات دفاع مقدس در روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰
معرفی هفدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس در همین روز از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹
مخاطب‌شناسی ادبیات دفاع مقدس ۲۰ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰. این برنامه‌ها در محل نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب در بخش سرای اهل قلم برگزار خواهند شد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس