کد خبر 71280
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۷

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ارتقای جایگاه ایران درعرصه فناوری فضایی، از پیوستن کشورمان به جمع 8 کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی در بحث طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره و ساخت ایستگاههای زمینی خبر داد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، رضا تقی پور در همایش چشم انداز فعالیتهای فضایی که در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد به اهمیت جایگاه فضایی کشورمان و توسعه این بخش که از سال 71  به جدیت آغاز شده است اشاره کرد و گفت: ساخت ماهواره های کوچک دانشجویی از سال 75 در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون با گذشت 15 سال از عمر این فناوری در کشور شاهد موفقیتهای بسیاری در این عرصه هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ایران امروز از ظرفیتها و پتانسیلهای خوبی در حوزه فضایی برخوردار است که در کشورهای اسلامی بی نظیر است اظهار داشت: امروز با تلاش و ایثارگری ها در این حوزه توانسته ایم شاهد جایگاه ایران به عنوان هشتمین کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی از طراحی، تولید و ساخت، پرتاب ماهواره و ساخت ایستگاههای زمینی باشیم.

وی با اشاره به ساخت و پرتاب ماهواره ایرانی "امید" که با وجود آنکه کشور روسیه در این زمینه بسیار ایران را معطل کرده بود، گفت: حدود سه ماه بعد از پرتاب ماهواره ایرانی "امید" در نشستی با روسها داشتیم متوجه شدیم که آنها از اینکه "امید" در مدار قرار گرفته و سیگنال می فرستد بسیار متعجب شده بودند و دقیقا نیز می دانستند که ما را معطل کرده اند اما به لطف الهی ما هیچگاه روی کمک روسها در فناوری فضایی حساب نکرده ایم و این رمز موفقیت ما است.

تقی پور با بیان اینکه در سالهای اولیه ورود ایران به عرصه فناوری فضایی به غیر از یک مشت کاغذ و چند مقاله چیز دیگری نداشتیم و دوستان حتی الفبای کار را هم نمی دانستند تصریح کرد: امروز دراین عرصه به مرحله ای رسیده ایم که می توانیم از فناوری فضایی، چرخه تبدیل علم به ثروت را کامل کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم که در دولت نهم رئیس سازمان فضایی ایران بود بهترین سالهای عمر خود را سالهای دفاع مقدس و چند سالی عنوان کرد در سازمان فضایی ایران مشغول به کار بود و گفت: مسئله فعلی ما مدیریت تکنولوژی های فضایی است که نیاز به ساماندهی دارد تا روز به روز از این بخش پیشران برای سایر فناوری های کشور بهره گیریم.

وی با اشاره به کشورهایی همچون هند که در مسیر فناوری فضایی گامهای اساسی برداشته اند افزود: امروز اگر هند از محل طراحی و ساخت مشترک ماهواره های اروپایی درآمدزایی می کند حاصل تلاش و تمرکز چندین ساله این کشور در این بخش است و کمتر از هند نیستیم. تمامی ملزومات مهیا است تا بتوانیم در سال 1404 کشور اول منطقه در بحث فضایی باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر عملیاتی کردن و شتاب بخشیدن به مدل همکاری صنعت و دانشگاه خاطرنشان کرد: ما در بسیاری از فناوریها و صنایع برای تولید انبوه شانس زیادی نداریم اما فناوری فضایی جایی است که توان و ظرفیت تولید انبوه آن با توجه به پتانسیلهای موجود وجود دارد و امید می رود با برنامه ریزی های انجام شده مسیر علمی طی شده از طراحی تا محصول ، سبب شکل گیری همکاریهای منطقه ای و بین المللی و صادرات این محصولات شود.

تقی پور جوان بودن میانگین سنی دانشمندان فضایی ایران را از جمله ویژگیهای بارز ایران در این عرصه عنوان کرد و گفت: ایران تا 40 سال دیگر هم در این زمینه نیروی انسانی دارد.

به گزارش مهر، در این مراسم با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساختمان جدید مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس