کارت سوخت

شرکت پالایش و پخش، با تغییر تنظیمات تجهیزات پمپ بنزین شماره ۲۴ تهران، فروش بنزین در این جایگاه را به‌عنوان پایلوت و بدون نیاز به استفاده از کارت سوخت آغاز نمود.

سرویس اقتصاد مشرق- در حالیکه طرح یک فوریتی اصلاح مادۀ ۱ قانون توسعۀ حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مشهور به طرح حفظ کارت سوخت، پس از تصویب در کمیسیون انرژی و سایر کمیسیون‌های فرعی، برای سومین هفتۀ متوالی در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است و مجلسیان خواهان بازگشت کارت سوخت به چرخه عرضه بنزین هستند، دولت در اقدامی یکجانبه، از روز گذشته حذف کارت سوخت را آغاز نمود.

بر اساس گزارش خبرنگار مشرق؛ روز گذشته، کارشناسان شرکت پالایش و پخش با تغییر تنظیمات تجهیزات پمپ بنزین شماره ۲۴ تهران (واقع در خیابان شهید بهشتی، نبش خیابان پاکستان)، فروش بنزین در این جایگاه را بعنوان پایلوت بدون نیاز به استفاده از کارت سوخت نمودند.

این در حالیست که مجلس خواهان بازگشت کارت سوخت به سیستم عرضه سوخت است و امروز طرح آن برای رای گیری به صحن علنی آمده بود.

دو هفته قبل نیز هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سامانه هوشمند سوخت تجربه بسیار موفقی در حوزه نفت و انرژی بود، به وزارت نفت هشدار داد: حذف این سامانه، واردکنندگان بنزین و قاچاقچیان سوخت را منتفع می‌کند.

کارت سوخت به عنوان مدلی بومی برای کنترل مصرف سوخت، از زمان اجرای آن تاکنون، با توجه به رشد بیش از  ۲ برابری تعداد خودرو در کشور میزان مصرف بنزین را تقریبا ثابت نگه داشته بود. رشد تقاضای سالیانه بنزین در زمان آغاز سهمیه بندی بنزین حدود ۱۰% بود که با اجرای سامانه هوشمند عرضه سوخت به کمتر از ۲ % تنزل پیدا کرد و با تداوم استفاده از کارت سوخت رشد تقاضای بنزین به حدود صفر رسیده بود.

استفاده از کارت سوخت برای اصلاح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، امکان شناسایی خودروهای فرسوده، استفاده از کارت سوخت برای کاهش آلودگی هوا، تعیین کرایۀ حمل‌ونقل عمومی و اطمینان از عدم قاچاق در جایگاه‌های سوخت از مزیتهای استفاده از کارت سوخت در عرضه بنزین کشور است.

با وجود آنکه نهادهای پژوهشی معتبر و غیرسیاسی کشور از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس بارها بر حفظ این سامانه تاکید کرده اند وزارت نفت و به صورت خاص زنگنه خواستار حذف کارت سوخت است.

در همین رابطه بهرام‌نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس در ۱۸ فروردین ۹۶ پیرامون بررسی حذف یا حفط کارت سوخت در مجلس گفته است که: «جلوگیری از قاچاق سازمان یافته و کانتینری سوخت با توجه به وجود سامانه‌های هشدار ورودی و خروجی تعبیه شده در سامانه هوشمند سوخت یکی از فواید وجود و حفظ کارت سوخت است. »

به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از تحمیل خسارت های این حذف، می بایست هر چه سریعتر این طرح را به رای گیری گذاشته و مانع تسری اجرای حذف کارت سوخت به دیگر، جایگاه های سوخت رسانی کشور گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • PA ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    11 16
    خدا رو شکر . وقت مردم در جایگاه ها کمتر تلف میشه
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      9 4
      مگه شما برا کارت سوخت چقدر وقت تلف میکنی !
  • کامران IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    17 8
    با اجرای طرح کارت سوخت در دولت قبل 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفت و با حذف کارت سوخت قاچاق بنزین مجددا" افزایش خواهد یافت .
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    14 3
    قاچاق و رانت خواری عده ای شروع شد.
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    10 4
    قاچاق و رانت خواری عده ای شروع شد.
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    11 4
    قاچاق و رانت خواری عده ای شروع شد.
  • سروش IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    13 5
    اصرار آقای زنگنه و دلایل اقدامات خود سرانه ایشان جز سختگیری بیجا و کهولت سن چیز دیگری نمی تواند باشد.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      6 5
      البته دلایل دیگری میتواند باشد شما خیلی ملیح فکر کردید
  • س IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    9 5
    بالاخره هر چیزی نظام مند باشه بهتره از بی نظمی . وقتی دولت اصرار بر حذف کارت سوخت داره حتما یه خبری پشت صحنه است و منافع عده ای در این کار نهفته است. وگرنه کارت سوخت چه بدی داره
  • تقی موسوی IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    7 4
    کشتی کشتی بنزین های ارزان قیمت و تقلبی و آلوده ای که برای مردم سرطان ریه به ارمغان میاره رو وارد مملکت میکنند تا جیب هاشون از پول حرام پر بشه. انقدر حرامخواری کنید تا به جهنم برسید حرامخواران خائن برجامپرست. شما رسانه ها هم مردم رو بیدار کنید و وظیفه خودتونو دست کم نگیرید
  • اصغر IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    3 8
    احسنت و بسيار بجا
  • مهدی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    5 1
    تواصفهان مدتهاست برخی از جایگاهها بدون کارت سوخت شده اند خ باهنر ودیگر خیابانها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس