محمد آموزگار سخنگوی کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب

سخنگوی کارگروه مبارزه با قاچاپ کتاب اعلام کرد: به تازگی در یکی از پردیس‌های سینمایی مشخص شد که تمام کتاب‌ها غیرقانونی منتشر شده که بلافاصله آثار آن فروشگاه توسط پلیس جمع آوری شد.

به گزارش مشرق، محمد آموزگار سخنگوی کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب پیرامون اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: در ابتدای مسیر کارگروهی شکل گرفت که در مرحله اول افرادی از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اعضای اصلی آن بودند.

وی ادامه داد: این کارگروه جهت سر و سامان دادن به وضعیت لجام گسیخته در حوزه قاچاق کتاب شکل گرفته، چرا که در جلسات به این نتیجه رسیدیم که برای ریشه‌کن کردن موضوع باید اقدامات فرهنگی انجام شود و نمی‌توان با «بگیر و ببند» این امر را نهادینه کنیم.

* برخورد سلبی و فوری گام اول مبارزه با قاچاپ کتاب

سخنگوی کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب تصریح کرد: با توجه به افزایش این اقدامات، در گام اول نیازمند برخوردهای سلبی تند و فوری هستیم. پیرو این قضیه صحبت‌هایی با معاونت پیشیگیری از جرم قوه قضاییه، دادگستری استان تهران صورت گرفت تا امور اجرایی از طریق قانون صورت گیرد.

آموزگار همچنین با بیان اینکه سید رضا صالحی امیری وزیر ارشاد شخصا با رئیس قوه قضاییه مکاتباتی داشتند، گفت: این امر صورت گرفت تا همراهی و حمایت قوه قضاییه را در مسائل اجرایی‌تر داشته باشیم. چرا که معتقدیم بدون حمایت پلیس هم نمی‌توانستیم کار را پیش ببریم. از سوی دیگر با سردار ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران جلساتی نیز برگزار کردیم. ایشان به گرمی پذیرای ما بودند و قول مساعد دادند از تمام امکانات جهت همکاری استفاده کنند، از این رو آخرین جلسه در دفتر سردار در اسفند ماه سال ۹۵ برگزار شد و طی آن قرار شد پس از تعطیلات با معاون دادستان تهران جناب دولت‌آبادی و معاون ایشان جناب قطبی جلسات هماهنگی برگزار کنیم.

به گفته سخنگوی کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب، قرار است جلسه‌ای طی امروز برای چگونگی پیگیری مباحث در اتحادیه ناشران با حضور اعضا برگزار شود، چرا که متضررین افرادی هستند که اگر هرکدام بخواهند اقدام قضایی انجام دهند ممکن است پرونده‌های متعددی صادر و نتیجه و خروجی مختلف باشد یا با یکدیگر تناقض داشته باشد. برای جلوگیری از اختلاف برنامه‌ای تدارک دیدیم تا فرد شاکی وکالتی به اتحادیه می‌دهد تا اتحادیه از جانب آسیب دیدگان، وکیلی را استخدام کند تا از طریق او بخواهد حقوق زیان‌دیدگان را استیفا کند. 

* مجوزهای نشر را ارشاد صادر می‌کند پس باید از آنها حمایت کند

آموزگار همچنین با بیان اینکه اعضای کارگروه شامل ارشاد و اتحادیه است که باید پیگیری کند گفت: ارشاد هم موارد را باید پیگیری کند چون مجوزها را برای کتاب‌ها آنها صادر می‌کنندبنابراین باید از آنها حمایت کند. اما با توجه به اینکه از سوی دیگر دچار اشتراک موضع می‌شویم؛ چراکه دارندگان مجوزها که آثار آنها بدون مجوز منتشر و با تخفیف بالا بفروش می رسد از اعضا اتحادیه هستند و می‌خواهند اقدامات برای استیفای حقوق آنها به سرعت انجام شود.

آموزگار تصریح کرد: در شهر تهران به جهت بازرسی‌های متعدد این کتاب‌ها از طریق مجرایی متعارف رسمی پخش و به فروش نمی‌رسند؛ بلکه الان این عده مذاکراتی با شرکت‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و موسسات بزرگ انجام می‌دهند و ترتیب برگزاری نمایشگاه با تخفیف‌های ۵۰ درصدی میدهند.

* حتی در سازمان حمایت از مصرف کننده هم نمایشگاهی با ۵۰ درصد تخفیف و غیر قانونی برگزار شد!

وی با بیان اینکه ما جلساتی نیز با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و مدیرکل مربوطه آن داشتیم، گفت: او نیز تعجب می‌کرد که کالایی با ۵۰درصد تخفیف عرض می‌شود اما پیگیری‌های ما در ادامه نشان داد حتی در این سازمان هم نمایشگاهی برگزار شده و ۵۰ درصد تخفیف نیز ارائه شده است؛ که من در ادامه توضیح دادم دلیل این تخفیف زیاد این است که هزینه‌ها کمتر می‌شود زیرا آن فرد حق تالیف یا ترجمه پرداخت نمی‌کنند، در مجموع یکسری از هزینه‌ها را ندارد درنتیجه کیفیت کاری که بیرون می‌دهند با اصلش برابری نمی‌کند پس امکان تخفیف بالا فراهم است.

* نامه رئیس کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب بزودی برای همه نهادها ارسال می‌شود

آموزگار با اعلام این خبر که آقای ضرغامی رئیس ارشاد استان تهران و رئیس کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب به تمام موسسات، مجموعه‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها قرار است نامه‌ای ارسال کرده و پیرامون این امر هشدار و تذکر دهد،‌ گفت: در این نامه قید خواهد شد که موارد حداقل در شهر تهران، با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و در سایر مناطق با ارشاد آن محل هماهنگ و چک شود که بدانند آثار دارای مجوز هستند و می‌توانند مبادرت به برگزاری نمایشگاه کننند یا خیر؟

به گفته سخنگوی کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب، با توجه به اینکه همه موارد آنی و فوری و کوتاه مدت است ولی ما نیازمند آن هستیم از امکانات برای برنامه‌ریزی فرهنگی استفاده کنیم تا جامعه به این باور برسد که کسی کتاب غیرقانونی منتشر نکند، کسی کتاب منتشر شده غیر قانونی را نفروشد و کسی کتابی که غیرقانونی منتشر شده و به فروش می‌رسد خریداری نکند.

* کتاب‌های بدون مجوز یک پردیس سینمایی با همکاری پلیس جمع شد

آموزگار همچنین با بیان اینکه این امر یعنی مبارزه با قاچاق کتاب نیازمند همراهی تمامی نهادها است، عنوان کرد: ما نیازمند همکاری شهرداری، وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و ... هستیم. چرا که به تازگی در یکی از پردیس‌های سینمایی مشخص شد که تمام کتاب‌ها از این جنس است که بلافاصله آثار آن فروشگاه توسط پلیس جمع آوری شد.

وی با بیان اینکه استارت کار با چند اقدام زده شده، گفت: در حال حاضر در مرحله اول شکواییه‌ها را دسته بندی و مرتب کرده ایم، باید طی جلسه‌ای که در اتحادیه برگزار می‌شود پیرامون چگونگی اجرای اقدامات آغازین به نتیجه برسیم و آن اینکه بلافاصله براساس شناسایی‌ها از یکسو شکواییه‌ها باید آماده و روشن شود تا توسط یک وکیل دادگستری پیگیری شوند تا دعاوی متلف نداشته باشیم.

* اتحادیه برای احقاق حق متضرران وکیل استخدام می‌کند

وی با بیان اینکه ما راهکارهایی را نیز اندیشیده‌ایم، گفت: اعضای آسیب دیده با توجه به استفاده از این فرصت به اتحادیه وکالت خواهند داد تا وکیلی را که معین کرده‌ایم به تنظیم شکایت بپردازد و در ادامه هماهنگی‌هایی را با قوه قضاییه، نیروی انتظامی خواهیم داشت تا در زمان کوتاه به نتیجه برسیم.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران این اقدامات را فوری دانست و گفت: مکاتبه و اطلاع‌رسانی پیرامون اینکه اگر این عده برای برپایی نمایشگاه به موسسات یا دستگاه های دولتی مراجعه کنند باید درمورد صحت مجوز اطمینان حاصل کنند.

* برای برگزاری نمایشگاه کتاب و ارائه تخفیف باید از ارشاد استان‌ها یا اتحادیه ناشران تهران مجوز دریافت شود

وی گفت: طبق قانون نظام صنفی که مصوب سال ۹۲ در مجلس است هرگونه حراجی یا تخفیف باید حتما از اتحادیه مربوطه مجوز دریافت کند. از این رو برای برگزار نمایشگاه‌ها همکاران عضو اتحادیه ناشران مراجعاتی به اتحادیه دارند و در زمان‌های مختلف سال مواقعی را با تخفیف اعلام می‌دارند و ما طبق مقررات به آنها مجوز می‌دهیم.

وی در پایان این مطالبه را در جهت اجرای قانون نظام صنفی دانست.

این گزارش اضافه می‌کند، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی ارشاد، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، چهار نفر صاحب نظر و کارشناس خبره با معرفی اتحادیه ناشران در کنار مدیرکل ارشاد استان تهران و مدیرکل دفتر چاپ و نشر، اعضای این کارگروه را تشکیل می‌دهند. برزین ضرغامی مدیرکل ارشاد استان تهران، رئیس این کارگروه بوده و سعید میرجلالی مدیر نشر ویرایش، دبیر و محمود آموزگار سخنگوی کارگروه اعضای این کارگروه را تشکیل می‌دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس