مذاکرات

ناصر نوبری با اشاره به تشابه مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا به زمان ریگان و گورباچف گفت: شاهد بودم که چگونه آمریکا با مذاکرات ساختگی گورباچف و جماهیر شوروی را به فروپاشی و دو قطبی شدن سوق داد.

به گزارش مشرق، مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا بورونی توسط مرکز مستند سفیر فیلم و به تهیه‌کنندگی سازمان هنری رسانه­‌ای اوج، تولید شده است عصر دیروز در سالن آمفی تئاتر مولانا در دانشگاه امیرکبیر با حضور دانشجویان این دانشگاه،عوامل سازنده این فیلم و ناصر نوبری آخرین سفیر ایران در شوروی سابق اکران و رونمایی شد.

مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» روایتگر تلاش­های میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، در جهت ایجاد رفاه برای مردم شوروی است. گورباچف معتقد بود تا زمانی که تنش­‌های شوروی با کشورهای غربی و به خصوص آمریکا ادامه داشته باشد، رسیدن به  یک اقتصاد موفق ناممکن است، به همین دلیل اولویت عالی خود را تنش‌­زدایی و برقراری رابطه و مذاکره با آمریکایی­‌ها قرار داد.

برپایه این گزارش، مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» تلاش داشته که با روایت آنچه در زمان گورباچف رهبر اتحادیه شوروی سابق در مذاکراتش که با رئیس جمهور آن زمان آمریکا ریگان داشته است مقایسه‌ای بین مذاکرات هسته‌ای ایران با ایالت متحده داشته باشد که در بخش‌های از این فیلم مستند نشان داده که اوباما در یکی از سخنرانی‌هایش به شباهت مذاکرات ایران و آمریکا در زمان مذاکرات گورباچف و کشورش اشاره کرده است.

در پایان نمایش فیلم، طی سخنانی ناصر نوبری آخرین سفیر ایران در شوروی که اتفاقات دوران گورباچف را به چشم دیده بود، گفت: بنده از زمان رهبری گورباچف در جماهیر شوروی حضور داشتم و تمام اتفاقاتی را که در آن دوران گذشت به چشم دیده‌ام.

وی افزود: به تدریج شاهد بودم که چگونه آمریکا با مذاکرات ساختگی گورباچف و جماهیر شوروی را به فروپاشی و دو قطبی شدن سوق داد.

او همچنین اظهار کرد: درست زمانی که مذاکرات هسته‌ای ایران با ایالات متحده آمریکا طی این 4 سال آغاز شد طی یک نامه سرگشاده نکاتی را که به نظرم وجه تشابه این دوره با آن زمان بود برای رئیس جمهور نوشتم تا اینکه همین اواخر باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا در یکی از سخنرانی‌هایش عنوان کرد که باید مذاکراتی مشابه آنچه ریگان با گورباچف انجام می‌داد در پیش بگیریم.

نوبری افزود: همیشه دوست داشتم یک تونل زمان درست می‌کردم و مردم را به آن سال‌ها می‌بردم تا اتفاقاتی که در شوروی افتاد را می‌دیدند خوشبختانه این مستند مانند یک تونل زمان عمل کرد. حالا بینندگان این اثر با من مساوی هستند. به سازندگان مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» تبریک می‌گویم و در پایان باید به جمله امام خمینی (ره) اشاره کنم که در آن زمان به گورباچف گفت: مبادا در باغ سبز غربی‌ها شما را فریب دهد. پیام امام (ره) برای امروز ما نیز هست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس