کد خبر 710460
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۱
تلگرام

بر اساس مصوبات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در هر هفته ۱۶ تا ۲۰ هزار کانال تلگرام را فیلتر می‌کنیم، اما این کافی نیست و باید شبکه ملی اطلاعات به‌وجود آید.

به گزارش مشرق، در حالی که طبق آمارهای پلیس فتا حدود ۴۳درصد از جرائم فضای سایبری در ایران در فضای تلگرام انجام می‌شود، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابتدای سال 96 راه‌اندازی فاز تکمیلی شبکه ملی اطلاعات را به بعد از انتخابات موکول کرد، اما دادستان کل کشور معتقد است از آنجایی که سرورهای تلگرام در خارج از کشور است، هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد و وجود شبکه ملی اطلاعات لازم است.

محتوای غیر‌اخلاقی به بهانه آموزش و سبک زندگی، اقدام به ترویج امور غیراخلاقی تنها بخشی از نتایج حاصل از ترویج و استفاده از فضای مجازی بوده است، اما علاوه بر موارد ذکر شده توهین به مقدسات و عبور از خط قرمزهای نظام هم یکی دیگر از محورهای فعالیت‌ها به خصوص در تلگرام است.  بر همین اساس است که فیلترینگ کانال‌های دارای محتوای نا‌مناسب در دستور کار قوه‌قضائیه قرار دارد به طوری که حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در این رابطه می‌گوید: دولت دو سال پیش بخشنامه‌ای را به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرده و در آن استفاده از پیام‌رسان تلگرام را ممنوع اعلام کرده که متأسفانه این بخشنامه مغفول مانده است. 

وی معتقد است: وقتی سرور تلگرام در خارج از کشور است و هیچ نظارتی بر آن نداریم، چرا باید اطلاعات خودمان را در آن قرار دهیم. بر اساس مصوبات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در هر هفته ۱۶ تا ۲۰ هزار کانال تلگرام را فیلتر می‌کنیم، اما این کافی نیست و باید شبکه ملی اطلاعات به‌وجود آید.

با توجه به نزدیک شدن به دو انتخابات پیش‌رو در یک ماه آینده، دادستان کل از تشدید نظارت‌ها و رصدهای انتخاباتی در فضای مجازی خبر داده و می‌گوید: در حال رصد فضای مجازی هستیم و اگر افرادی بخواهند با استفاده از فضای مجازی افراد را تخریب کنند با آنها برخورد قضایی خواهیم کرد. 

این در حالی است که همزمان با نزدیک‌تر شدن روزهای انتخابات، بر شدت تبلیغات افزوده می‌شود. پر واضح است مزایای فضای مجازی، استفاده از کانال‌های تلگرامی و گروه‌های تلگرامی به عنوان یکی از روش‌های کم هزینه از سوی تیم‌های رسانه‌ای کاندیداهای مختلف است، اما از آنجایی که فضای مجازی می‌تواند به فضایی برای تخریب کاندیداهای رقیب تبدیل شود، کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در آخرین جلسه خود در هفته گذشته، اعلام کرده است که توهین و افترا در کانال‌های تلگرامی رصد می‌شود و قرار است به زودی دستورالعملی درباره نحوه استفاده از تلگرام در انتخابات پیش از آغاز تبلیغات در روزهای آینده ابلاغ شود. 

علیرضا ساوری، مدیر کل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از قوه قضائیه نیز در همین زمینه گفته است: بعد از تصویب بخشنامه مربوط به ستادهای پیشگیری از جرائم انتخاباتی، از سوی رئیس قوه قضائیه، ابلاغ تشکیل ستادها در سه سطح ملی، شهرستانی و استانی انجام شد.

منبع:روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس