کد خبر 711581
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۹
کدخدایی

نامزدها بایستی آنچه که عملی هست را به عنوان وعده های انتخاباتی برای مردم بیان کنند و وعده‌های غیرعملیاتی خارج از اخلاق انتخاباتی است.

به گزارش مشرق، با توجه به ایام بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم، یادآوری این سخن حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند: «من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است»، ضروری است. با توجه به اینکه شورای نگهبان وظیفه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را برعهده دارد و طبق قانون همه باید به آرای این نهاد انقلابی تمکین کنند،‌ روزنامه «حمایت»  با دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در این رابطه گفت وگو کرده است که مشروح  آن به این شرح است:

کدخدایی با تاکید بر اینکه قانون تکلیف همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با انتخابات را مشخص کرده است، گفت: در قانون، چارچوب وظایف نظارتی و روند احراز صلاحیت ها در شورای نگهبان تعیین شده است و این شورا بر اساس وظایف و اختیارات  قانونی خود عمل خواهد کرد و نظری نیز اگر باشد براساس قانون خواهد بود.


وی درخصوص سطوح مختلف رعایت اخلاق انتخاباتی، اظهار داشت: نامزدها بایستی آنچه که عملی هست را به عنوان وعده های انتخاباتی برای مردم بیان کنند و وعده‌های غیرعملیاتی خارج از اخلاق انتخاباتی است. کدخدایی سطوح دوم رعایت اخلاق انتخاباتی را اینگونه تشریح کرد: هر یک از نامزدها باید به تبلیغ برنامه‌های شخصی خود بپردازند؛ تخریب دیگر نامزدها خلاف اخلاق انتخاباتی است و مردم را مایوس می‌کند. وی ادامه داد: باید از هرگونه تخریب رقبا به شدت پرهیز کرد و نامزدهای ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا فقط خود و توانمندی‌های شخص را معرفی کنند؛ همچنین قانون باید رعایت شود و همه فعالیت‌های انتخاباتی در چارچوب قانون باشد.


سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به قانونی بودن نظارت استصوابی شورای نگهبان، افزود: باید توجه کرد که دشمن اصلی جمهوری اسلامی، استکبار جهانی است که نظام سیاسی جمهوری اسلامی را برنمی‌تابد چرا که این نظام با مبانی آنها مخالفت اساسی دارد و از این‌رو دشمنان خارجی شبهاتی را ایجاد می‌کنند که در داخل افراد ساده‌لوح و بدخواه با آنها همراهی کرده و سعی دارند بر این هجمه‌ها بیفزایند. طبق قانون اساسی این صلاحیت را مراجع مختلفی از جمله شورای نگهبان بررسی کرده و افراد دارای صلاحیت را اعلام می‌کنند اما اگر فردی دارای صلاحیت نباشد و به مردم معرفی و وارد چرخه انتخابات شود و مردم نیز به چنین فردی رای دهند از جهت عقلی وضعیت آن مقام و نهاد مشخص است.


وی همچنین بیانات مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب پیرامون شبهات و تردیدها علیه شورای نگهبان دانست و ابراز امیدواری کرد مسئولان در انتخابات امسال با محور قرار دادن فرمایشات رهبری و تبیین صحیح حق‌الناس بودن رای مردم انتخابات خوبی برگزار کنند که خیر و مصلحت کشور را در پی داشته باشد.


سخنگوی شورای نگهبان در برابر تعداد بالای داوطلبان انتخابات آن را حقیقتا یک جشنواره یا فستیوال دانست که حتی افرادی که سن قانونی برای امور اداری دیگر را ندارند برای داوطلبی انتخابات نام‌نویسی کردند که البته مایه تأسف است. وی همچنین گفت: چرا افرادی که قطعا واجد شرایط نیستند، ثبت‌نام می‌کنند؟ کدخدایی گفت: با مروری بر ماده ۳۵‌قانون انتخابات که شرایط داوطلبان ریاست جمهوری را ذکر کرده بسیاری از مسائل قابل طرح است و طبعا در بند رجال سیاسی یا مدیر و مدبر بودن، مساله سن هم نهفته است، به نحوی که افرادی که سن قانونی برای امور اداری دیگر را ندارند قطعا نباید برای داوطلبی انتخابات هم نام‌نویسی می‌کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس