کد خبر 714754
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۰
کارگر

دولت هنوز نتواسته هیچ اقدام بنیادی برای ساماندهی قراردادهای سفید امضا انجام دهد و در این زمینه در مقابل کارگران روسیاه است.

به گزارش مشرق، کافی است گشت و گذاری در اداره کار د اشته باشیم تا با مشکلات کارگران  از نزدیک مواجه شویم و من هم اتفاقا برای انجام دادن امری شخصی چند روزی درگیر رفت و آمد به اداره کار مشهد بودم و در این رفت و آمدها پای حرف کارگران نیز نشسته و با آنان گفت‌وگوهایی داشته‌ام.

مشکلات زیادی در بین آنان مطرح شد نگرفتن حقوق، رد نشدن درست بیمه تأمین اجتماعی، بیمه بیکاری، مسائل حوزه مشاغل سخت و زیان آور و سایر مواردی از این دست توسط کارگران مطرح شد اما یکی از عجیب‌ترین آنها  وجود قراردادهای سفید امضا بود.

برای من عجیب است اما در کشور ما هنوز موضوع قراردادها و برگه‌های سفید امضا به ویژه در حوزه‌هایی مانند تسویه حساب کارگران وجود دارد و کارگران درگیر آن هستند به این معنی که کارگری پولی نگرفته و یا تعهدی نداده اما به علت اینکه برگه‌ای سفید امضا را در اختیار کارفرما گذاشته بسیاری از حقوق از وی سلب شده است.

کارشناسی ۴۰۰ هزار تومانی

یکی از کارگرانی که مایل نبود نامش ذکر شود در گپ و گفتی دوستانه به من می‌گوید: به علت اجبار به داشتن شغل مجبور به در اختیار قرار دادن برگه تسویه سفید امضا شدم و بعد از اینکه حقوق من را پرداخت نکردند  به اداره کار شکایت کردم و کارفرمایم هم این برگه‌ها را که از من گرفته بود در دادگاه ارائه داد.

وی ادامه می‌دهد: من در آنجا ادعا کردم که این برگه را در ابتدای آغاز فعالیتم از من به صورت سفید امضا گرفته و در ازای آن پولی به من پرداخت نکرده‌اند.

این کارگر تأکید می‌کند: این صحبت من مورد توجه قرار گرفت و برگه برای کارشناسی ارجاع داده شده و حالا من باید برای انجام کارشناسی ۴۰۰ هزار تومان پول پرداخت کنم.

وی با اظهار ناراحتی ابراز می‌کند: ای کاش دست من شکسته بود و آن امضا را نمی‌کردم که حالا بخواهم تا این حد دچار مشکل شوم چرا که چندین ماه است حقوق نگرفته‌ام و بعد از آن هم بیکار شده‌ام و هزینه کارشناسی تقریبا برایم غیرقابل پرداخت است.

داستان این اتاق تا آن اتاق

کارگر دیگری به نام حسن که میل نداشت نام خانوادگی‌اش آورده شود نیز می‌گوید: مشکلی که من هم اکنون دارم این است که پای برگه تسویه حساب را امضا کرده‌ام در ازای اینکه حقوقم را در اتاق بعدی محل کارم دریافت کنم اما این اقدام انجام نشد و من همچنان درگیر مشکلات بسیار زیادی هستم.

وی ادامه می‌دهد: مشکل من حتی با کارشناسی هم حل نمی‌شود زیرا در کارشناسی هم زمان امضای برگه و محتوای نوشته‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تفاوت داشتن آنها حکم به نفع کارگر صادر می‌شود که در مورد سفید امضایی که از ما گرفته شده کارشناسی هم مشکل را حل نمی‌کند.

قرارداد بدون تاریخ

الهام م. از دیگر کارگرانی بود که با وی برخورد داشتم و به من می‌گوید: مجبور به امضای قراردادی بدون تاریخ شدم یعنی شروع و پایان کار من اصلا مشخص نبود.

وی ادامه می‌دهد: یک روز صبح به محل کارم آمدم و بدون هیچ مقدمه‌ای به اتاق مدیرعامل فراخوانده شدم و به من گفته شد که از امروز دیگر آنجا کار نمی‌کنم.

این شهروند مشهدی ابراز ناراحتی می‌کند: یعنی بعد از بیش از یک سال فعالیت کاری با رزومه‌ای مناسب بدون مقدمه به استناد یک قرارداد بدون تاریخ از کار بیکار شده‌ام و دستم به هیچ جا هم بند نیست حالا هم تنها برای اینکه کارفرمایم برای بقیه کارگران خود اقدامات این‌چنینی نداشته باشد شکایت کرده‌ام.

حقوق فقط به شماره حساب واریز شود

هادی ابوی دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارگران کشور در این زمینه می‌گوید: متأسفانه مشکل قراردادهای سفید امضا همچنان در کشور ما وجود دارد و ما برای رفع شدن آن پیشنهاد داده‌ایم که حقوق کارگر تنها به حساب وی واریز شده و از پرداخت دستی پیشگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: در بسیاری از بخش‌ها ما هنوز دچار مشکل هستیم و امید می‌رود قانون بتواند برخی از مشکلات را در این زمینه رفع کند.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه هنوز در حدود ۵۰ درصد از کارگاه‌های کشور از قرارداد سفید امضا استفاده می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: این موضوع تنها به ندادن حقوق ختم نمی‌شود بلکه ممکن است در یک قرارداد سفید امضا برخی از بندها اضافه شوند که تعهدات زیادی را برای یک کارگر ایجاد کرده و حتی وی را به زندان بیاندازد.

ابوی تأکید می‌کند: بستن قرارداد سفید امضا و یا گرفتن هر برگه‌ای بدون داشتن محتوا و تنها با امضا جرم است و کارگر می‌تواند به اداره کار برای آن مراجعه کند اما بسیاری از کارگران اقدام به این کار نمی‌کنند زیرا برای معیشت به آن شغل نیاز دارند.

ریشه‌ای باید حل شود

احسان سهرابی عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور بیان می‌کند: سفید امضاها از دیرباز محل مشکل بوده و باید بتوان برای آنها اقدامی ریشه‌ای را صورت داد.

وی ادامه می‌دهد: مصداق بارز تضییع حقوق کارگران همین مسئله سفید امضاها است و یکی از راهکارهای آن هم ایجاد نظام یکپارچه برای دسترسی به اطلاعات کارگران و نحوه قراردادهای آنان است.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور بیان می‌کند: قراردادهای موقت خود به خود ظلم بزرگی در حق کارگران بوده و امنیت روحی و روانی آنان را از بین می‌برد اما قراردادهای سفید امضا دیگر عملا برده‌داری در دنیای نوین است.

البته در مورد سفید امضاها به مراتب موضوعات سخت‌تر از حقوق و مزایا بوده و گاهی تعهداتی به دوش کارگر در خلال همین امضاهایی که بدون نوشتن متن انجام داده می‌افتد که ممکن است وی را تا زندان هم بکشاند و ناراحت‌کننده‌تر اینکه موضوع به هیچ عنوان هم عجیب نیست.

متأسفانه خواه و یا ناخواه قراردادهای سفید امضا همچنان وجود دارد اما تا کنون دولت نتوانسته  برای آنها کاری انجام دهد و امید می‌رود که در آینده اتفاق مناسبی برای این موضوع رخ دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    2 0
    اونایی که حق کارگر و فقرا رو می خورند قطعاً اون دنیا بدجوری حساب پس می دهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس