کد خبر 714454
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
سنت جوردی کاتالونیا

سنت جوردی قدیسی که اژدهای خشمگین را کشت و با خون آن رز قرمز را آبیاری کرد، این بهانه خوبی برای توهین به مردم مادرید از سوی جدایی طلبان کاتالونیا نیست.

سرویس ورزش مشرق - در آستانه جدال بزرگ دو تیم رئال مادرید و بارسلونا در استادیوم برنابئو هواداران تیم میهمان تلاش می‌کنند تندیس سنت‌جوردی را وارد قلعه سیمانی کنند.

امشب ساعت 23:15 به وقت تهران یکی از بزرگترین بازی‌های باشگاهی در سراسر جهان تحت نام ال‌کلاسیکو دربی به میزبانی طرف مادریدی در استادیوم سنتیاگو برنابئو برگزار می‌شود.

حاشیه‌های این جدال بزرگ معمولاً آنقدر جذاب و گاه پیچیده است که حتی حوزه‌های غیرورزشی نیز یک روز قبل و بعد از این بازی بزرگ قلم به دست شده و از آن می‌نویسد.

پای تاریخ به میان می‌آید و جدایی‌طلبی در ذهن جوانان کاتالونیایی بار دیگر جوانه می‌زند. شعارهای ضددولتی و البته ضدسلطنتی نزد هواداران بارسلونا اوج می‌گیرد و البته اکثریت معترضان خیابانی از آنچه می‌گویند چندان آگاه نیستند و تنها به خاطر نداشته‌ها و فشارهای سیاسی خشم خود را به بهانه فوتبال علیه پادشاه اسپانیا فریاد می‌زنند اما در این میان دامن زدن به برخی حوادث اسطوره‌ای که هیچ ارتباطی به تاریخ مستند ندارد از دید خبرنگاران اسپانیایی مضحک و البته جذاب است.

یکی از این حوادث حاشیه‌ای، باز شدن پای داستان سنت‌جوردی به ال‌کلاسیکو دربی است. سنت‌جوردی (یوردی) به یک جشنواره نیمه‌مذهبی در کاتالونیا اطلاق می‌شود که طی آن از یک قدیس حامی سرزمین کاتالونیا قدردانی شده و به همین بهانه عشاق تا پاسی از شب در خیابان‌ها جشن می‌گیرند.

اسطوره سنت‌جوردی اژدهای خشمگین حمله‌کننده به کاتالونیا را می‌کشد و از خون ریخته شده یک گل رز در قلب کاتالونیا می‌روید. رنگ قرمز این گل رز مربوط می‌شود به قرمزی پرچم سنت‌جورج که در لوگوی باشگاه بارسلونا نیز قابل ردیابی است. به همین دلیل نه چندان پررنگ و مستند هواداران بارسلونا در چند سال گذشته پای این اسطوره را به ال‌کلاسیکو دربی باز کرده و البته ‌آن اژدهای خشمگین را دولت اسپانیا معرفی می‌کند.

بنا بر همین داستان‌های افسانه‌ای پرنسس مورد اعتماد سنت‌جوردی پس از کشته شدن اژدها با همه وجودش از کاتالونیا مراقبت می‌کند و به فرزندان خود می‌گوید اجازه ندهید کاتالونیا به دست سربازان کاستیانا (مادرید امروزی) بیفتد. اتفاقی که گویا رخ داده و امروز کاتالونیا بخشی از خاک کشور اسپانیاست و فوتبال آخرین و تنها بهانه برای اعتراض به این اتفاق خارج از تاریخ است.

کاتالونیا به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به شمار می‌رود و نزدیک به ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در کاتالونیا انجام می‌شود. یکی از خواسته‌های دولت کاتالونیا در سال‌های اخیر پرداخت سهم کمتری از مالیات‌هایی که از مردم این ایالت اخذ می‌شود به دولت مرکزی و تعیین سقف مالیات‌ها توسط دولت محلی بوده است. آن‌ها معتقدند تعهدات مالی این ایالت به دولت مرکزی باعث شده تا کاتالونیا به رغم توان اقتصادی بالایش به مقروض‌ترین ایالت اسپانیا بدل شده و نزدیک به ۴۲ میلیارد یورو بدهی داشته باشد.

گرایش‌های جدایی خواهانه در کاتالان که در دهه‌های گذشته در اقلیت بود در سال‌های اخیر قدرت بیشتری گرفته‌اند. جدایی‌خواهان کاتالونیا و شماری از اقتصاددانان معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که ۲۷ درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و ۲۵ درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا است. همچنین سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد ۱۵ میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازند. این در حالیست که برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند کاتالونیای مستقل به لحاظ اقتصادی توان ادامه حیات ندارد به ویژه اگر به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفته نشود و صادراتش به اسپانیا نیز قطع شود.

نکته دیگری که به بهانه ال‌کلاسیکو دربی بر سر زبان‌ها افتاده زبان کاتالونیایی است چیزی که البته ناحق نبوده اما عنوان آن در استادیوم و مکانی ورزشی چندان معقول به نظر نمی‌رسد. شاید اگر جنایات فاشیستی ژنرال فرانکو که ارتباطی به پادشاهی اسپانیا نداشته علیه کاتالونیا رخ نمی‌داد نسل جوان امروز کاتالونیا تا این حد از دولت اسپانیا نفرت نداشت.

در بازی امشب پادشاه فیلیپ در جایگاه ویژه خواهد نشست و همین مسأله دردسر جدی برای نیروهای امنیتی مادرید ایجاد کرده است. وب‌سایت غیررسمی هواداران دو آتشه و تیفوسی بارسلونا به کنایه پیشنهاد داده تندیس سنت‌جوردی در صندلی کناری پادشاه اسپانیا جای داده شود.

چیزی که مهم است حقوق شهروندی مردم کاتالونیاست که رعایت شدن یا نشدن آن بر دوش فوتبال نیست و به نظر نمی‌رسد سکوهای سیمانی برنابئو محل خوبی برای مطالبه آن باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس